Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten

    Maak kennis met de Adviesraad van hosts: Omar Covarrubias

    Lees hoe hij zich door de COVID-19-crisis heen heeft geslagen en wat er in januari is besproken.
    Door Airbnb op 16 feb. 2021
    4 min. leestijd
    Bijgewerkt op 25 feb. 2021

    Samenvatting

    • Nadat hij zijn baan was kwijtgeraakt, besloot Omar om op Airbnb te gaan verhuren.

    • Tijdens de pandemie richtte Omar zich op de verbinding tussen hosts en probeerde hij zich aan reistrends aan te passen.

    • Als lid van de Adviesraad van hosts vertelt hij wat er bij het overleg van januari aan de orde is gekomen.

    • Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen bij de Adviesraad in 2021.

    De Adviesraad van hosts bestaat uit 17 diverse hosts uit 14 landen. Zij behartigen de belangen van de internationale community van hosts bij Airbnb en praten mee over de planning en besluitvorming in 2021. Elke maand lichten we een van de leden uit en delen we het laatste nieuws van de raad.

    Toen Omar Covarrubias in 2018 zijn baan als IT'er kwijtraakte vanwege een reorganisatie bij zijn werkgever, vroeg hij zich af wat de toekomst zou brengen. Hij had zijn hele leven in de ICT-branche gewerkt, maar twijfelde of hij dat wel wilde blijven doen.

    Na veel wikken en wegen besloten Omar en zijn vrouw hun spaargeld aan te spreken en een appartement te kopen in de wijk Coyoacán in Mexico-Stad, hun woonplaats.

    Het was eerst de bedoeling om het appartement voor langere tijd te verhuren, maar toen hoorden ze over de mogelijkheden van Airbnb. Toen ze zich realiseerden dat ze zo mensen uit de hele wereld konden ontvangen, hebben ze hun accommodatie een inrichting gegeven die op de Mexicaanse cultuur en tradities geïnspireerd is.

    Het stel ontving in september 2018 hun eerste gasten. Het verhuren beviel zo goed dat ze in april 2019 een tweede appartement hebben gekocht om op Airbnb te adverteren.

    En toen brak de pandemie uit. "Ineens kregen we de ene annulering na de andere", vertelt Omar.

    Slagvaardig omgaan met onverwachte ontwikkelingen

    Vanwege COVID-19 moest Omar het acht maanden lang zonder gasten doen. In plaats van lijdzaam af te wachten ging hij op zoek naar nieuwe manieren om zijn horecabedrijf draaiende te houden. "Zelfs in moeilijke tijden moet je in staat zijn om jezelf opnieuw uit te vinden", zegt Omar.

    Zijn vrouw was optimistisch ingesteld en was ervan overtuigd dat het reisverkeer wel weer op gang zou komen. Daarom besloot hij om zich in de tussentijd bezig te houden met de verbinding tussen hosts. Via Airbnb Mexico kwam Omar in contact met andere hosts en communityleiders.

    Inmiddels is hij coördinator van een club voor het delen van woningen in Mexico-Stad en maakt hij deel uit van een groep leiders uit onze hostcommunity in Latijns-Amerika. Hij is ook lid van de Alianza Nacional de Anfitriones, een onafhankelijke vereniging die door 12 hosts van clubs uit heel Mexico is opgericht om eerlijke regels voor het delen van woningen te promoten.

    "Het opbouwen van een community, mensen met elkaar verbinden, naar anderen luisteren, jezelf nieuwe dingen leren en je voordeel doen met de kennis van deskundigen – dat zijn dingen die voor mij positief zijn uitgepakt tijdens deze pandemie", licht hij toe.

    Omars inzet om hosts met elkaar te verbinden bleef niet onopgemerkt. Airbnb Mexico heeft hem bekroond tot host die het meeste voor het opbouwen van de community heeft gedaan.

    Een nieuwe passie vinden

    Omar wilde zijn ervaringen en kennis graag met andere hosts delen. In instructiewebinars op Airbnb moedigde hij mensen aan om iets nieuws te proberen en als host aan de slag te gaan. "Ik haal nieuwe energie uit die webinars voor hosts", zegt Omar.

    Tijdens zijn trainingen deelde Omar nieuwe inzichten over waar reizigers op letten vanwege COVID-19 en beantwoordde hij vragen over verhuren.

    "Ik heb mijn passie gevonden", zegt Omar. "Ik vind het hartstikke leuk om aan het succes van nieuwe hosts bij te dragen door ze te trainen, te coachen en te begeleiden."

    Als begeleider van het comité Host Empowerment van de Adviesraad kan hij deze passie weer op een andere manier invullen.

    De ervaring voor host en gasten verbeteren

    Naast zijn hulp aan nieuwe hosts maakt Omar zich ook sterk voor het gebruik van technologie om verhuren en reizen gemakkelijker te maken.

    Toen hij bijvoorbeeld tijdens de pandemie maandenlang geen reserveringen had, heeft hij virtuele 3D-rondleidingen van beide appartementen gemaakt. Zo krijgen gasten niet alleen een beter beeld van waar alles is, maar weten ze ook precies wat ze kunnen verwachten.

    Omar zit ook boordevol ideeën voor verbeteringen aan de reisgids en Huishandleiding. In een digitale Huishandleiding kun je bijvoorbeeld video's opnemen waarin je het gebruik van apparaten uitlegt, zoals de wasmachine of het koffiezetapparaat. En om het gasten nog makkelijker te maken (en jezelf tijd te besparen), kun je QR-codes in je accommodatie aanbrengen, zodat gasten deze video's ter plekke kunnen bekijken.

    Waar de Adviesraad van hosts aan werkt

    De leden van de Adviesraad hebben in januari trainingen over hun nieuwe rollen en verantwoordelijkheden gevolgd. Omdat dit de allereerste bezetting van de Adviesraad is, hebben ze een proces opgezet om de community van hosts op een nuttige manier te ondersteunen.

    Een van de eerste stappen bestond uit het samenstellen van twee teams op basis van tijdzones. Zo kunnen de leden makkelijker contact met elkaar houden terwijl ze aan hun doelen werken.

    Comités ingesteld
    Als onderdeel van het nieuwe proces heeft de Adviesraad voor vijf belangrijke thema's comités ingesteld. Deze thema's zijn vanuit de community aangedragen en omvatten onder meer diversiteit en je thuis voelen, duurzaamheid en Host Empowerment.

    De 17 leden van de Adviesraad doen allemaal aan ten minste één comité actief mee, ofwel als begeleider ofwel als gewoon lid. Op dit moment wordt bekeken op welke specifieke punten de comités zich gaan richten en hoe het resultaat van hun werk kan worden gemeten. Verder worden leiders uit onze wereldwijde hostcommunity om input gevraagd.

    Contact leggen met de community van hosts
    De Adviesraad gebruikt het Communitycentrum als voornaamste communicatiekanaal met hosts. De leden van de Adviesraad fungeren daar om de beurt als aanspreekpunt.

    Daarnaast heeft de Adviesraad maandelijks contact met communityleiders, zodat alle Airbnb-clubs voor het delen van woningen op sociale media weten wat er speelt.

    Omar geeft aan dat de Adviesraad van hosts Airbnb eerlijke en transparante feedback gaat geven en daarnaast nieuwe ideeën aandraagt om verhuren nog soepeler te laten verlopen. Hij ziet het als een van zijn doelen om "de waardevolle input van onze hosts naar praktische actiepunten te vertalen".

    Binnenkort meer van de Adviesraad van hosts. Na elke maandelijkse vergadering krijg je een nieuwe update van de Adviesraad van hosts en tips van van de raadsleden.

    De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

    Samenvatting

    • Nadat hij zijn baan was kwijtgeraakt, besloot Omar om op Airbnb te gaan verhuren.

    • Tijdens de pandemie richtte Omar zich op de verbinding tussen hosts en probeerde hij zich aan reistrends aan te passen.

    • Als lid van de Adviesraad van hosts vertelt hij wat er bij het overleg van januari aan de orde is gekomen.

    • Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen bij de Adviesraad in 2021.
    Airbnb
    16 feb. 2021
    Was dit nuttig?