We verwijderen COVID-19 als verzachtende omstandigheid
Samenvatting
- Voor reserveringen die vanaf 31 mei 2022 worden gemaakt, valt COVID-19-gerelateerde ziekte niet meer onder de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden
Als gasten COVID-19 hebben, gelden de annuleringsvoorwaarden van de host
Aan het begin van de COVID-19-pandemie hebben we ons ingezet voor de onmiddellijke behoeften van onze community. Met onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden kregen gasten en hosts volledige restitutie als ze vanwege COVID-19 een reservering annuleerden.
Deze aanpak heeft volgens jullie feedback tot meer lastminute-annuleringen geleid en reserveringen werden er een stuk omvoorspelbaarder van. Dit was vooral vervelend voor hosts tijdens het hoogseizoen, wanneer lastminute-annuleringen grotere gevolgen hadden.
Nu COVID-19 een bekend onderdeel van onze maatschappij is, vinden veel landen manieren om ermee om te gaan en hebben wij in samenspraak met medische adviseurs onze aanpak van COVID-19-gerelateerde annuleringen geactualiseerd.
Voor reserveringen die op of na 31 mei 2022 zijn gemaakt, wordt het hebben van COVID-19 niet meer als verzachtende omstandigheid beschouwd, behalve voor binnenlandse reserveringen in Zuid-Korea en op het Chinese vasteland. Als gasten hun reservering annuleren omdat ze COVID-19 hebben, zijn de annuleringsvoorwaarden van de host van toepassing.
Hopelijk geeft deze verandering hosts meer zekerheid bij het vullen van hun agenda, vooral voor het hoogseizoen. Wil je meer weten over wat deze wijziging betekent? Hier vind je antwoorden op enkele veelgestelde vragen van hosts.
Veelgestelde vragen
1. Wat zijn de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden?
De Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden zijn van toepassing wanneer het onmogelijk of onwettig wordt om een reservering af te ronden door een onvoorziene gebeurtenis, zoals een natuurramp of noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid. Hosts en gasten die worden getroffen door een gebeurtenis die onder deze voorwaarden valt, kunnen hun reservering mogelijk annuleren zonder nadelige gevolgen.
2. Wat verandert er?
De Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden zijn bedoeld om onvoorziene omstandigheden te dekken, maar COVID-19 is nu een bekend onderdeel van onze maatschappij. Voor reserveringen die op of na 31 mei 2022 zijn gemaakt, beschouwen we ziek zijn door COVID-19 niet meer als verzachtende omstandigheid.*
Dit betekent dat gasten geen volledige restitutie meer krijgen als ze een reservering annuleren omdat ze COVID-19 hebben, tenzij je annuleringsvoorwaarden dit toestaan. Hopelijk brengt deze verandering meer rust bij het vullen van jullie agenda.
Reserveringen die vóór 31 mei 2022 zijn gemaakt, vallen bij COVID-19-gerelateerde omstandigheden nog wel onder de voorwaarden.3. Op welke landen is deze wijziging van toepassing?
Deze wijziging geldt wereldwijd, behalve voor binnenlandse reserveringen op het Chinese vasteland en in Zuid-Korea. Voor binnenlandse reserveringen in Zuid-Korea vallen COVID-19-gerelateerde omstandigheden nog steeds onder de voorwaarden. Voor binnenlandse reserveringen op het Chinese vasteland gelden andere voorwaarden.
4. Wat betekent deze verandering voor hosts?
De meeste hosts ervaren waarschijnlijk geen veranderingen of ze krijgen minder lastminute-annuleringen die onder de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden vallen. Deze wijziging kan wel gevolgen hebben voor hosts van privékamers die ziek worden door COVID-19.
5. Ik verhuur een privékamer. Wat als mijn gasten aangeven dat ze COVID-19 hebben en toch gaan reizen, maar ik me daar niet op mijn gemak bij voel? Kan ik de reservering annuleren?
Ja. Als de gasten niet willen annuleren en jij voelt je niet op je gemak, neem dan contact op met het communityteam om de reservering te annuleren. Je wordt niet uitbetaald, maar er zijn geen extra gevolgen voor het annuleren.
6. Wat betekent deze verandering voor gasten?
Gasten die COVID-19 hebben en op of na 31 mei 2022 hebben gereserveerd worden aan je annuleringsvoorwaarden gehouden.* Als gasten zich zorgen maken over het eventueel moeten annuleren van een reis vanwege COVID-19, kunnen ze een verblijf kiezen met flexibele annuleringsvoorwaarden of een reisverzekering aanschaffen.
7. Wat als ik mijn gasten wil helpen en een restitutie wil geven die buiten mijn annuleringsvoorwaarden valt?
Voor reserveringen die op of na 31 mei 2022 zijn gemaakt, gelden je huidige annuleringsvoorwaarden. Maar als je gasten COVID-19 hebben en je wilt ze terugbetalen of samen aan een flexibele oplossing wilt werken, dan kun je dit doen.
Hosts kunnen gasten die annuleren buiten de annuleringsvoorwaarden om een restitutie geven via het Resolutiecentrum. Je kunt je gasten ook de mogelijkheid geven om te annuleren en hun verblijf omboeken voor een andere datum. Als je gasten meer flexibiliteit en gemoedsrust wilt geven, overweeg dan om flexibele annuleringsvoorwaarden in te stellen.
8. Wat zijn de voorwaarden als gasten vóór 31 mei 2022 hebben gereserveerd?
Gasten die COVID-19 hebben en hun verblijf vóór 31 mei 2022 hebben gereserveerd, kunnen nog steeds tegen een volledige restitutie annuleren. Waar dit wettelijk is toegestaan, worden ze gevraagd om ondersteunende documentatie te verstrekken, zoals een positieve COVID-19-test.
9. Wat zijn de voorwaarden als gasten op of na 31 mei 2022 reserveren?
De annuleringsvoorwaarden van de host zijn van toepassing. Gasten die annuleren omdat ze COVID-19 hebben, zijn niet beschermd onder de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden.*
10. Hoe zit het met andere COVID-19-gerelateerde reisonderbrekingen? Vallen die onder de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden?
Nee. Hoewel de COVID-19-pandemie nog steeds kan leiden tot grensafsluitingen en verplichte zelfisolatie, beschouwen we deze in 2022 niet meer als onvoorziene gebeurtenissen. Voor binnenlandse reserveringen op het Chinese vasteland gelden andere voorwaarden.
11. Welke gebeurtenissen vallen nog onder de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden?
Onvoorziene gebeurtenissen, zoals grootschalige natuurrampen of oorlogsgeweld, vallen onder de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden.
Meer informatie over onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden en COVID-19
*Met uitzondering van binnenlandse reserveringen in Zuid-Korea en op het Chinese vasteland.
De informatie in dit artikel kan sinds de publicatie gewijzigd zijn.
Samenvatting
- Voor reserveringen die vanaf 31 mei 2022 worden gemaakt, valt COVID-19-gerelateerde ziekte niet meer onder de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden
Als gasten COVID-19 hebben, gelden de annuleringsvoorwaarden van de host