Van veel vraag naar veel inkomsten

Gebruik de hostingtools van Airbnb om het meeste uit drukke periodes te halen.
Door Airbnb op 6 jan 2025
Bijgewerkt op 19 mrt 2025

Vakanties, grote evenementen en gunstige weersomstandigheden kunnen de interesse in je accommodatie aanwakkeren. Hostingtools van Airbnb helpen je om het meeste uit deze periodes met veel vraag te halen. Overweeg deze stappen om je inkomsten te maximaliseren.

Je kalender bijhouden

Een manier om je voor te bereiden op een hoogseizoen, is door extra nachten beschikbaar te maken in je kalender. Hierdoor verschijnt je advertentie in meer zoekresultaten en kun je je inkomsten verhogen.

Ga naar de kalender van je accommodatie en zoek naar geblokkeerde nachten. Deze zijn grijs. Maak alle geblokkeerde nachten waarop je kunt hosten beschikbaar.

Door je beschikbaarheidsvenster uit te breiden, kunnen gasten verder vooruit boeken. Deze strategie is vooral effectief voor regio's met voorspelbare periodes van grote vraag, zoals jaarlijkse grote evenementen en winter- en zomerseizoenen.

De beschikbaarheid in je kalender schuift steeds een dag verder op, ongeacht je beschikbaarheidsvenster. Als je beschikbaarheidsvenster bijvoorbeeld 12 maanden is, kunnen gasten je accommodatie tot een jaar van tevoren boeken en wordt je beschikbaarheid dagelijks bijgewerkt.

Scherpe prijzen instellen

Check de prijzen van vergelijkbare accommodaties bij jou in de buurt om competitief te blijven in periodes met veel vraag. Om accommodaties te vergelijken, ga je naar de kalender van je advertentie en selecteer je een datumbereik van maximaal 31 dagen.

Op een kaart van jouw regio zie je de gemiddelde prijzen van vergelijkbare accommodaties. Aan de hand van de locatie, grootte, kenmerken, voorzieningen, beoordelingen, recensies en andere accommodaties waar gasten interesse in getoond hebben, bepalen we of een accommodatie vergelijkbaar is.

Accommodaties met lagere prijzen dan vergelijkbare accommodaties in de buurt staan meestal hoger in de zoekresultaten.

Als je voor elke nacht dezelfde prijs vraagt, zou je verschillende tarieven voor werkdagen en weekenden kunnen instellen. Met dynamische tarieven maximaliseer je het aantal boekingen.

Korting geven

Korting geven is een andere manier om op te vallen bij gasten. Je kunt inspelen op de wensen van tal van reizigers door het volgende aan te bieden:

  • Week- en maandkorting. Geef weekkorting op verblijven van minimaal zeven nachten en maandkorting op verblijven van minimaal 28 nachten. Zo kun je de gemiddelde verblijfsduur voor je accommodaties verlengen en moet je deze minder vaak klaarmaken voor nieuwe gasten.
  • Vroegboekkorting. Voeg een korting toe voor boekingen van één tot 24 maanden voor aankomst, zodat je goed voorbereid bent op de drukte.
  • Lastminute-korting. Door je prijs per nacht te verlagen naarmate de aankomstdatum dichterbij komt, is de kans op spontane reizigers groter. Als je korting biedt voor verblijven die één tot 28 dagen voor aankomst geboekt worden, kun je je kalender opvullen en meer verdienen.

Bij week-, maand- en lastminute-kortingen van 10% of meer en bij vroegboekkortingen van 3% of meer zien gasten een speciale vermelding in de zoekresultaten en op je advertentiepagina. Je kortingsprijs staat naast je oorspronkelijke prijs (die is doorgestreept).

De vroegboekkorting is niet beschikbaar als de optie Slimme Tarieven aanstaat en de korting op de verblijfsduur moet voldoen aan de lokale wet- en regelgeving.

Een fotorondleiding instellen

Met goede foto's trek je de aandacht, schep je duidelijke verwachtingen en geef je gasten meer vertrouwen om je woning te boeken. Overweeg om de foto's van je advertentie bij te werken als je je voorbereidt op periodes met veel vraag.

  • De juiste foto's. Gebruik foto's die de unieke details, populaire voorzieningen en toegankelijkheidsvoorzieningen van je woning laten zien. Bedenk hoe je elke kamer en ruimte vanuit verschillende hoeken in beeld kunt brengen.
  • Horizontale afbeeldingen in hoge resolutie. Het formaat van foto's moet minimaal 800 x 1200 pixels zijn. Hoe groter de bestanden, hoe beter (tot ongeveer 10 MB).
  • Professionele aanpak. Je kunt bijvoorbeeld een professionele fotograaf inhuren om je hiermee te helpen. Airbnb kan je in bepaalde steden in contact brengen met een professional.
  • Fotorondleiding. De tool van Airbnb rangschikt je geüploade foto's automatisch per kamer, zodat gasten de indeling van je woning zien. Je kunt foto's verplaatsen, verwijderen en toevoegen, informatie toevoegen voor elke kamer en bijschriften plaatsen bij elke foto.

Makkelijker in- en uitchecken

Een andere manier om je advertentie zo aantrekkelijk mogelijk te maken, is door je in- en uitcheckinstructies te vereenvoudigen.

  • Zelf inchecken. Installeer een slim slot, toetsenpaneel of sleutelkastje, zodat gasten de deur kunnen openen met een code. Veel gasten geven de voorkeur aan het gemak en de flexibiliteit van zelf inchecken. Bovendien bespaart het jou tijd. Welke methode je ook kiest, het is belangrijk om elke gast een unieke toegangscode te geven.
  • Vertrekinstructies. Geef duidelijk aan wat er moet gebeuren, zoals waar gasten de sleutels kunnen achterlaten en wat ze moeten uitzetten.

"Het is belangrijk om gasten niet te veel taken te geven, want ik wil niet dat hun laatste herinnering aan hun verblijf een waslijst met taken is", zegt Katie, lid van de Adviesraad van hosts en Superhost in Palm Springs, Californië. "Je kunt een vijfsterrenrecensie krijgen juist omdat er geen lange takenlijst is bij het vertrek."

Lid worden van een lokale hostclub

Honderden hostclubs over de hele wereld brengen hosts op Airbnb met elkaar in contact, zodat ze van elkaar kunnen leren. Leden van deze lokale clubs verdienen twee keer zoveel als hosts die geen lid zijn van de club* en maken bijna drie keer zoveel kans op de Superhost-status.**

Populaire clubactiviteiten zijn:

  • Tips uitwisselen om meer inkomsten te genereren.
  • Regels voor toeristische verhuur bespreken.
  • Aanbevelingen geven voor lokale dienstverleners (schoonmakers, loodgieters enz.).
  • Meedoen aan exclusieve netwerkevenementen.

*Volgens interne gegevens van Airbnb tussen september 2022 en september 2023, gebaseerd op de wereldwijde gemiddelde inkomsten en beoordelingen van leden van Hostclubs op Airbnb vergeleken met alle hosts. Inkomstengegevens variëren afhankelijk van de locatie, het seizoen en het accommodatietype.

**Volgens interne gegevens van Airbnb over de Superhost-status voor hosts die zich van juli 2023 tot juli 2024 hebben aangemeld.

Je hebt altijd controle over je tarieven en andere instellingen. Je resultaten kunnen variëren.

Hosts werden betaald voor de interviews.

Verhuurtips zijn onderhevig aan de plaatselijke wetgeving.

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

Airbnb
6 jan 2025
Was dit nuttig?