Verwachtingen van gasten overtreffen
Uitstekende beoordelingen en positieve recensies kunnen tot meer boekingen en hogere inkomsten leiden. Blijf je service verbeteren met behulp van de feedback van gasten.
In het gedeelte Inzichten vind je je algehele beoordeling, openbare recensies, privéberichten en gedetailleerde beoordelingen over gastvrijheid, locatie (indien van toepassing), betrouwbaarheid en waar voor je geld.
Gastvrijheid
Gasten vinden het fijn als ze het gevoel hebben dat er voor hen gezorgd wordt en dat ze welkom zijn. Doe je best om een aanbod van hoge kwaliteit te leveren en in te spelen op de wensen van je gast.
- Plan een welkomstbericht in: Zorg dat gasten voorafgaand aan de service de informatie hebben die ze nodig hebben. Een fotograaf kan bijvoorbeeld de weersvoorspellingen en tips voor kleding delen.
- Meer informatie over je gasten: Vraag in een bericht naar de voorkeuren van gasten om je service te personaliseren. Een cateraar kan vragen stellen over allergieën en daarop het menu aanpassen.
- Het perspectief van de gast: Sommige gasten zijn misschien voor het eerst in je plaats of land. Ze kunnen wat extra hulp nodig hebben om de weg te vinden of om lokale gebruiken te begrijpen. Communiceer op een respectvolle en behulpzame manier met een warme toon.
- Extra benodigdheden: Bereid je goed voor op mogelijke problemen, bijvoorbeeld als apparatuur kapot gaat of een gast iets belangrijks is vergeten. Een personal trainer kan extra yogamatten meenemen.
- Contact na de service: Bedank gasten in een bericht en noem eventuele volgende stappen. Je kunt daarin zetten wanneer de foto's klaar zijn of het recept dat gasten erg lekker vonden.
Locatie
Als je een service aanbiedt in je bedrijf of in een openbare ruimte, vragen we gasten om de locatie te beoordelen. Een schoonheidsspecialiste kan een gezichtsbehandeling in de eigen spa geven of een fotograaf kan een fotoshoot in een park aanbieden. Gasten waarderen gezellige ruimtes die schoon en goed uitgerust zijn.
- Comfort van gasten voorop: Door een veilige en schone ruimte aan te bieden, kunnen gasten des te meer van de service genieten. Een masseur zorgt dat de spa er vlekkeloos uitziet, zodat gasten tijdens een bindweefselmassage kunnen ontspannen.
- Gedetailleerde routebeschrijving: Geef duidelijk aan wat gasten van je locatie kunnen verwachten en waar jullie afspreken. Anticipeer op mogelijke problemen met parkeren en het openbaar vervoer. Voeg aankomstinstructies toe voor gedeelde ruimtes. Denk ook aan toegankelijkheidsvoorzieningen. Is de locatie van de fotoshoot bijvoorbeeld rolstoeltoegankelijk?
Gasten worden niet gevraagd om feedback te geven over de ruimte als je naar hun locatie komt.
Betrouwbaarheid
Gasten verwachten dat de host ervoor zorgt dat de service soepel verloopt. Dit betekent dat je duidelijke verwachtingen schept, op tijd en duidelijk communiceert en alles goed organiseert.
- Nauwkeurigheid is belangrijk: Je beschrijvingen en foto's moeten precies weerspiegelen wat de gast krijgt. Haarstylisten kunnen de producten en technieken die ze gebruiken beschrijven en foto's toevoegen verschillende kapsels en vlechten die ze kunnen maken.
- Snel reageren: Geef op het tabblad Advertenties aan op welke tijdens je beschikbaar bent. Zet meldingen aan in de Airbnb-app en in de instellingen van je apparaat, zodat je meteen op berichten van gasten kunt reageren.
- Vooruit plannen: Regel van tevoren alles wat je nodig hebt, zodat je service op tijd begint en eindigt. Koks kunnen van tevoren groenten snijden voor de soep die ze bij de gast gaan koken.
- Hulp inschakelen: Misschien wil je een assistent meevragen als je een grote groep krijgt of een complexere service aanbiedt. Je bent verplicht om gasten te laten weten of een assistent je tijdens de service ondersteunt. Doe dit vroeg genoeg zodat gasten nog kosteloos kunnen annuleren.
- Op tijd komen: Als je naar de gast toe gaat, zorg dan dat je de weg weet en houd dan rekening met verkeersomstandigheden.
- De woning respecteren: Als je de service verleent in iemands woning, dan laat je de woning achter zoals je die aantrof.
Waar voor je geld
Gasten zoeken services met een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Bedenk hoe je jouw aanbod nog specialer en de prijs waard kunt maken.
- Keuzes voor gasten: Geef je gasten ten minste drie verschillende tarieven voor je aanbod en zet daarmee weer een stap richting je inkomstendoelen. Denk bijvoorbeeld aan een basis-, standaard- en premiumprijs voor je aanbod. Een fotograaf in de VS kan bijvoorbeeld een fotoshoot van een half uur verzorgen voor minder dan 50 dollar, een gepersonaliseerde fotoshoot voor tussen de 50 en 150 dollar en een familieshoot voor meer dan 150 dollar.
- Aanbod op maat: Op Airbnb kun je met gasten communiceren via de berichtenfunctie en zo je aanbod en prijs afstemmen op hun wensen.
- Geweldige services: Gebruik hoogwaardige materialen en denk aan attente gebaren waardoor je aanbod niet alleen specialer wordt, maar je slagingskans als host ook toeneemt. Een schoonheidsspecialiste kan gasten een etherische olie geven na afloop.
Alle hosts, foto's en advertentiegegevens moeten aan de normen en vereisten voor services op Airbnb voldoen.
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.