Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Nieuws over COVID-19
    Als je wilt weten wat je annulerings- en restitutiemogelijkheden zijn, selecteer je een reservering op de pagina 'Reizen'. Onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden gelden alleen voor bepaalde reserveringen. Als je aankomstdatum na 15 september valt, staat hier vanaf 15 augustus 2020 meer informatie.

    Welke opties heb ik als ik een reservering van een accommodatie vanwege het coronavirus (COVID-19) wil annuleren?

    Als je meer wilt weten over je annulerings- en reserveringsmogelijkheden, kun je het beste de annuleringsprocedure voor jouw reservering in gang zetten. Zodra je daarmee begint, krijg je jouw mogelijkheden te zien. Deze zijn afhankelijk van of jouw reservering automatisch gedekt is onder de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden. Je hebt misschien de mogelijkheid om een annuleringsverzoek bij je host in te dienen en volledige restitutie te krijgen zonder dat je jouw host een bericht hoeft te sturen. Dit is echter afhankelijk van je reservering.

    Voor gasten

    Als je reservering niet onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden valt, kun je controleren of je reservering wellicht een flexibele annuleringsmogelijkheid heeft. Zo ja, dan kun je de standaardopties voor het wijzigen of annuleren van je reservering gebruiken.

    Een annuleringsverzoek bij je host indienen

    Je kunt misschien rechtstreeks bij je host een annuleringsverzoek indienen en volledige restitutie krijgen. Dit is echter afhankelijk van je reservering. Als je de annuleringsprocedure in gang zet, zie je snel of je deze mogelijkheid hebt.

    1. Ga naar Reizen en selecteer de reis die je wilt annuleren.
    2. Klik of tik op Reisgegevens weergeven.
    3. Klik of tik in het overzicht op Gegevens weergeven.
    4. Klik of tik op Wijzigen of annuleren.
    5. Klik of tik onder het kopje Reservering annuleren op Volgende.
    6. Kies COVID-19 (coronavirus) als annuleringsreden.
    7. Klik of tik op Volledige restitutie aanvragen.

    De host heeft 48 uur de tijd om te reageren. Als de reis binnen een week begint, heeft de host 24 uur de tijd om te reageren. Als de host met de annulering akkoord gaat, wordt het restitutie (inclusief de servicekosten) naar de oorspronkelijke betaalmethode overgemaakt. Meer informatie over restituties.

    Als de host niet akkoord gaat, kun je nog steeds annuleren, maar dan hangt de hoogte van de restitutie af van de oorspronkelijke annuleringsvoorwaarden van de host.

    Andere opties

    Als je reservering niet in aanmerking komt voor de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden of wanneer de host niet akkoord gaat met de annulering, kun je een bericht naar je host sturen en vragen of deze bereid is om een hogere restitutie te geven (via het Resolutiecentrum).

    Voor hosts

    Als een gast een annuleringsverzoek indient, ontvang je een e-mail met de vraag of je akkoord gaat met een volledige restitutie. Als de gast binnen zeven dagen aankomt, moet je binnen 24 uur reageren. In andere gevallen heb je 48 uur om te reageren. Reageer als volgt op een verzoek:

    1. Klik of tik in de e-mail op Reageren op gast. Je wordt dan naar Airbnb doorgestuurd.
    2. Klik op Volledige restitutie geven of Restitutie weigeren.

    Als je met een volledige restitutie akkoord gaat, heeft dit geen gevolgen voor je Superhost-status.

    Andere opties

    Als je een reservering vanwege COVID-19 wilt annuleren maar deze niet onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden valt, kun je de reservering nog steeds annuleren, maar dan gelden er wellicht sancties.

    Gerelateerde artikelen
    Heb je de hulp gekregen die je nodig had?

    Log in voor persoonlijke ondersteuning

    Krijg hulp met je reserveringen, account en nog veel meer.
    Aanmelden