Ga direct naar inhoud
Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten

    Gasten met toegankelijkheidsbehoeften ontvangen

    Voor jou als host zou het weinig verschil moeten maken of je gasten met of zonder toegankelijkheidsbehoeften ontvangt. Je probeert het je gasten altijd al zo goed mogelijk naar hun zin te maken, bijvoorbeeld door ze alvast hun bagage te laten afgeven. Zo zijn er nog meer kleine dingen die je kunt doen om je accommodatie prettiger te maken voor een gast. De mate van toegankelijkheid van je accommodatie hangt altijd af van je gast. Daarom is zo belangrijk dat de informatie over je accommodatie duidelijk is en klopt, en dat je goed met je gasten communiceert.

    Hieronder staan een paar richtlijnen om je gasten zich welkom te laten voelen:

    • Reageer direct als je gasten vragen hebben over je accommodatie. Even een paar simpele vragen beantwoorden kan een wereld van verschil maken.
    • Probeer redelijke verzoeken altijd in te willigen, zoals kleine meubels verplaatsen of andere dingetjes aanpassen. Het helpt enorm als je voor voldoende bewegingsruimte zorgt.
    • Jouw kwaliteiten als host bepalen grotendeels of je gast later met veel plezier op het verblijf terugkijkt, dus wees jezelf.

    Dit is juist niet de bedoeling:

    • Aannemen dat je weet wat een gast nodig heeft en/of zelf bepalen of je ruimte geschikt is voor een gast. Vraag altijd aan je gast wat die precies nodig heeft.
    • Je accommodatie verbouwen. Elke ruimte is anders en op z'n eigen manier uniek. Het belangrijkste is dan ook dat je die goed beschrijft en in beeld brengt.
    • Veranderingen aanbrengen die je niet makkelijk of veilig kunt terugdraaien, zoals grote of zware meubels verplaatsen. Ook jij als host kunt immers op de een of andere manier lichamelijk beperkt zijn, waardoor je bepaalde verzoeken simpelweg niet kunt inwilligen. Als dat het geval is, laat je dat gewoon even aan je gast weten.

    Niet elke accommodatie is geschikt voor elke gast, nog even los van een eventuele toegankelijkheidsbehoefte. Zorg dus dat je de juiste verwachtingen schetst. Dat doe je door je advertentie up-to-date te houden en redelijke verzoeken in te willigen. Op die manier zorg je dat je accommodatie door het grootst mogelijke aantal geschikte gasten gereserveerd kan worden.

    Je ruimte aanpassen

    Gasten die bij je willen reserveren, kunnen je van tevoren vragen om een paar dingen voor ze te doen, zodat je ruimte beter toegankelijk is.

    Dit soort verzoeken kosten je meestal nog geen tien minuten. Je kunt ze dus makkelijk even regelen als je toch bezig bent met het voorbereiden van je ruimte.

    Voorbeelden van een redelijk verzoek:

    • huishoudelijke artikelen voor aankomst op een overeengekomen plek neerzetten, bijvoorbeeld de borden op een laag tafeltje zetten zodat de gast er makkelijk bij kan
    • lichte meubels verplaatsen, zoals een stoel of tafel verschuiven om meer ruimte te creëren of een lamp opzijschuiven om de doorgang naar het stopcontact vrij te maken

    Vertrouw op je eigen gevoel om te bepalen of een verzoek redelijk is, maar denk er wel aan dat je een reservering niet kunt weigeren omdat de gast een beperking heeft. Dat zou namelijk in strijd zijn met ons Anti-discriminatiebeleid, dat is bedoeld om overal ter wereld veilige en toegankelijke ruimtes voor onze gasten te vinden.

    In het Informatiecentrum ontdek je hoe je met goede foto's van je toegankelijkheidsvoorzieningen beter opvalt in de zoekresultaten.

    Heb je de hulp gekregen die je nodig had?