Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Eerlijkere beoordelingen voor verhuurders

    Eerlijkere beoordelingen voor verhuurders

    Airbnb verbetert het beoordelingsproces om eerlijker en nauwkeuriger te zijn voor verhuurders.
    Door Airbnb op 7 mrt 2019
    3 min. leestijd

    We krijgen veel vragen over hoe Airbnb-hosts beschermt tegen eenmalige slechte recensies. Toen deze kwestie aan de orde kwam tijdens de laatste Q&A voor hosts, vertelden we je dat we bezig waren met manieren om het recensieproces eerlijker te maken voor hosts. Concreet hebben we twee beloften gedaan:

    1. We streven naar het lanceren van een tool om afwijkende recensies (of eenmalige slechte recensies) op te sporen. Een veelvoorkomend voorbeeld is een verschil tussen de algehele beoordeling en de categoriebeoordelingen die gasten geven (bijvoorbeeld als een gast een host vijf sterren geeft voor netheid, nauwkeurigheid en de andere subcategorieën, maar dan een algehele beoordeling geeft van twee sterren).
    2. Op basis van jullie feedback zetten we ons ook in om manieren te vinden om gasten beter te laten begrijpen dat de categorie 'locatie' objectief zou moeten worden beoordeeld. De beoordeling van de categorie 'locatie' heeft geen invloed op je algehele beoordeling (of je Superhost-status), maar we weten dat deze belangrijk voor je is en we willen ervoor zorgen dat het hele systeem zo eerlijk mogelijk is.

    We kondigen vandaag twee verbeteringen aan binnen het beoordelingsproces die deze kwesties rechtstreeks aanpakken. Sinds het doorvoeren van deze veranderingen hebben we al een flinke stijging vastgesteld in nauwkeurigere, eerlijkere recensies voor hosts. We hopen dat de veranderingen een aantal van je pijnpunten oplossen. Dit is nieuw:

    Waarschuwingen bij afwijkende recensie
    We hebben een stap toegevoegd aan het recensieproces als gasten een host een inconsistente algehele beoordeling geven. Dit geldt bijvoorbeeld voor een gast die in alle categorieën (netheid, nauwkeurigheid, enz.) vier sterren of hoger heeft gegeven, maar een totale beoordeling van minder dan drie sterren geeft.

    Het nieuwe pop-upscherm stelt gasten de vraag: 'Klopt dit?' Ze krijgen daarna een uitleg te zien waarin staat dat ze hun algehele verblijf lager hebben gewaardeerd dan de specifieke categorieën. Dit geeft gasten de mogelijkheid om hun beoordeling aan te passen of de melding te negeren.

    Deze nieuwe melding heeft geleid tot hogere algehele beoordelingen voor hosts. Sinds we dit lanceerden, stelden we een daling vast van 2,8% in driesterrenbeoordelingen en een daling van 3,9% in tweesterrenbeoordelingen. Hoewel deze percentages misschien klein lijken, leiden ze tot echte verbeteringen in de nauwkeurigheid van ons beoordelingssysteem in het voordeel van de hosts.

    Locatie, locatie, locatie
    Jullie hebben ons laten weten dat de beoordeling van de locatie bijzonder frustrerend kan zijn, omdat sommigen van jullie merken dat gasten hier een lagere beoordeling voor geven, zelfs na een geweldig verblijf. Het is een lastige categorie. Het verschaft potentiële reizigers waardevolle informatie die we niet kwijt willen. Tegelijkertijd begrijpen we jullie bezorgdheid. Je wordt beoordeeld op iets waar je geen controle over hebt, namelijk de mening van gasten over je locatie. Deze mening is intrinsiek subjectief. Wat voor de ene persoon een 'rustige landelijke retraite' is, is voor de ander 'te ver van het openbaar vervoer'. Daarom hebben we in het recensieproces duidelijker gemaakt dat gasten de nauwkeurigheid van je locatiebeschrijving moeten beoordelen en niet de locatie zelf.

    Als een gast je in de categorie locatie nu minder dan drie sterren geeft, komt er een uitleg in beeld: 'Werd de locatie van de accommodatie niet nauwkeurig beschreven?' Dit heeft tot nu toe geleid tot een stijging van de gemiddelde waardering voor locatie met 0,8%.

    We hebben ook soortgelijke verbeteringen doorgevoerd in de categorie prijs-kwaliteit. Als een gast je nu drie sterren of minder geeft in de categorie prijs-kwaliteit, zien ze dit bericht: 'Wat zou deze advertentie een betere prijs-kwaliteitverhouding hebben gegeven?' Dit heeft geleid tot een stijging van de gemiddelde waardering met 0,25%.

    Met deze veranderingen willen we je zorgen over oneerlijke recensies wegnemen en ervoor zorgen dat gasten begrijpen wat de beoordelingen betekenen. We moeten nog meer stappen zetten om het beoordelingssysteem beter te maken, en je ontvangt hier het hele jaar door updates van. Bedankt dat je host bent!

    De informatie in dit artikel kan veranderd zijn sinds de publicatie ervan.

    Airbnb
    7 mrt 2019
    Was dit nuttig?