Ga direct naar inhoud
Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten

    Wat als iemand vraagt om buiten de Airbnb website om te betalen?

    Als je buiten Airbnb om voor je reservering betaald hebt (bijvoorbeeld via een bankoverschrijving), gaat het mogelijk om een frauduleuze reservering. Meld dit meteen, zodat we je hiermee kunnen helpen.

    Bij twijfel controleer je of je via Airbnb hebt gereserveerd.

    Sommige kosten of toeslagen moet je ter plekke voldoen

    Meestal betaal je het volledige bedrag van de reservering via de Airbnb-website. Er zijn echter ook bepaalde toeslagen of kosten die je ter plekke moet voldoen:

    • Extra toeslagen: Sommige accommodaties, zoals hotels, brengen toeslagen in rekening voor het gebruik van hun faciliteiten. Denk bijvoorbeeld aan een resorttoeslag, een waarborgsom of schoonmaakkosten. Deze toeslagen staan vermeld in het prijsoverzicht dat wordt weergegeven voordat je reserveert. Ze worden geïnd op het moment dat je aankomt, of anders binnen 48 uur nadat je bent vertrokken.
    • Toeristenbelasting: Deze belasting is meestal al inbegrepen in het totaalbedrag dat je ziet wanneer je reserveert, maar in sommige gebieden zijn hosts wettelijk verplicht om het bedrag persoonlijk te innen. We vragen hosts om dit soort toeslagen duidelijk te vermelden voordat gasten reserveren. Hier lees je hoe het zit met belastingen voor gasten.

    Melding van verzoeken om buiten de site om te betalen

    Als een Airbnb-host op de website van Airbnb je vraagt buiten de site om of via een ander bedrijf te betalen, moet je dit bij ons melden.

    Je ontvangt van Airbnb of een Airbnb-host geen gedrukte of elektronische factuur met het verzoek om deze te betalen. Als een host een of meer van de volgende betaalmethoden noemt, moet je dit bij ons melden: Western Union, MoneyGram, cheque, postwissel, Liberty Reserve.

    Een bericht rapporteren

    1. Ga naar je Berichten op Airbnb.com en klik op het gesprek met het verdachte bericht
    2. Klik in het bericht op het vlaggetje
    3. Selecteer de reden waarom je melding maakt van deze persoon en klik op Volgende
    4. Als je ook alle communicatie met deze persoon wilt blokkeren, klik je op Ja, nu blokkeren

    Een e-mail melden

    Als je van iemand een e-mail krijgt (zelfs met een e-mailadres zoals automated@airbnb.com of gebruikersnaam@airbnb.com) met daarin het verzoek om buiten de site om betalingen te verrichten of ontvangen, moet je dat direct aan ons doorgeven.

    Soorten oplichterij

    Deel je e-mailadres alleen nadat een reservering geaccepteerd is en betaal nooit buiten Airbnb om. Daarnaast moet je e-mails die van Airbnb afkomstig lijken te zijn altijd zorgvuldig controleren.

    Voorbeelden van veelvoorkomende oplichterij:

    • Vooruitbetalen: iemand biedt jou geld of een andere beloning als je buiten Airbnb om betaalt.
    • Phishing: iemand stuurt een e-mail of een link die van Airbnb of een andere vertrouwde site afkomstig lijkt te zijn. Met dit soort berichten proberen oplichters om vertrouwelijke informatie te ontfutselen, zoals wachtwoorden en andere e-mailadressen. Phishing-berichten kunnen ook malware bevatten. Dat is kwaadaardige software die toegang krijgt tot je computer om je persoonlijke gegevens te verzamelen, bijvoorbeeld wachtwoorden.
    • Reiszwendel: iemand biedt je een geweldige deal aan voor een accommodatie, maar alleen als je een aanbetaling overmaakt via een bankoverschrijving. Nadat de oplichter het geld ontvangen heeft, krijg je niet de reservering die jou beloofd is.
    • Overbetaling: iemand biedt de host aan om meer te betalen dan de reservering daadwerkelijk kost. De oplichter neemt daarna contact op met de host om het verschil terug te vragen in contant geld.
    • Reservering via externe partij: oplichters bieden aan om een Airbnb via een externe website of dienst te reserveren en betalen, meestal met de smoes dat ze daar een tegoedbon of korting van Airbnb kunnen verzilveren. Voor dit soort reserveringen wordt vaak met een gestolen creditcard betaald.

    Let op: Reserveringen die buiten Airbnb om gemaakt worden, zijn in strijd met onze Gebruiksvoorwaarden. Als we ontdekken dat een reservering via een externe dienstverlener gemaakt is, kunnen we die reservering annuleren én zowel het account van de persoon die de reservering gemaakt heeft als dat van de gast deactiveren.

    Heb je de hulp gekregen die je nodig had?

    Gerelateerde artikelen