Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Antwoorden op vragen van reizigers over COVID-19

    Antwoorden op vragen van reizigers over COVID-19

    Bekijk hoe we je ondersteunen met onze bestaande annuleringsvoorwaarden en nieuwe programma's.
    Door Airbnb op 10 mrt 2020
    7 min. leestijd

    Bijgewerkt op 31 maart 2020

    We weten dat er veel onzekerheid bestaat over het coronavirus (COVID-19) en de gevolgen voor je reisplannen. Om reizigers te helpen, houden we julllie vragen goed in de gaten en beantwoorden we er hier een aantal. We blijven deze pagina bijwerken naarmate de situatie zich ontwikkelt en er meer duidelijkheid komt.

    Ik moet mijn reis annuleren. Wat zijn mijn mogelijkheden?
    Vanwege de impact van COVID-19 kunnen gasten met reserveringen die op of vóór 14 maart 2020 zijn gemaakt en die een aankomstdatum tussen 14 maart en 31 mei 2020 hebben, annuleren als ze niet kunnen reizen vanwege COVID-19. We hebben de annuleringsmogelijkheden voor die gasten uitgebreid. Onder Reizen op de Airbnb-website of in de app vind je meer informatie over jouw annuleringsmogelijkheden.

    Als je reisplannen veranderen, annuleer dan ten minste zeven volledige dagen voor je aankomstdatum, zodat je host dit op tijd weet. Als je vanwege COVID-19 annuleert, betaalt Airbnb je host een deel van wat diegene met de reservering zou hebben verdiend. Hiervoor hebben we een speciaal hulpfonds van $ 250 miljoen USD ingesteld. Zo kunnen wij ons steentje bijdragen en helpen om de financiële lasten van onze gasten en hosts te verlichten in deze zware tijd. Meer informatie vind je op Airbnb.com/250MSupport.

    Deze voorwaarden gelden echter niet voor reserveringen die na 14 maart zijn gemaakt. Die reserveringen vallen onder de reguliere annuleringsvoorwaarden van de advertentie.

      Ik heb onlangs op Airbnb een reis gereserveerd, maar COVID-19 gooit roet in het eten. Kan ik mijn reservering annuleren?
      Voor reizigers zijn dit verwarrende tijden. Daarom proberen we je zoveel mogelijk relevante informatie aan te reiken, zodat je de juiste beslissingen kunt nemen voor jezelf en je dierbaren. Nadat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) COVID-19 officieel als een pandemie had aangemerkt, hebben we onze annuleringsmogelijkheden uitgebreid naar gasten die op of voor 14 maart een accommodatie hebben gereserveerd, met een incheckdatum tussen 14 maart en 31 mei 2020. De mogelijkheden voor jouw reservering vind je onder Reizen op de Airbnb-website of in de app.

      Als je op 1 juni of later incheckt, kun je je reservering altijd wijzigen of annuleren. In dat geval gelden de annuleringsvoorwaarden van de host. Ga naar Reizen op de Airbnb-website of in de app voor meer informatie over annuleringsmogelijkheden.

        * Dit geldt niet voor binnenlandse reizen op het Chinese vasteland. Meer informatie vind je hier. Voor Luxe- of Luxury Retreats-reserveringen geldt een apart Restitutiebeleid voor Luxe-gasten.

        Ik wil een reis reserveren, maar ik weet niet hoe de situatie rondom COVID-19 zich gaat ontwikkelen. Wat moet ik doen?
        Het is begrijpelijk dat je je op dit moment onzeker voelt over het maken van reisplannen. We raden alle gasten met klem aan om de annuleringsvoorwaarden van elke reservering zorgvuldig te lezen en accommodaties uit te kiezen die flexibele annuleringsvoorwaarden hebben. Onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden in verband met COVID-19 zijn niet van toepassing op reserveringen die na 14 maart worden gemaakt of op reserveringen die al zijn begonnen.

        Voor je eigen gemoedsrust raden we je aan een accommodatie met flexibele annuleringsvoorwaarden te zoeken. Daarom hebben we nieuwe zoekfilters toegevoegd, zodat je deze accommodaties gemakkelijk kunt vinden en reserveren.

        Hoe vind ik accommodaties met flexibele annuleringsvoorwaarden?
        Annuleringsvoorwaarden worden door hosts bepaald en kunnen variëren (flexibel, gemiddeld of streng). Je vindt de annuleringsvoorwaarden van elke accommodatie op de hoofdpagina van de advertentie. We hebben een nieuw zoekfilter toegevoegd waarmee je accommodaties met flexibele annuleringsvoorwaarden makkelijker kunt vinden. Meer informatie over het nieuwe filter

        Wat zijn de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden?
        De Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden van Airbnb geven gasten en hosts de mogelijkheid om kosteloos te annuleren als ze bijvoorbeeld worden getroffen door ernstig letsel of een ziekte, natuurrampen, reisbeperkingen en andere onvoorziene omstandigheden. Nadat de Wereldgezondheidsorganisatie het coronavirus (COVID-19) officieel als een pandemie bestempelde, hebben we deze voorwaarden wereldwijd uitgebreid voor alle in aanmerking komende reserveringen die op of vóór 14 maart zijn gemaakt en waarbij de aankomstdatum tussen 14 maart en 31 mei ligt. Als je reservering al is begonnen (je bent al ingecheckt), zijn de voorwaarden niet van toepassing.

        Ik heb onlangs op Airbnb een reis gereserveerd, maar ik vraag me af of ik nog wel moet gaan.
        We raden je aan de richtlijnen van overheids- en gezondheidsinstanties op te volgen. We hebben een aantal reisadviezen en handige informatiebronnen verzameld om het je makkelijker te maken om deze lastige knoop door te hakken.

        Ik heb een Airbnb-ervaring geboekt. Wat moet ik weten?
        We pauzeren alle ervaringen vanaf 18 maart tot en met ten minste 30 april 2020. We hebben deze moeilijke beslissing genomen omdat ervaringen er zijn om mensen samen te brengen. Gezondheidsorganisaties over de hele wereld adviseren juist om dit soort interacties te vermijden, aangezien dat een van de beste manieren is om de gemeenschap te beschermen. Alle gasten die in bovenstaande periode een boeking hebben, krijgen bericht over de annulering en ontvangen een tegoedbon van $ 25 USD. We hopen dat dit gasten aanmoedigt om in de toekomst weer ervaringen te boeken. Lees dit Helpcentrum-artikel voor het laatste nieuws.

        Elke dag zijn er nieuwe ontwikkelingen omtrent COVID-19. Hoe blijf ik het beste op de hoogte?
        We werken Airbnb.com/COVID elke dag bij, dus dat is een goed begin voor het laatste nieuws en richtlijnen. Voor alles wat met je regio of reis te maken heeft, raden we je aan de richtlijnen van overheids- en gezondheidsinstanties op te volgen.

        Een host heeft zojuist geannuleerd. Wat gebeurt er nu?
        We weten dat annuleringen heel vervelend kunnen zijn, zelfs als ze plaatsvinden om een begrijpelijke reden. Houd er rekening mee dat hosts momenteel vaak een reservering annuleren omdat ze door COVID-19 getroffen zijn of omdat dit aan de bescherming van het welzijn van onze hele community bijdraagt.

        Als je host annuleert, kom je mogelijk in aanmerking voor een volledige restitutie. Onder Reizen op de Airbnb-website of in de app vind je meer informatie over je restitutie.

        Als je je reis niet kunt uitstellen, hopen we dat je ervoor kiest om bij een andere host op Airbnb te reserveren. We wensen je een veilige reis.

        Wat moet ik doen als ik liever niet bij een host verblijf?
        Airbnb zet zich in voor het welzijn en de inclusiviteit van onze community. In deze moeilijke tijd is dat belangrijker dan ooit. Als je overweegt een reservering te annuleren, vragen we je om het Anti-discriminatiebeleid van Airbnb in acht te nemen. Denk eraan dat je elke host inclusief en met respect behandelt. Zorg ervoor dat je bij elke reservering dezelfde standaard hanteert, dus ook bij je besluit om een reservering te annuleren. We hebben wat richtlijnen en vragen voor je op een rijtje gezet die je kunt doornemen als je bepaalde informatie zoekt.

        Ik kan geen restitutie krijgen op basis van de annuleringsvoorwaarden van mijn host. Waarom?
        Airbnb is een community van gasten en hosts die via het platform bij elkaar worden gebracht. De hosts bepalen zelf hoeveel ze in rekening brengen, welke regels gelden voor de ruimte en wat hun annuleringsvoorwaarden zijn. In veel gevallen leven hosts van hun inkomsten op Airbnb, wat het voor hen moeilijk kan maken om van hun beleid af te wijken.

        Ik heb een accommodatie gereserveerd op Airbnb voor een evenement dat is geannuleerd. Kan ik mijn reservering annuleren?
        We weten dat veel van onze reizigers accommodaties op Airbnb reserveren voor bijvoorbeeld Coachella, SXSW, het Mobile World Congress en andere evenementen. Gaat een evenement dat je wilde bijwonen niet door en valt je reservering niet onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden? Raadpleeg dan de annuleringsvoorwaarden van je reservering. Voel je ook vrij om rechtstreeks contact op te nemen met je host. We hebben een nieuwe tool ontwikkeld waarmee hosts in dit soort gevallen restitutie kunnen geven, ook als reserveringen niet onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden vallen.

        Ik heb een Airbnb Luxe-accommodatie gereserveerd in een getroffen gebied. Valt mijn reservering onder de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden?
        Onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden zijn niet van toepassing op reserveringen bij Airbnb Luxe of Luxury Retreats, aangezien daarvoor een apart Restitutiebeleid voor Luxe-gasten geldt.

        Ik heb hulp nodig. Waar kan ik online informatie vinden?
        We weten dat het frustrerend kan zijn als je niet meteen antwoord krijgt. We doen ons uiterste best om ervoor te zorgen dat je alle hulp en informatie krijgt die je nodig hebt. Daarom hebben we Airbnb.com/COVID gelanceerd, en we beantwoorden alle telefoontjes, chats en e-mails zo snel mogelijk.

        Veelvoorkomende problemen kun je vaak online oplossen. Je kunt ook in ons Helpcentrum kijken of je daar antwoorden kunt vinden.

        Ik heb nog vragen. Met wie moet ik contact opnemen?
        Vanwege de enorme gevolgen van COVID-19 op internationale reizen, ontvangt ons communityteam buitengewoon veel telefoontjes en berichten. Als je hulp nodig hebt van een lid van ons communityteam, waarderen we het als je ons de mogelijkheid geeft om prioriteit te geven aan de meest dringende verzoeken. Daarom is het belangrijk dat als je reservering over 72 uur (of nog later) begint, je pas dichter bij je aankomsttijd contact met ons opneemt.

        In de tussentijd kan je proberen om via onze speciaal ontwikkelde tools zelf te proberen je probleem op te lossen. Ga naar Airbnb.com/COVID of het Helpcentrum voor meer informatie.

        We weten hoe ingrijpend COVID-19 is voor reizigers en we staan voor je klaar. Bedankt dat je met ons samenwerkt aan de bescherming en het welzijn van onze community.

        De informatie in dit artikel kan sinds publicatie zijn gewijzigd.

        Airbnb
        10 mrt 2020
        Was dit nuttig?