Opgericht in 1880 en sindsdien continu door familie geëxploiteerd, is de Oleificio Gulino een indrukwekkende operatie. We hebben in juni de gelegenheid gehad om een van de faciliteiten van het bedrijf te bezoeken. De heer Gulino en zijn assistent waren erg vriendelijk en legden het productieproces van olijfolie in detail uit.
Afgezien van de talloze nationale/internationale prestigieuze prijzen die het bedrijf in de loop der jaren heeft gewonnen, waren we erg onder de indruk van hoe groen de operatie is. Er wordt niets verspild. Alle 'afval'-componenten van de olijf tijdens de productie worden hergebruikt. Droesem, een halfvast materiaal, wordt gedroogd en gebruikt als biobrandstof. Bijproductwater wordt gebruikt om de olijfgaard te irrigeren en het bedrijf maakt gebruik van zonne-energie.
Aan het einde van de tour werden we getrakteerd op monsters van hun heerlijke olijfolie. Duizendmaal dank!