Alles over zoekresultaten
Airbnb gebruikt een algoritme om zoekresultaten te genereren die interessant zijn voor gasten. Het algoritme doorzoekt de miljoenen advertenties op Airbnb om voor elke zoekopdracht de juiste advertenties te laten zien. Gasten voeren hun zoekcriteria in, waarna het algoritme de advertenties laat zien die aan deze criteria voldoen.
Het gebruik van zoekfilters
Gasten kunnen de zoekresultaten met allerlei verschillende filters verfijnen. Het algoritme ordent de zoekresultaten op basis van allerlei verschillende factoren, maar sommige wegen zwaarder dan andere. Vooral de kwaliteit, populariteit en prijs van een accommodatie zijn belangrijk voor de positie van de bijbehorende advertentie in de zoekresultaten.
- Kwaliteit. Het algoritme bepaalt de kwaliteit aan de hand van een groot aantal factoren, waaronder de advertentiefoto's, de beoordelingen en specifieke kenmerken van de accommodatie. Accommodaties van hogere kwaliteit staan meestal hoger in de zoekresultaten.
- Populariteit. Het algoritme beoordeelt de populariteit van een accommodatie aan de hand van allerlei verschillende gegevens, waaronder de interactie van gasten met de advertentie en hoe vaak de accommodatie geboekt wordt. Voorbeelden van die activiteiten zijn hoe vaak gasten een advertentie als 'favoriet' markeren, hoe vaak ze boeken en hoe vaak ze de host een bericht sturen. Populairdere accommodaties staan meestal hoger in de zoekresultaten.
- Prijs. Bij het bepalen in hoeverre de prijs van een accommodatie aantrekkelijk is voor gasten, houdt het algoritme rekening met een verscheidenheid aan prijsgegevens, waaronder hoe de prijs zich verhoudt tot die van vergelijkbare accommodaties in de buurt voor de opgegeven datums. Accommodaties waarvan de prijs lager is dan die van vergelijkbare accommodaties in de buurt met een vergelijkbaar aantal bedden en vergelijkbare voorzieningen, staan meestal hoger in de zoekresultaten.
Het algoritme zorgt ook voor variatie in de zoekresultaten, zodat gasten accommodaties met verschillende hosts, kenmerken en prijzen voorgeschoteld krijgen.
Factoren die de zoekresultaten beïnvloeden
- Locatie: De locatie van een accommodatie is ook van grote invloed op de positie van de advertentie in de zoekresultaten. Accommodaties op plekken waar gasten graag willen zitten, staan meestal hoger in de zoekresultaten. Dat geldt bijvoorbeeld voor accommodaties in de buurt van een populaire bezienswaardigheid.
- Aard: De aard van een Airbnb-ervaring is ook van grote invloed op de positie van de advertentie in de zoekresultaten. Unieke activiteiten die door iemand met een specifieke expertise worden georganiseerd, zijn meestal populairder bij gasten en staan daardoor hoger in de resultaten.
De invloed van hosts op de zoekresultaten
Hoe meer datums er beschikbaar zijn voor een accommodatie, hoe groter de kans dat deze past bij het verblijf dat een gast voor ogen heeft. Meer beschikbare datums toevoegen is dus een goede manier om de zichtbaarheid van een advertentie te verbeteren. Hoe flexibeler de host is qua lengte van een verblijf, hoe groter de kans dat de accommodatie bij de plannen van de gast past en in de zoekresultaten verschijnt.
Omdat de prijs van grote invloed op de zoekresultaten is, kunnen hosts de weergave van hun accommodatie in de zoekresultaten rechtstreeks beïnvloeden door het tarief aan te passen of korting te geven. Hosts die nog niet zo lang op Airbnb actief zijn, rekenen in het begin meestal een lager tarief of geven korting om gasten te trekken. Hetzelfde zien we ook vaak in het laagseizoen gebeuren.
Advertentiefoto's van hoge kwaliteit zijn een beproefd middel om de aandacht van potentiële gasten te trekken, en dat geldt al helemaal voor een opvallende omslagfoto. Aan de hand van een uitgebreide advertentiebeschrijving en een nauwkeurige lijst met voorzieningen kunnen gasten bepalen of de accommodatie bij hen past en vervolgens met een gerust hart boeken. Sommige gasten zijn op zoek naar specifieke voorzieningen of bepaalde kenmerken, zoals een wiegje, een bubbelbad, een drempelvrije ingang of de mogelijkheid om een huisdier mee te nemen. Je kunt een accommodatie dus aantrekkelijker maken door daar gewilde voorzieningen of kenmerken voor te regelen. Bovendien verschijnt de advertentie dan eerder in de zoekresultaten van gasten die naar die voorzieningen of kenmerken op zoek zijn.
Ook het gedrag van de host en de instellingen van de advertentie zijn van invloed op de positie van de advertentie in de zoekresultaten. Over het algemeen doet een advertentie het na verloop van tijd beter wanneer de gastvrijheid van de host een hoge beoordeling krijgt. Het algoritme houdt bij het ordenen van de zoekresultaten bijvoorbeeld rekening met de Superhost-criteria, zoals het aantal annuleringen door de host, de snelheid waarmee de host reageert en de beoordelingen en recensies van een accommodatie, en ook met de Superhost-status zelf. Voor accommodaties die niet direct geboekt kunnen worden, houdt het algoritme rekening met hoe snel de host op vragen van gasten reageert en hoe vaak de host een boekingsaanvraag afwijst. Accommodaties die direct kunnen worden geboekt, staat hierdoor soms hoger in de zoekresultaten. De reactie van de host wordt in dat geval namelijk automatisch verstuurd, en de boeking wordt meteen bevestigd zonder dat de host de aanvraag hoeft te accepteren.
De invloed van gasten op de zoekresultaten
Gasten geven tijdens het zoeken bepaalde informatie op, zoals een locatie, datums en het aantal gasten. Ze kunnen de zoekresultaten ook verfijnen door een of meer filters te kiezen of op de kaart te kijken. Zo zijn er filters voor het type accommodatie, het aantal bedden en specifieke voorzieningen. Als de zoekcriteria van een gast niet voldoende accommodaties opleveren of als een gast aangeeft flexibel te zijn, kunnen we andere accommodatie voorstellen waarvan we denken dat die interessant zijn voor de gast.
Voor het samenstellen en rangschikken van de zoekresultaten maken we ook gebruik van informatie die we al over de gast hebben. Als een gast al eens eerder een accommodatie met bepaalde kenmerken heeft geboekt, kan het algoritme de accommodaties met die kenmerken bijvoorbeeld hoger in de zoekresultaten van deze gast weergeven. Voor Airbnb-ervaringen geldt hetzelfde: als een gast een accommodatie heeft geboekt, kan het algoritme de ervaringen in de buurt die tijdens de datums van dat verblijf beschikbaar zijn hoger in de zoekresultaten weergeven.
Werking van het zoekalgoritme voor recent geactiveerde advertenties
Het algoritme is gemaakt om hosts op weg te helpen en om ervoor te zorgen dat nieuwe advertenties goed in de zoekresultaten verschijnen. Deze zijn meestal binnen 24 uur zichtbaar. Maar het kan tot 72 uur duren voordat sommige advertenties in de zoekresultaten verschijnen.
Opmerking
Onze algoritmen veranderen in de loop van de tijd mee met de veranderingen die in ons bedrijf, in onze community en wereldwijd plaatsvinden. In het Informatiecentrum zie je welke factoren van invloed zijn op de zoekresultaten en hoe je de positie van je advertentie in de zoekresultaten kunt verbeteren.
Gerelateerde artikelen
- Host
Je advertentie concurrerender maken
Wij hebben nuttige advertentietips voor je, van een nauwkeurige en overtuigende beschrijving van je accommodatie tot de juiste verwachtingen… Hoe schakel ik over naar een nieuwe software?
Koppel je advertenties afzonderlijk los, verwijder de toegang tot je account vanaf je huidige softwareprovider en maak vervolgens verbinding…- Host
Bevestigen dat gasten je advertentie kunnen vinden
Je kunt zelf controleren of je advertentie in de zoekresultaten verschijnt door in de statistieken van je advertentie te bekijken hoe vaak d…