Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Antwoorden op vragen van reizigers over COVID-19

    Antwoorden op vragen van reizigers over COVID-19

    Bekijk hoe we je ondersteunen met onze bestaande annuleringsvoorwaarden en nieuwe programma's.
    Door Airbnb op 10 mrt. 2020
    6 min. leestijd
    Bijgewerkt op 12 aug. 2020

    We weten dat er veel onzekerheid bestaat over COVID-19 en de mogelijke gevolgen voor je reisplannen. Om reizigers te helpen, houden we jullie vragen goed in de gaten en beantwoorden we er hier een aantal. We blijven deze pagina bijwerken naarmate de situatie zich ontwikkelt en er meer duidelijkheid komt.

    Ik moet mijn reis annuleren. Wat zijn mijn mogelijkheden?
    Gasten die niet kunnen reizen vanwege COVID-19 en op of voor 14 maart 2020 hebben gereserveerd, mogen mogelijk zonder kosten annuleren. Lees meer over onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden

    Je kunt ook naar Reizen op de website van Airbnb gaan voor meer informatie over je annuleringsmogelijkheden. Als er nog steeds niet gereisd kan worden, kunnen deze opties de komende weken veranderen.

    Als je plannen toch veranderen, annuleer dan zo ver mogelijk van tevoren om je host de kans te geven nieuwe reserveringen te krijgen.

    Houd er echter rekening mee dat gasten die na 14 maart een nieuwe reservering maken, geen restitutie krijgen volgens de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden als ze annuleren in verband met COVID-19 (tenzij ze zelf ziek zijn).

      Ik heb onlangs op Airbnb een reis gereserveerd, maar COVID-19 gooit roet in het eten. Kan ik mijn reservering annuleren?
      Gasten die na 14 maart een nieuwe reservering maken, krijgen geen restitutie volgens de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden als ze annuleren in verband met COVID-19 (tenzij ze zelf ziek zijn). Zorg er dus voor dat de annuleringsvoorwaarden van de host voldoende flexibiliteit bieden. Ga naar Reizen op de Airbnb-website of in de app om de annuleringsmogelijkheden voor je reservering te bekijken.

        Ik wil een reis reserveren, maar ik weet niet hoe de situatie rondom COVID-19 zich gaat ontwikkelen. Wat moet ik doen?
        Het is begrijpelijk dat je op dit moment twijfelt of je alvast een accommodatie moet reserveren. We raden alle gasten met klem aan om eerst goed de annuleringsvoorwaarden te lezen voordat ze iets reserveren. Gasten die na 14 maart een accommodatie reserveren en vanwege COVID-19 annuleren, krijgen onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden alleen restitutie als ze ziek zijn.

        We raden je aan om een accommodatie met flexibele annuleringsvoorwaarden te zoeken, zodat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. We hebben inmiddels een speciaal zoekfilter toegevoegd, zodat je dit soort accommodaties snel kunt vinden.

        Hoe vind ik accommodaties met flexibele annuleringsvoorwaarden?
        Annuleringsvoorwaarden worden door hosts bepaald en kunnen variëren (flexibel, gemiddeld of streng). Je vindt de annuleringsvoorwaarden van elke accommodatie op de hoofdpagina van de advertentie. We hebben een nieuw zoekfilter toegevoegd waarmee je accommodaties met flexibele annuleringsvoorwaarden makkelijker kunt vinden. Meer informatie over het nieuwe filter

        Wat zijn de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden?
        De Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden van Airbnb geven gasten en hosts de mogelijkheid om kosteloos te annuleren bij ernstig letsel, ziekte, natuurrampen, reisbeperkingen en andere onvoorziene omstandigheden. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft de uitbraak van COVID-19 als een wereldwijde pandemie aangemerkt. Sindsdien kunnen gasten die door COVID-19 niet kunnen reizen in aanmerking komen voor volledige restitutie of reistegoed. Onder Reizen op de Airbnb-website of in de app vind je de annuleringsmogelijkheden voor je reservering.

        Ik heb onlangs een reis gereserveerd op Airbnb, maar ik vraag me af of ik wel moet gaan.
        Veel overheden hebben een plaatselijk reisadvies afgegeven of tijdelijke beperkingen op het gebied van huisvesting (inclusief kortetermijnverhuur) ingesteld. We raden je aan om de reisbeperkingen en -adviezen in het Helpcentrum te raadplegen om te zien of dit gevolgen heeft voor je verblijf. Ga voor meer informatie over hoe we onze community in deze tijd ondersteunen naar het laatste nieuws over COVID-19 in het Informatiecentrum.

        Ik heb een Airbnb-ervaring op locatie geboekt. Wat moet ik weten?
        Op de meeste locaties hebben we sinds 18 maart ervaringen op locatie opgeschort. Gasten met in aanmerking komende annuleringen hebben een tegoedbon van $ 25 USD ontvangen, waarmee ze hopelijk een ervaring gaan boeken in de toekomst. Sindsdien zijn in bepaalde landen waar het veilig en toegestaan is (op basis van richtlijnen van overheden en gezondheidsdeskundigen) weer ervaringen mogelijk. We blijven het heropenen van landen elke twee weken beoordelen. Meer informatie over de heropening

        In de tussentijd lanceren we nu online ervaringen. Of je nu iets nieuws wilt leren, in contact wilt komen met vrienden tijdens een leuke activiteit of aan teambuilding wilt doen met je collega's: je kunt dit nu veilig vanuit huis doen. Van het ontrafelen van de geheimen van magie tot koken met een Marokkaans gezin en meditatie met een boeddhistische monnik: er zijn talloze online ervaringen om te ontdekken. Meer informatie vind je op Airbnb.com/online-experiences

        Elke dag zijn er nieuwe ontwikkelingen omtrent COVID-19. Hoe blijf ik het beste op de hoogte?
        We werken Airbnb.com/COVID elke dag bij en daar kun je terecht voor het laatste nieuws en hulp. Voor alles wat met je regio of reis te maken heeft, raden we je aan de richtlijnen van overheids- en gezondheidsinstanties te volgen.

        Een host heeft zojuist geannuleerd. Wat nu?
        We weten dat annuleringen heel vervelend kunnen zijn, zelfs als ze om een begrijpelijke reden plaatsvinden. Houd er rekening mee dat hosts momenteel vaak een reservering annuleren omdat ze door COVID-19 getroffen zijn of omdat dit aan het welzijn van onze hele community bijdraagt. Bekijk dit Helpcentrum-artikel over verantwoord reizen voor meer informatie.

        Als je host annuleert, kom je mogelijk in aanmerking voor volledige restitutie. Onder Reizen op de Airbnb-website of in de app vind je meer informatie over je restitutie.

        Als je je reis niet kunt uitstellen, hopen we dat je bij een andere host op Airbnb reserveert. Goede reis!

        Wat moet ik doen als ik liever niet bij een host verblijf?
        Airbnb zet zich in voor het welzijn en de inclusiviteit van onze community. In deze moeilijke tijd is dat belangrijker dan ooit. Als je overweegt een reservering te annuleren, vragen we je om het Anti-discriminatiebeleid van Airbnb in acht te nemen. Behandel elke host met respect en sluit niemand buiten, wat betekent dat je niet met twee maten mag meten bij je keuze om een reservering te annuleren. We hebben wat richtlijnen en vragen voor je op een rijtje gezet die je kunt doornemen als je bepaalde informatie zoekt.

        Op basis van de annuleringsvoorwaarden van mijn host kan ik geen restitutie krijgen. Hoe zit dat?
        Airbnb is een platform waarop gasten en hosts elkaar kunnen vinden. Alle hosts bepalen zelf hoeveel ze in rekening brengen, welke regels voor hun ruimte gelden en wat hun annuleringsvoorwaarden zijn. In veel gevallen leven hosts van hun inkomsten op Airbnb, wat het voor hen moeilijk kan maken om van hun beleid af te wijken.

        Ik heb op Airbnb een accommodatie gereserveerd voor een evenement dat is geannuleerd. Kan ik mijn reservering annuleren?
        We weten dat veel van onze reizigers een accommodatie op Airbnb reserveren voor evenementen als Coachella, SXSW en het Mobile World Congress. Gaat een evenement dat je wilde bijwonen niet door en valt je reservering niet onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden? Raadpleeg dan de annuleringsvoorwaarden van je reservering. Je kunt ook altijd even rechtstreeks contact met je host opnemen. We hebben een nieuwe tool ontwikkeld waarmee hosts in dit soort gevallen alsnog restitutie kunnen geven, ook als de reservering niet onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden valt.

        Ik heb een Airbnb Luxe-accommodatie in een getroffen gebied gereserveerd. Valt mijn reservering onder de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden?
        Onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden zijn niet van toepassing op reserveringen voor Airbnb Luxe of Luxury Retreats, aangezien daarvoor een apart Restitutiebeleid voor Luxe-gasten geldt.

        Ik heb hulp nodig. Waar kan ik online informatie vinden?
        We weten dat het frustrerend kan zijn als je niet meteen antwoord krijgt. We doen ons uiterste best om ervoor te zorgen dat je alle hulp en informatie krijgt die je nodig hebt. Daarom hebben we Airbnb.com/COVID opgezet en beantwoorden we alle telefoontjes, chats en e-mails zo snel mogelijk.

        Veelvoorkomende problemen kun je vaak online oplossen. Je kunt ook in ons Helpcentrum kijken of je daar antwoorden kunt vinden.

        Ik heb nog vragen. Met wie moet ik contact opnemen?
        Vanwege de enorme gevolgen van COVID-19 op internationale reizen, krijgt ons communityteam buitengewoon veel telefoontjes en berichten. Als je hulp nodig hebt van een lid van ons communityteam, waarderen we het als je ons de mogelijkheid geeft om prioriteit te geven aan de meest dringende verzoeken. Daarom is het belangrijk dat als je reservering over 72 uur (of nog later) begint, je pas dichter bij je aankomsttijd contact met ons opneemt.

        In de tussentijd kan je proberen om via onze speciaal ontwikkelde tools zelf je probleem op te lossen. Ga naar Airbnb.com/COVID of het Helpcentrum voor meer informatie.

        We weten hoe ingrijpend COVID-19 is voor reizigers, daarom staan we voor je klaar. Bedankt dat je met ons samenwerkt aan de bescherming en het welzijn van onze community.

        De informatie in dit artikel kan sinds de publicatie zijn gewijzigd.

        Airbnb
        10 mrt. 2020
        Was dit nuttig?