Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten

    Een prijsstrategie instellen

    Met de juiste prijs kun je gasten aantrekken en je inkomsten verhogen.
    Door Airbnb op 1 dec. 2020
    4 min. lezen
    Bijgewerkt op 21 nov. 2022

    Samenvatting

    • Met een tarief dat iets lager is dan je doeltarief trek je je eerste gasten over de streep.

    • Met onze tools kun je eenvoudig je tarieven en kortingen instellen en aanpassen.

    Gasten kijken vooral naar de prijs als ze op zoek zijn naar een accommodatie. Je ruimte kan nog zo geweldig zijn, maar je loopt misschien reserveringen mis als deze duurder is dan vergelijkbare accommodaties in de buurt.

    Met deze tips kun je een prijsstrategie uitstippelen die bij jou past.

    Kijken wat je collega's in de buurt doen

    Kijk eerst wat de gangbare tarieven zijn. Zoek op Airbnb naar accommodaties bij jou in de buurt die op de volgende punten overeenkomen met je eigen accommodatie:

    • Woningtype: woning, appartement, enz.
    • Hoeveel ruimte gasten hebben: hele woning, privékamer, enz.
    • Hoeveel slaapplaatsen je hebt: het aantal bedden en slaapkamers in je accommodatie.
    • De belangrijkste voorzieningen: wifi, keuken, huisdieren toegestaan, enz.

    Wanneer je de tarieven gaat vergelijken, kun je het beste wat datums van over een paar maanden selecteren. Je krijgt dan een beter beeld van het aanbod. Accommodaties die de komende twee weken nog beschikbaarheid hebben, zijn waarschijnlijk niet gereserveerd vanwege het te hoge tarief.

    Zoek ook eens op datums in verschillende seizoenen. Je komt er dan achter welke prijzen andere hosts bij jou in de buurt hanteren voor een bepaald seizoen, het weekend en speciale evenementen of feestdagen.

    Voor de beste prijs-kwaliteitsverhouding gaan

    Denk eraan dat het nachttarief dat je instelt niet hetzelfde is als de totaalprijs die gasten betalen. De totaalprijs bevat ook de eventuele toeslagen (voor de schoonmaak, extra gasten of huisdieren) die je hebt ingesteld, plus de servicekosten van Airbnb.

    Gasten kunnen er nu voor kiezen om de totaalprijs van tevoren weer te geven, voor zover dit nog niet door de plaatselijke regelgeving werd vereist.

    Concurrerende tarieven kunnen ervoor zorgen dat je advertentie opvalt en hoger in de zoekresultaten komt te staan. Voor de rangschikking van de zoekresultaten wordt onder meer gekeken naar de totaalprijs en de kwaliteit van een accommodatie ten opzichte van vergelijkbare accommodaties in de buurt. Meer informatie over de werking van zoekresultaten.

    Gasten reserveren minder snel een accommodatie zonder recensies, dus misschien trek je ze alsnog over de streep met een iets lager tarief dan je eigenlijk in gedachten had. Zodra je een paar positieve recensies hebt gekregen, kun je alsnog je tarief verhogen op basis van de vraag in jouw omgeving.

    Sommige kosten die je in je tarief verwerkt zijn niet altijd vanzelfsprekend voor gasten. Bied je je gasten luxueuze extra's, zoals een uitgebreid ontbijt, toiletartikelen van een lokale producent of een bepaalde streamingdienst? Zet dat in je advertentiebeschrijving, zodat gasten weten dat ze waar voor hun geld krijgen.

    Met de prijstools experimenteren

    Slimme Tarieven

    Wil je dat je prijs zich automatisch aan de vraag aanpast? Schakel dan Slimme Tarieven in. Deze prijstool houdt rekening met meer dan 70 verschillende factoren om voor elke beschikbare nacht op je kalender de beste prijs te bepalen.

    Je tarieven worden automatisch bijgewerkt op basis van factoren als:

    • Aanlooptijd: tijd tot de dag van aankomst.
    • Populariteit van je buurt: het aantal mensen dat op zoek is naar een accommodatie in jouw omgeving.
    • Seizoen: voorspelbare seizoensgebonden veranderingen in de vraag naar accommodaties in jouw omgeving.
    • Populariteit van je accommodatie: het aantal keren dat gasten je advertentie bekijken en je accommodatie reserveren.
    • Recensiegeschiedenis: het aantal positieve recensies dat je ontvangt.

    Als je zeker wilt weten dat de prijs van je accommodatie aan je verwachtingen voldoet, moet je bij Slimme Tarieven een minimum- en een maximumtarief per nacht instellen. Je prijs komt dan niet onder het minimumtarief, tenzij je een korting aanbiedt die ook van toepassing is. En mocht het ooit voorkomen dat je niet tevreden bent met het slimme tarief, dan voer je in je kalender gewoon een ander tarief voor die datum in.

    Inzicht in de prijs

    In de tool voor inzicht in de prijs zie je de uiteindelijke prijs die gasten betalen, inclusief toeslagen, kortingen, promoties en belastingen.

    Als je deze tool wilt gebruiken, ga je naar je tariefinstellingen en selecteer je 'Inzicht in wat gasten betalen'. Voer de gegevens van het verblijf in, zoals het aantal gasten en het aantal gereserveerde nachten. Vervolgens krijg je een overzicht van de totaalprijs voor de gast én je uitbetaling.

    Kortingen

    Als je gasten over de streep wilt trekken, kun je bijvoorbeeld korting op een langer verblijf geven. Week- en maandkortingen kunnen leiden tot een hogere bezetting, minder wisselingen en dus minder werk voor jou.

    Het kan even duren voordat je prijsstrategie helemaal klopt. Stel je in de tussentijd flexibel op en zet de tevredenheid van je gasten altijd op de eerste plaats. Als je veel positieve recensies krijgt, kan dat gunstig uitpakken voor je verhuuronderneming.

    De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

    Samenvatting

    • Met een tarief dat iets lager is dan je doeltarief trek je je eerste gasten over de streep.

    • Met onze tools kun je eenvoudig je tarieven en kortingen instellen en aanpassen.

    Airbnb
    1 dec. 2020
    Was dit nuttig?