Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.
Zo werkt het
Host

Alles over zoekresultaten

Airbnb gebruikt een algoritme om zoekresultaten te genereren die interessant zijn voor gasten. Het algoritme doorzoekt de miljoenen advertenties op Airbnb om voor elke zoekopdracht de juiste advertenties te laten zien. Gasten voeren hun zoekcriteria in, waarna het algoritme de advertenties laat zien die aan deze criteria voldoen.

Factoren die de zoekresultaten beïnvloeden

Het algoritme ordent de zoekresultaten op basis van allerlei verschillende factoren, maar sommige wegen zwaarder dan andere. Vooral de kwaliteit, populariteit, prijs en locatie van een accommodatie zijn belangrijk voor de positie van de bijbehorende advertentie in de zoekresultaten. Het algoritme zorgt ook voor variatie in de zoekresultaten, zodat gasten accommodaties met verschillende hosts, kenmerken en prijzen te zien krijgen.

  • Kwaliteit. Het algoritme beoordeelt veel kenmerken om de kwaliteit van de accommodatie en de reis te beoordelen, waaronder de advertentiefoto's, beoordelingen en recensies, kenmerken en voorzieningen van de accommodatie en informatie over de klantenservice en annuleringen. Accomodaties van hogere kwaliteit met betere beoordelingen en recensies staan meestal hoger in de zoekresultaten.
  • Populariteit. Het algoritme beoordeelt de populariteit van een accommodatie aan de hand van allerlei verschillende gegevens, waaronder de interactie van gasten met de advertentie. Voorbeelden hiervan zijn hoe vaak gasten een advertentie als favoriet markeren, hoe vaak ze boeken en hoe vaak ze de host een bericht sturen. Populairdere accommodaties staan meestal hoger in de zoekresultaten.
  • Prijs. Bij het bepalen in hoeverre de prijs van een accommodatie aantrekkelijk is voor gasten, houdt het algoritme rekening met verschillende prijsgegevens, waaronder hoe de prijs zich verhoudt tot die van vergelijkbare accommodaties in de buurt voor de opgegeven datums. Accommodaties waarvan de prijs lager is dan die van vergelijkbare accommodaties in de buurt met een vergelijkbaar aantal bedden en vergelijkbare voorzieningen, staan meestal hoger in de zoekresultaten.
  • Locatie. De locatie van een accommodatie is van grote invloed op de positie van de advertentie in de zoekresultaten. Accommodaties op plekken waar gasten graag tijd spenderen, staan meestal hoger in de zoekresultaten. Dat geldt bijvoorbeeld voor accommodaties in de buurt van een populaire bezienswaardigheid.

Zoekfilters en instellingen

Gasten kunnen verschillende zoekfilters en andere instellingen gebruiken om hun zoekresultaten aan te passen. Zo zijn er bijvoorbeeld filters voor het type accommodatie, de prijsklasse, het aantal kamers en bedden, voorzieningen, boekingsopties en toegankelijkheidsvoorzieningen. Ze kunnen ook hun zoekresultaten op een kaart bekijken. Op de kaart zien gasten de geografische spreiding van de advertenties die aan hun zoekresultaten voldoen. De advertenties die op de kaart verschijnen, wijken mogelijk af van die in de lijstweergave. Daarnaast kunnen gasten categorieën van accommodaties en ervaringen doorzoeken. Wanneer gasten in een bepaalde categorie zoeken, zijn hun resultaten beperkt tot advertenties in die categorie.

De invloed van hosts op de zoekresultaten

Hoe meer datums er beschikbaar zijn voor een accommodatie, hoe groter de kans dat deze past bij het verblijf dat een gast voor ogen heeft. Meer beschikbare datums toevoegen verbetert mogelijk de zichtbaarheid van een advertentie. Hoe flexibeler de host is qua lengte van een verblijf, hoe groter de kans dat de accommodatie bij de plannen van de gast past en in de zoekresultaten verschijnt.

Omdat de prijs een grote impact heeft op de zoekresultaten, kunnen hosts de weergave van hun accommodatie in de zoekresultaten rechtstreeks beïnvloeden door het tarief aan te passen of korting te geven. Hosts die nog niet zo lang op Airbnb actief zijn, rekenen in het begin meestal een lager tarief of geven korting om gasten aan te trekken. Hetzelfde zien we ook vaak in het laagseizoen gebeuren.

Advertentiefoto's van hoge kwaliteit zijn een beproefd middel om de aandacht van potentiële gasten te trekken, en dat geldt al helemaal voor een opvallende omslagfoto. Dit verbetert mogelijk de positie van je advertentie in de zoekresultaten. Aan de hand van een uitgebreide advertentiebeschrijving en een nauwkeurige lijst met voorzieningen kunnen gasten bepalen of de accommodatie bij hen past en vervolgens met een gerust hart boeken. Sommige gasten zijn op zoek naar specifieke voorzieningen of bepaalde kenmerken, zoals een wiegje, een bubbelbad, een drempelvrije ingang of de mogelijkheid om een huisdier mee te nemen. Je kunt een accommodatie dus aantrekkelijker maken door daar gewilde voorzieningen of kenmerken voor te regelen. Bovendien verschijnt de advertentie dan eerder in de zoekresultaten van gasten die naar die voorzieningen of kenmerken op zoek zijn.

Ook het gedrag van de host en de instellingen van de advertentie zijn van invloed op de positie van de advertentie in de zoekresultaten. Over het algemeen doet een advertentie het na verloop van tijd beter wanneer de gastvrijheid van de host een hoge beoordeling krijgt. Het algoritme houdt bij het ordenen van de zoekresultaten bijvoorbeeld rekening met de Superhost-criteria, zoals het aantal annuleringen door een host, de reactietijd van de host en de beoordelingen en recensies van een accommodatie, en ook met de Superhost-status zelf. Voor accommodaties die niet direct geboekt kunnen worden, houdt het algoritme rekening met hoe snel de host op vragen van gasten reageert en hoe vaak de host een boekingsaanvraag afwijst. Accommodaties die dus direct kunnen worden geboekt, staan mogelijk hoger in de zoekresultaten, omdat de reactie van de host automatisch wordt verstuurd. De boeking wordt meteen bevestigd zonder dat de host de aanvraag hoeft te accepteren.

De invloed van gasten op de zoekresultaten

Gasten geven tijdens het zoeken bepaalde informatie op, zoals een locatie, datums en het aantal gasten en huisdieren. Ze kunnen ook advertenties in specifieke categorieën bekijken en filters of de kaart gebruiken om hun zoekresultaten te verfijnen. Als de zoekcriteria van een gast niet voldoende advertenties opleveren van hoge kwaliteit, kunnen we andere advertenties voorstellen waarvan we denken dat die interessant zijn voor de gast, zelfs als deze niet aan alle criteria van de gast voldoen.

We maken ook gebruik van informatie die we al over de gast hebben om interessante advertenties, bestemmingen of categorieën voor te stellen. Zo worden de zoekresultaten van een gast samengesteld en gerangschikt. Als een gast al eens eerder een accommodatie met bepaalde kenmerken heeft geboekt, kan het algoritme de accommodaties of categorieën met die kenmerken bijvoorbeeld hoger in de zoekresultaten van deze gast weergeven. Voor ervaringen geldt hetzelfde: als een gast een accommodatie heeft geboekt, kan het algoritme de ervaringen in de buurt die tijdens de datums van dat verblijf beschikbaar zijn hoger in de zoekresultaten weergeven.

Werking van het zoekalgoritme voor recent geactiveerde advertenties

Het algoritme helpt nieuwe hosts op weg door hun advertentie goed zichtbaar te maken in de zoekresultaten. Nieuwe advertenties zijn meestal binnen 24 uur zichtbaar in de zoekresultaten, maar in sommige gevallen duurt het langer.

Opmerking

Onze algoritmen veranderen in de loop van de tijd mee met de technologie en de veranderingen die in ons bedrijf, in onze community en wereldwijd plaatsvinden. In het Informatiecentrum zie je welke factoren van invloed zijn op de zoekresultaten en hoe je de positie van je advertentie in de zoekresultaten kunt verbeteren.

Had je iets aan dit artikel?

Gerelateerde artikelen

Hulp met je boekingen, account en nog veel meer.
Inloggen of aanmelden