Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Nieuws over COVID-19
    Als je wilt weten wat je annulerings- en restitutiemogelijkheden zijn, selecteer je een reservering op de pagina 'Reizen'. Onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden gelden alleen voor bepaalde reserveringen. Als je aankomstdatum na 15 september valt, staat hier vanaf 15 augustus 2020 meer informatie.

    Hoe kan ik mijn ruimte toegankelijker maken voor gasten met een beperking?

    Je woning is misschien wel toegankelijker dan je denkt. Begin met het bekijken van onze lijst met toegankelijkheidskenmerken en bepaal welke je aan je advertentie kunt toevoegen. Neem even de tijd om je ruimte te verkennen en stel een lijst samen van de kenmerken die al aanwezig zijn, zoals een goed verlicht pad naar de voordeur, de afwezigheid van traptreden of een brede gang. Als je deze toevoegt aan je advertentie, kunnen gasten met een beperking en andere toegankelijkheidsbehoeften bepalen of je woning goed aan hun behoeften voldoet. Ontdek hoe je toegankelijkheidsvoorzieningen toevoegt.

    Voordat een gast reserveert, kan diegene je vragen om je woning toegankelijker te maken. Net zoals je je kunt aanpassen aan een late aankomsttijd of gasten helpt met het regelen van vervoer naar de luchthaven, wordt er van je verwacht dat je redelijke verzoeken inwilligt om je woning veilig en comfortabel te maken voor gasten met een beperking.

    De meeste verzoeken kunnen in minder dan tien minuten worden geregeld en kunnen onderdeel worden van je reguliere voorbereiding voor het verwelkomen van gasten.

    Hier zijn enkele voorbeelden van redelijke verzoeken:

    1. huishoudelijke artikelen op een afgesproken plek zetten of leggen voorafgaand aan de komst van een gast (zoals handdoeken, servies)
    2. lichte meubels verplaatsen (zoals een stoel of tafel verplaatsen om een bredere doorgang te creëren of spullen verplaatsen zodat een stopcontact bereikbaar is)

    Ken je eigen mogelijkheden en deel deze ook. Als je bepaalde aanpassingen niet kunt maken, zoals het verplaatsen van zware meubels, geef dat dan door aan de gast. We begrijpen dat verhuurders hun eigen lichamelijke beperkingen kunnen hebben, waardoor zij niet op een veilige manier dingen kunnen veranderen.

    Vertrouw op je eigen oordeel of een verzoek redelijk is, maar denk eraan dat je een reservering niet kunt weigeren alleen omdat een gast een beperking heeft. Dat zou een schending van het anti-discriminatiebeleid van Airbnb zijn, dat onze toewijding onderschrijft om overal ter wereld veilige en toegankelijke plekken voor gasten te vinden.

    Dingen om te overwegen wanneer je met gasten over toegankelijkheid praat

    Elke toegankelijkheidsbehoefte is uniek, dus het is belangrijk om met gasten te communiceren over hun behoeften. Meet eerst alles nauwkeurig op, zodat gasten kunnen bepalen of jouw woning aan hun behoeften voldoet.

    Als iemand contact met je opneemt met vragen over toegankelijkheid:

    • Beschrijf eventuele obstakels nauwkeurig, zodat gasten weten wat ze kunnen verwachten.
    • Laat het je gast weten als je meer informatie nodig hebt. Gasten weten wat ze kunnen en zijn vaak bereid om meer informatie over hun behoeften te delen.
    • Wees bereid om redelijkerwijs wat dingen te veranderen, zoals spullen lager zetten.
    • Laat het weten wanneer en waarom je niet in staat bent om dingen te veranderen. Bijvoorbeeld als een bed te zwaar is om te verplaatsen.
    • Ga voordat je de reservering accepteert na of je gast over voldoende informatie beschikt om te bepalen of hij of zij zich veilig binnen jouw woning kan bewegen

    Meer te weten komen over de behoeften van je gast

    Houd er rekening mee dat dit een samenwerking is en dat je je woning toegankelijk kunt maken voor je gast, als jullie beiden bereid zijn om een beetje creatief te zijn.

    Soms weet je na het stellen van een paar vragen dat jullie er samen uit kunnen komen. Hier volgen enkele voorbeelden van deze gesprekken:

    Gast: Er staat niet aangegeven dat de doorgang naar de badkamer 80 cm breed is. Heb je nog een andere badkamer?

    Verhuurder: Nee, maar zal ik de doorgang opmeten om te kijken of die ruim genoeg is voor jou?

    Gast: Ja, graag! Mijn rolstoel is 70 centimeter breed, dus ik heb voldoende ruimte nodig om er door te kunnen en ver genoeg naar binnen te kunnen rijden om de deur achter mij te kunnen sluiten.

    Verhuurder: Ik heb de doorgang gemeten en die is 76 centimeter breed, dus je hebt dan aan beide kanten zo'n drie centimeter ruimte over. Ik denk niet dat je de deur achter je kunt sluiten, maar aangezien de badkamer aan de slaapkamer vastzit, kun je de slaapkamerdeur sluiten voor meer privacy. Vind je dat een goede oplossing?

    Gast: Ja, dat is prima. Bedankt!

    Soms kun je samenwerken om tot een oplossing te komen:

    Gast: Waar staat het servies?

    Verhuurder: In het bovenste kastje naast de koelkast. Zal ik het ergens anders neerzetten?

    Gast: Graag. Zou je servies voor twee personen op de keukentafel willen zetten?

    Soms kom je tot de conclusie dat er geen oplossing is:

    Gast: Ik zag dat er in je gang een boekenplank aan de muur hangt. Zou je die kunnen weghalen, zodat ik er langs kan?

    Verhuurder: De planken zijn in de muur ingebouwd, dus die kan ik niet verplaatsen. Zal ik de ruimte tussen de planken en de muur voor je opmeten om te zien of je er langs kunt?

    Gast: Bedankt voor het aanbod, maar ik kan aan de foto zien dat ik er niet langs kan als die daar hangen. Ik ga op zoek naar een andere accommodatie.

    Gerelateerde artikelen
    Heb je de hulp gekregen die je nodig had?