Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.
Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.

Verwachtingen van gasten overtreffen

Laat je service opvallen op Airbnb met recensies van gasten.
Door Airbnb op 17 sep 2025

Uitstekende beoordelingen en positieve recensies kunnen tot meer boekingen en hogere inkomsten leiden. Blijf je service verbeteren met behulp van de feedback van gasten.

In het gedeelte Inzichten vind je je algehele beoordeling, openbare recensies, opmerkingen van gasten en gedetailleerde beoordelingen over gastvrijheid, locatie (indien van toepassing), betrouwbaarheid en waar voor je geld.

Gastvrijheid

Gasten vinden het fijn als ze het gevoel hebben dat er voor hen gezorgd wordt en dat ze welkom zijn. Doe je best om een aanbod van hoge kwaliteit te leveren en in te spelen op de wensen van je gast.

  • Neem contact op nadat de boeking is bevestigd. Stuur een bericht naar gasten met de vraag naar hun voorkeuren, zodat je de service kunt personaliseren. Een cateraar kan vragen stellen over het soort evenement en eventuele voedselallergieën of dieetbeperkingen.
  • Deel essentiële informatie. Zorg dat gasten voorafgaand aan de service belangrijke informatie hebben, waaronder wie de service zal leveren: jij of een co‑host. Een fotograaf kan bijvoorbeeld de weersvoorspellingen en tips voor kleding delen.
  • Het perspectief van de gast: Sommige gasten zijn misschien voor het eerst in je gemeente of land. Ze hebben misschien wat extra hulp nodig om de weg te vinden of om lokale gebruiken te begrijpen. Communiceer op een respectvolle en behulpzame manier met een warme toon.
  • Extra benodigdheden: Bereid je goed voor op mogelijke problemen, bijvoorbeeld als apparatuur kapot gaat of een gast iets belangrijks is vergeten. Een personal trainer kan extra yogamatten meenemen.
  • Contact na de service: Bedank gasten in een bericht en noem eventuele volgende stappen. Je kunt daarin zetten wanneer de foto's klaar zijn of het recept dat gasten erg lekker vonden.

Locatie

Als je een service aanbiedt in je bedrijf of in een openbare ruimte, vragen we gasten om de locatie te beoordelen. Een schoonheidsspecialiste kan een gezichtsbehandeling in de eigen spa geven of een fotograaf kan een fotoshoot in een park aanbieden. Gasten waarderen gezellige ruimtes die schoon en goed uitgerust zijn.

  • Comfort van gasten voorop: Door een veilige en schone ruimte aan te bieden, kunnen gasten des te meer van de service genieten. Een masseur zorgt dat de spa er vlekkeloos uitziet, zodat gasten tijdens een deeptissue-massage kunnen ontspannen.
  • Deel een routebeschrijving: Geef duidelijk aan wat gasten van je locatie kunnen verwachten en waar jullie afspreken. Anticipeer op mogelijke problemen met parkeren en het openbaar vervoer. Voeg aankomstinstructies toe voor gedeelde ruimtes. Denk ook aan toegankelijkheidsvoorzieningen. Is de locatie van de fotoshoot bijvoorbeeld rolstoeltoegankelijk? 

Gasten worden niet gevraagd om feedback te geven over de ruimte als je naar hun locatie komt.

Betrouwbaarheid

Gasten verwachten dat de host ervoor zorgt dat de service soepel verloopt. Dit betekent dat je duidelijke verwachtingen schept, op tijd en duidelijk communiceert en alles goed organiseert.

  • Nauwkeurigheid is belangrijk: Je beschrijvingen en foto's moeten precies weerspiegelen wat de gast krijgt. Haarstylisten kunnen de producten en technieken die ze gebruiken beschrijven en foto's toevoegen van verschillende kapsels en vlechten die ze kunnen maken.
  • Snel reageren: Geef op het tabblad Advertenties aan op welke tijden je beschikbaar bent. Zet meldingen aan in de Airbnb-app en in de instellingen van je apparaat, zodat je meteen op berichten van gasten kunt reageren.
  • Vooruit plannen: Regel van tevoren alles wat je nodig hebt, zodat je service op tijd begint en eindigt. Koks kunnen van tevoren groenten snijden voor de soep die ze bij de gast gaan koken.
  • Hulp inschakelen: Misschien wil je een co‑host of assistent om hulp vragen als je een grote groep krijgt of een complexere service aanbiedt. Je bent verplicht om gasten te laten weten wie je bij de service helpt. Doe dit vroeg genoeg zodat gasten nog kosteloos kunnen annuleren.
  • Op tijd komen: Als je naar de gast toe gaat, zorg dan dat je de weg weet en houd dan rekening met verkeersomstandigheden.
  • De accommodatie respecteren: Als je de service verleent in iemands woning, dan laat je de ruimte achter zoals je die aantrof.

Waar voor je geld

Gasten zoeken services met een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Bedenk hoe je jouw aanbod nog specialer en de prijs waard kunt maken.

  • Keuzes voor gasten: Geef je gasten ten minste drie verschillende tarieven voor je aanbod en zet daarmee weer een stap richting je inkomstendoelen. Denk bijvoorbeeld aan een basis-, standaard- en premiumprijs voor je aanbod. Een fotograaf in de VS kan bijvoorbeeld een fotoshoot van een half uur verzorgen voor minder dan 50 euro, een gepersonaliseerde fotoshoot voor tussen de 50 en 150 euro en een familieshoot voor meer dan 150 euro.
  • Aanbod op maat: Op Airbnb kun je met gasten communiceren via de berichtenfunctie en zo je aanbod en prijs afstemmen op hun wensen.
  • Geweldige services: Gebruik hoogwaardige materialen en denk aan attente gebaren waardoor je aanbod niet alleen specialer wordt, maar je slagingskans als host ook toeneemt. Een schoonheidsspecialiste kan gasten een etherische olie geven na afloop.

Alle hosts, foto's en advertentiegegevens moeten aan de normen en vereisten voor services op Airbnb voldoen.

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

Airbnb
17 sep 2025
Was dit nuttig?