Een prijsstrategie uitstippelen
Als je de concurrentie een stap voor wilt blijven, is het verstandig om geregeld je tarief aan te passen. Hieronder volgen een paar tips voor je prijsstrategie.
Goed om geregeld te doen
Bedenk eerst hoe vaak je je tarief wilt controleren en bijstellen. Daarna doe je volgens dat schema het volgende:
- Meer nachten vrijgeven: deblokkeer alle nachten in je kalender waarvan je zeker weet dat je gasten kunt ontvangen. Hierdoor verschijnt je advertentie in meer zoekresultaten, wat tot meer inkomsten kan leiden.
- Verblijfsduur aanpassen: bekijk de gaten tussen je boekingen. Als die periodes korter zijn dan je minimale verblijfsduur, kan niemand die nachten boeken. Stel voor die specifieke datums een kortere minimale verblijfsduur in, zodat de kans groter is op een volgeboekte kalender.
- Accommodaties vergelijken: als je weet wat de prijzen van geboekte en niet-geboekte woningen bij jou in de buurt zijn, kun je een scherp tarief instellen.
"Ik kijk geregeld naar vergelijkbare accommodaties om te controleren of mijn eigen tarieven niet te hoog of te laag zijn. Op die manier probeer ik op het ideale tarief uit te komen", zegt Superhost Karen uit Nelson, Canada.
Je kunt ook Slimme tarieven aanzetten, zodat je tarief automatisch aan de lokale vraag wordt aangepast. Deze tool is vooral handig als je een optimaal tarief wilt hanteren, maar daar niet constant bovenop wilt zitten.
Voorbereiding op rustige periodes
Zelfs de populairste accommodaties kennen rustige periodes met minder boekingen. Hieronder staan een paar tips om je advertentie te laten opvallen voordat het laagseizoen begint.
- Korting geven: met een korting op een verblijf van een week of een maand krijg je mogelijk meer boekingen. Bovendien hoef je je ruimte dan minder vaak op nieuwe gasten voor te bereiden. En een lastminute-korting is interessant voor gasten die één tot 28 dagen voor aankomst boeken.
- Kortere kennisgeving vooraf: als je gasten de mogelijkheid geeft om vlak van tevoren nog te boeken, krijg je mogelijk meer boekingen. Als de voorbereiding op nieuwe gasten niet veel tijd kost, zou je zelfs boekingen voor dezelfde dag kunnen toestaan.
- Kortere verblijven toestaan: een kortere minimale verblijfsduur is interessant voor gasten die een kort verblijf willen boeken. Je kunt de minimale verblijfsduur variëren per dag van de week.
"Het aantal kortere verblijven is duidelijk toegenomen", zegt Superhost Jimmy uit Palm Springs, Californië. "Dat zijn lastminute-boekingen van mensen die er zomaar even tussenuit willen. Voor hen voelt twee daagjes weg echt als vakantie. Kennelijk spreekt het gasten aan dat ze op korte termijn kunnen boeken."
Voorbereiding op drukke periodes
Op Airbnb vind je diverse tools waarmee je optimaal van een drukke periode profiteert. Dit zijn een paar van de mogelijkheden:
- Vroegboekkorting instellen: als je korting geeft wanneer je accommodatie één tot 24 maanden van tevoren geboekt wordt, is dat interessant voor gasten die graag vooruit plannen. Bij een korting van 3% of meer zien gasten een speciale vermelding in de zoekresultaten en op je advertentiepagina. Je kortingsprijs staat naast je oorspronkelijke prijs (die is doorgestreept).
- Eigen promotie instellen: een promotie is een goede manier om voor bepaalde periodes meer boekingen binnen te halen. Bij een korting van 15% of meer krijgen gasten een speciale vermelding te zien op je advertentiepagina en in de zoekresultaten. Voor dit soort promoties gelden wel een paar voorwaarden. Zo moet je in het afgelopen jaar minimaal één boeking hebben gehad.
- Je beschikbaarheid vergroten: je kunt je kalender tot twee jaar van tevoren vrijgeven. Je advertentie verschijnt daardoor in meer zoekresultaten. Als er in een bepaalde periode minder accommodaties beschikbaar zijn, is die lijst met zoekresultaten ook nog eens een stuk korter.
"Soms boeken mensen al een jaar van tevoren voor de zomervakantie en een half jaar van tevoren voor kerst", zegt Superhost Anna uit het Spaanse Tarragona. "Mensen die ruim van tevoren boeken, annuleren meestal niet. Dat vind ik een pluspunt, want dan weet je wat je kunt verwachten."
Je bepaalt altijd zelf je tarieven en andere instellingen. De resultaten kunnen variëren.
Hosts zijn betaald voor deelname aan het interview.
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.