Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Privékamers verhuren: de beste tips en voordelen

    Privékamers verhuren: de beste tips en voordelen

    Leer hoe je je ruimte kunt delen, van het opstellen van regels tot het creëren van onvergetelijke verblijven.
    Door Airbnb op 12 dec 2018
    6 min. leestijd

    Het verhuren van een privékamer kan ongelooflijke voordelen bieden: gasten aantrekken die waarde hechten aan een lokale connectie, nieuwe vrienden maken van over de hele wereld en het gevoel hebben dat je een thuis creëert in je eigen huis. Er kunnen ook een paar unieke uitdagingen mee gepaard gaan, van het delen van een keuken tot het veilig opbergen van persoonlijke bezittingen. Daarom vroegen we ervaren verhuurders van privékamers om hun beste tips. Als je al een privékamer verhuurt, kunnen hun reacties helpen om ideeën op te doen. En als je nog niet verhuurt, dan kunnen hun suggesties je inspireren om te beginnen.

    Maak duidelijk dat je een privékamer hebt

    Gasten kijken de advertenties soms snel door, dus wees zo duidelijk mogelijk. Verhuurders suggereren om een paar trefwoorden te gebruiken wanneer je jouw advertentie opstelt.

    • “Schrijf ‘kamer’ in de titel en advertentiegegevens, en stuur vóór het reserveren een welkomstbericht waarin je vermeld: ‘Dit is een privékamer en de [woning] wordt gedeeld met de verhuurder.’" —Till en Jutta, Stuttgart, Duitsland
    • “Vergeet niet om te vermelden: 'Gasten moeten er rekening mee houden dat ze het huis van iemand delen." —Helen, Auckland, Nieuw-Zeeland
    • “Ik ben verschrikkelijk eerlijk in de advertentiebeschrijving. Ik herhaal de belangrijke dingen: een badkamer, een tv met slechts één antenne, onverharde weg, geen wifi, geen airconditioning.” —Laurene, Florence, Canada

    Wees eerlijk over wie er in de woning is

    Eén van de belangrijkste redenen waarom gasten kiezen voor privékamers in plaats van volledige woningen is omdat ze een diepere band met de lokale bevolking zoeken. Andere aanwezige gasten, familieleden of huisdieren in de woning kunnen als een verrassing komen die ze niet verwacht hadden. "Wacht even, wie ben jij?" reageerde een gast tijdens een verblijf in een privékamer. "Alles was geweldig... tot de volgende morgen, toen het duidelijk werd dat mijn 'gedeelde badkamer' niet alleen gedeeld werd met de verhuurder, maar ook met drie andere kamers die ze verhuurde." Deze verhuurders ontdekten dat het scheppen van de juiste verwachtingen van cruciaal belang is:

    • “Vermeld duidelijk op je advertentie dat het om een gedeelde ruimte gaat. Toen ik pas begon met verhuren, had ik het gevoel dat ik zachtjes moest rondlopen en er niemand mocht langskomen, maar dat is onhoudbaar. Ik heb dus nu in mijn advertentie geschreven dat dit een functionerende woning is en dat er van tijd tot tijd vrienden kunnen langskomen, zodat ze van tevoren weten wat ze kunnen verwachten.” —Kath, Albany, Australië
    • “Een [vrouwelijke gast] kan het vervelend vinden om een badkamer te delen met een mannelijke gast. Een [mannelijke gast] kan problemen hebben met de ruimte die hij met andere gasten zal moeten delen. Je moet zorgen voor een zo goed mogelijke ervaring voor de gasten, dus let erop dat je altijd duidelijk bent in de communicatie.” —Emily, Italië

    Verwelkom je gasten en zorg dat jullie op dezelfde lijn zitten

    Het persoonlijk verwelkomen van de gasten is vooral nuttig als je een gedeelde ruimte verhuurt. Veel verhuurders vertelden ons dat ze de gasten bij hun aankomst verwelkomen met een rondleiding door de kamer en de woning en het ijs breken door te gaan zitten voor een kopje thee of koffie en te praten over details zoals:

    • “Gasten komen moe en een beetje gedesoriënteerd aan. Als je [ze verwelkomt] aan het begin van hun verblijf, zijn er meestal geen problemen.” —Maria Jose, Spanje
    • “Geef bij hun aankomst duidelijk aan welke ruimte de gasten kunnen gebruiken en welke absoluut privé zijn. Vergeet niet te zeggen dat je verwacht dat de keuken netjes blijft, want sommige gasten komen uit culturen die later op de avond koken en eten.” —Thomas, Basel, Zwitserland
    • “Ik stel duidelijke regels in mijn huishandleiding en chat met gasten over lichten, ramen, rustige tijd, laat/vroeg thuiskomen.” —Paul, Londen

    Zorg voor specifieke en gedetailleerde huisregels

    Houd je eigen schema en behoeften in gedachten bij het opstellen van de richtlijnen over de manier waarop gasten je ruimte kunnen gebruiken.

    • “Gasten kunnen de keuken gebruiken om eten klaar te maken, maar ik bepaal onze eigen maaltijdtijden zodat we ons niet gevangen voelen.” —Francoise, Paris
    • “Maak duidelijk of ze de wasmachine en de douche vrij kunnen gebruiken of alleen tijdens bepaalde tijdsblokken.” —Emily, Italië
    • “Voor mij is het van het allergrootste belang om te zeggen: "In dit huis wordt niet gerookt". Gasten mogen roken op het terras aan de achterkant, zodat niet-rokers op het terras aan de voorkant kunnen zitten.” —Gerlinde, Kempen, Duitsland
    • “Wees vriendelijk en flexibel, maar wees GEEN doetje! Mijn check-in is om 16:00 uur en je vraagt of je om 10:30 uur kan inchecken? Ik reageerde met: "Dit is helaas niet mogelijk omdat mijn huidige gasten pas om 11:00 uur uitchecken en het een paar uur duurt om ervoor te zorgen dat de kamer volledig schoongemaakt is. Als je wilt kun je jouw bagage om 11:00 uur afgeven en ik kan ervoor zorgen dat de kamer wat vroeger wordt schoongemaakt. Wat denk je van 14:00 uur? " —Suzanne, Wilmington, Noord-Carolina

    Maak het verblijf onvergetelijk

    Persoonlijke toetsen zoals een zelfgemaakt ontbijt, interieur met kunstwerken van lokale kunstenaars of zelfs een stukje chocolade kunnen het verblijf van een gast bijzonder maken. Hier volgen meer ideeën van verhuurders:

    • “Voor mij [is het ontbijt] het leukste moment omdat we veel praten. Veel gasten kiezen mijn advertentie omwille van het biologische ontbijt dat ik in de titel vermeld.” —Celine, Saumur, Frankrijk
    • “ Ik heb geslapen in de privékamer die ik adverteer om aan te voelen hoe warm/koud het er kan worden, en om zelf te ervaren hoe gasten het zouden beleven. Ik heb een natuurlijk houten, gelaagd plantenrek toegevoegd naast het bed waar gasten hun telefoons, boeken, drankjes, enz. kunnen plaatsen en het is uitgegroeid tot een gespreksonderwerp.” —Helen, Auckland, Nieuw-Zeeland
    • “Ik voegde folders over de stad en tijdschriften toe. Wij [richten de woning in] met schilderijen van lokale kunstenaars. Gasten waarderen dit en vragen me vaak waar ze deze kunnen kopen. We hebben een opklapbaar bureau toegevoegd omdat we veel gasten op zakenreis ontvangen. ” —Emmanuelle, Rennes, Frankrijk
    • “Ik heb de kamers ingericht zoals ik ontvangen zou willen worden. In de kamers zijn er extra handdoeken, een waterkoker met kopjes, thee en koffie, en glazen. Er zijn zelfs elementaire artikelen uit de apotheek.” —Christine, Clohars-Carnoët, Frankrijk
    • “Ik voegde een uitschuifbare stekker en stekkerdoos toe, en elke kamer heeft een nachtlampje. 's Avonds zet ik altijd twee glazen water klaar zodat de [gasten] 's nachts niet hoeven op te staan, wat minder lawaai betekent.” —Ana, Galicië, Spanje
    • “Voorzie oordopjes voor jezelf, echt waar! Plaats een paar Breathe Easy neusstrips in een schoteltje met een handgeschreven bordje: "Als je zin hebt om het eens uit te proberen, ga je gang!" —Cathie, Darwin, Australië

    Stel vragen over interactie

    Hoe weet je wanneer je tijd met gasten moet doorbrengen en wanneer je hen ruimte moet geven? Verhuurders zeggen dat het makkelijk is: vraag gewoon van tevoren hoeveel interactie ze willen. Ze stelden ook voor om een aantal andere details in gedachten te houden:

    • “Sommige gasten zijn verlegen omdat ze bang zijn om anderen te storen, dus [nodig] ik hen uit om met anderen aan tafel te komen.” —Emily, Italië
    • “Zakenmensen zie ik weinig, omdat ze vaak bij klanten zijn en 's avonds rust willen. Ik geef toeristen veel 'insider tips' over de stad en soms laten ze merken dat ze graag iets samen willen doen. En mensen die in hun eentje reizen zijn altijd goed georganiseerd en hebben een heleboel interessante politieke en culturele discussies.” —Christa, München, Duitsland
    • “Wees open en neutraal: je gasten hebben verschillende wereldbeelden en politieke opinies. Dit is een geweldige kans om te leren. Blijf neutraal om te beginnen en laat het gesprek op een natuurlijke wijze evolueren.” —Kath, Albany, Australië

    Je deelt een deel van je huis, maar ook een deel van jezelf. Van zodra je een paar details over het huishouden in orde hebt gebracht, beginnen de voordelen echt. Paul, een verhuurder uit Londen, drukt dit goed uit: "Ik zie elke gast als een kans om iets nieuws te leren en om iemand te leren kennen die ik anders misschien niet zou hebben ontmoet! Sommigen waren echt interessant, met een levenspad dat ik nooit bewandeld heb en met zienswijzen en meningen die ik niet deel. Maar ik vind het leuk om deze mensen te ontmoeten en mijn ruimte met hen te delen. Het is echt heel persoonlijk wanneer je je eigen woning openstelt voor een absolute vreemdeling als je er zelf ook woont, maar er bestaat ook niets dat zo lonend is!"

    De informatie in dit artikel kan gewijzigd zijn sinds de publicatie ervan.

    Airbnb
    12 dec 2018
    Was dit nuttig?