Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Bespaar tijd door berichten op te slaan op Airbnb

    Bespaar tijd door berichten op te slaan op Airbnb

    Creëer vaste berichten voor alles, van een warm welkom tot een routebeschrijving.
    Door Airbnb op 12 dec 2018
    5 min. leestijd

    Heb je vaak een déjà-vumoment als je het bericht van een gast opent? Je bent niet de enige. Verhuurders krijgen heel vaak dezelfde vragen over een aantal onderwerpen: uitzonderingen voor huisdieren, wifi-wachtwoorden, routebeschrijvingen, de beste plekken om te eten en nog veel meer. Gelukkig heeft Airbnb een tool die je daarbij kan helpen: opgeslagen berichten.

    “Ik hou van [opgeslagen berichten] en gebruik deze continu", aldus verhuurder Sally uit Snoqualmie, Washington. "De opgeslagen berichten besparen me veel tijd. Ik kon vier vragen van gasten in minder dan tien minuten beantwoorden. [Deze] voorkomen ook dat ik cruciale informatie vergeet en geven me de tijd om een zorgvuldig samengestelde reactie op te stellen. Een reactie zonder fouten, kristalhelder van inhoud en die indien nodig inspeelt op de speciale behoeften van onze gasten."

    Hier volgt een handleiding waarin je stap-voor-stap wordt uitgelegd hoe je opgeslagen berichten kunt gebruiken, samen met enkele geweldige reacties die Sally en andere verhuurders steeds bij de hand hebben.

    Hoe maak ik een opgeslagen bericht?

    Op het web:

    1. Ga naar je berichtenreeks met een gast
    2. Klik op 'Een opgeslagen bericht gebruiken' in het berichtvakje. Als je nog geen opgeslagen berichten hebt, wordt je gevraagd om je eerste aan te maken
    3. Kies een titel, schrijf je bericht en klik dan op 'Opslaan'
    4. Je opgeslagen berichten zullen verschijnen wanneer je op 'Een opgeslagen bericht gebruiken' klikt. Kies het bericht dat je wilt verzenden en klik op 'Bericht verzenden'

    Op je mobiele telefoon:

    1. Ga naar je berichtenreeks met een gast
    2. Tik op het “Documentpictogram” naast het berichtvakje. Als je nog geen opgeslagen antwoorden hebt, wordt je gevraagd om je eerste aan te maken
    3. Tik op 'Een nieuw antwoord schrijven' en kies een titel
    4. Tik op 'Een antwoord schrijven', schrijf je bericht en tik dan op 'Opslaan' en 'Klaar'
    5. Je opgeslagen antwoorden zullen verschijnen wanneer je op het 'Documentpictogram' naast het berichtvak tikt. Kies het antwoord dat je wilt verzenden, tik erop en klik vervolgens op 'Verzenden'

    Acht suggesties voor berichten van verhuurders

    1. Bedankt voor het reserveren

      Als je meteen een bedankwoordje stuurt, weten gasten dat je hun aanvraag hebt ontvangen. John uit Westcliffe, Colorado, zegt: "Ik pas meestal de eerste zinnen aan om het bericht wat persoonlijker te maken. Tot nu toe hebben alle gasten goed gereageerd en lijken ze het leuk te vinden om alle informatie vooraf te krijgen.”

      Verhuurder Emily uit Italië deelt dit voorbeeld:

      “Beste [guest name],
      Bedankt voor het bevestigen van je reservering. Weet je misschien hoe laat je zult aankomen? Aarzel niet om mij om een routebeschrijving naar mijn woning of advies over [woonplaats] te vragen, als je dat nodig hebt. Ik zal mijn best doen om je te helpen. Nog een prettige dag en tot in [maand van verblijf]."

        2. Het spijt ons dat we je niet kunnen ontvangen

        Soms lukt het niet om iedereen te ontvangen, hoe graag verhuurders dat ook zouden willen. En dat geeft niet. Toch "moeten deze antwoorden op een delicate, respectvolle en duidelijke manier worden geformuleerd", aldus Sally. "Als iemand je dan vraagt om een uitzondering voor hen te maken, hoef je er niet over na te denken of je schuldig te voelen — je klikt gewoon". Ze deelt ook een paar van haar opgeslagen berichten:

        • “Hoi [guest name],
          Helaas zijn we Iin het belang van jouw kind niet in staat om jonge gezinnen te ontvangen.
        • “Hoi [guest name], Het spijt me, Maar onze hond is een reu en we willen problemen vermijden tussen onze hond en de hond van een andere gast.
        • Hoi [guest name],
          het spijt ons dat we je reservering moesten annuleren. Wij hopen dat je een andere keer te kunnen ontvangen.”

        3. De accommodatie bereiken

        Een paar dagen voor hun aankomst kun je de gasten een routebeschrijving sturen. (Airbnb stuurt ook automatisch routebeschrijvingen naar gasten, dus je kunt jouw bericht inkorten.) Ionnis uit Artemida, Griekenland, geeft het volgende voorbeeld:

        “Hoi [guest name].
        We kijken ernaar uit om je te ontvangen. Hier volgen de routebeschrijvingen naar onze woning via…
        Google Maps: [link]
        Andere GPS-systemen: [link]
        Routebeschrijving met de auto:
        Routebeschrijving met het openbaar vervoer:
        Alle andere vervoersopties:
        We raden je aan om de talrijke suggesties in het gedeelte 'Reizen' van onze advertentie te lezen en alles uit je reis te halen. Het weer zal tijdens [verblijfsdatums] naar verwachting [weersvoorspelling] zijn. Aarzel niet om ons vóór je aankomst je vluchtgegevens, naam van het schip en aankomsttijden in de haven, vervoersbeslissingen (taxi, openbaar vervoer, eigen auto) te sturen. Laat ons ook weten of je gebruikmaakt van mobiele roaming en wat jouw voorkeursmethode is voor communicatie bij aankomst (telefoongesprekken, sms, Viber, WhatsApp)."

        4. Welkomstbericht en -pakket

        “In mijn bericht voor aankomst stuur ik de deurcode, het wifi-wachtwoord en een gedetailleerde routebeschrijving, en herhaal ik mijn regels en beleid nog een keer als een vriendelijke herinnering", zegt John. (Airbnb heeft ook incheckinstructies — je hebt dus nog een manier om gasten te herinneren.) John biedt nog wat meer bijzonderheden:

        “Beste [guest name],
        Je hebt ondertussen de routebeschrijving naar onze woning al ontvangen. Hier zijn nog een paar dingen die je nodig hebt voor een geweldig verblijf:
        Contactgegevens: [telefoonnummers of gebruikersnamen]
        Ontmoetingsplaats: [bij de woning, in de haven, de luchthaven of op andere ontmoetingspunten]
        Deurcode: [toegangscode of laatste vier cijfers van je mobiele telefoonnummer]
        Wifi: [wachtwoord]
        Huishandleiding: [link of instructies]”

          5. Dingen om te doen

          Als het gaat om activiteiten, hebben verhuurders lokale kennis waar geen reisgids aan kan tippen. Heather uit Stowe, Vermont, stelt voor om een lijst met 'Activiteiten wanneer het regent' en 'Populaire reserveringen' klaar te leggen. Sally voegt een dosis humor toe aan haar aanbevelingen:

          “Hé, [guest name], ik denk dat je een van de volgende activiteiten leuk zult vinden:
          [Geweldige wandelingen in de omgeving]
          [Gemakkelijke wandelingen]
          [Ambitieuzere wandelingen]
          [Goede plekken om te eten onderweg]
          [Wat marathonlopers willen weten]
          [Activiteiten voor huwelijksgasten]”

            6. Heb je goed geslapen?

            Hosts raden aan om na de eerste nacht nog een welkomstberichtje te sturen met de vraag of alles in orde is. “Dat is heel belangrijk," zegt Ionnis. "Als ze langer blijven, herhaal ik dit om de twee à drie dagen." Bijvoorbeeld:

            “Goedemorgen, [guest name],
            Heb je goed geslapen? We hopen dat je verblijf prettig verloopt. Laat ons weten of alles in orde is en als je nog iets nodig hebt.
            P.S. Dit is een link naar het dichtstbijzijnde strand.”

              7. Uitchecken

              “De dag voor hun vertrek stuur ik een [opgeslagen bericht] dat ik heel nuttig vond om mijn gasten te herinneren aan de uitchecktijd", zegt Kate Mary uit Kiev, Oekraïne. Ze stelt voor om gasten ook aan de volgende informatie te herinneren:

              “Hoi [guest name],
              Is het alweer zover? We vinden het jammer dat je vertrekt. Even een vriendelijke herinnering voor je vertrek:
              Uitchecktijd: morgen om [uitchecktijd]
              Routebeschrijving: [naar de luchthaven, haven of iets anders]
              Vergeet niet om de deur af te sluiten. Bedankt voor je verblijf en het zou leuk zijn je weer te mogen ontvangen!"

                8. Bedankt dat je zo'n geweldige gast bent

                “Soms vraag ik me af of gasten zich zorgen maken over een slechte recensie als ik dit te snel na hun vertrek doe. Hopelijk verlicht [een bedankwoordje als dit] die bezorgdheid en moedigt het hen aan zelf een recensie achter te laten", zegt Heather.

                • “Beste [guest name],
                  Bedankt dat je onze woning hebt gekozen tijdens jouw reis naar [city]. Wij hopen dat je genoten hebt van een vijfsterrenverblijf en dat de terugreis voorspoedig verlopen is. Wanneer je weer een beetje tot rust bent gekomen, wil je dan je verblijf beoordelen?
                • “Beste [guest name],
                  Dit is een vriendelijke herinnering om je verblijf bij ons te beoordelen. Nogmaals bedankt dat je onze woning hebt gekozen. Wij hopen dat je terugreis goed verlopen is."

                De informatie in dit artikel kan gewijzigd zijn sinds de publicatie ervan.

                Airbnb
                12 dec 2018
                Was dit nuttig?