Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.
Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.

Tijd besparen met snelle reacties

Met berichtsjablonen kun je je aanbod aanpassen en veelgestelde vragen eenvoudig beantwoorden.
Door Airbnb op 22 sep 2025

De meeste gasten die services op Airbnb boeken, sturen eerst een bericht naar de host. Met snelle reacties op het tabblad Berichten kun je veelgestelde vragen beantwoorden, gasten aanmoedigen om te boeken en snel communiceren.

Wat is een snelle reactie?

Een snelle reactie is een kort, vooraf geschreven bericht dat als sjabloon in je berichtinstellingen wordt opgeslagen.

Met behulp van tijdelijke aanduidingen voor gegevens, zoals de voornaam van de gast, kun je elk bericht personaliseren door gegevens uit je advertentie of de boeking op te halen.

Je kunt je eigen snelle reacties maken en de sjablonen van Airbnb voor servicehosts gebruiken. Krijg je bijvoorbeeld vaak dezelfde vragen over je aanbod voordat gasten boeken? Sla je standaardantwoord dan op als een snelle reactie.

Je kunt snelle reacties gebruiken in je berichten naar gasten en deze ook automatisch laten versturen op belangrijke momenten.

Hoe stuur ik een snelle reactie?

Een snelle reactie naar een gast sturen:

  • Ga naar het tabblad Berichten.
  • Selecteer het gesprek waarop je wilt reageren.
  • Tik op het plusteken (+) naast Schrijf een bericht.
  • Selecteer Snelle reactie sturen.
  • Kies een snelle reactie die daarna in je gesprek verschijnt.
  • Pas het bericht aan of verstuur het zoals het is.
  • Tik op de pijl () om het bericht te versturen.

Het tabblad Berichten bevat ook voorgestelde reacties. Deze gebruiken AI om de vraag van een gast te begrijpen en stellen een van je snelle reacties voor als antwoord. De suggestie verschijnt in je gesprek en alleen jij kunt deze suggestie zien. Je kunt de snelle reactie aanpassen voordat je die verzendt, of een andere reactie schrijven.

Hoe plan ik een snelle reactie in?

Een snelle reactie naar alle gasten sturen:

  • Ga naar het tabblad Berichten.
  • Tik bovenaan het scherm op het instellingenpictogram.
  • Tik op Snelle reacties beheren.
  • Kies de snelle reactie die je wilt inplannen en tik op Volgende.
  • Tik op Inplannen voor en selecteer wanneer je wilt dat gasten het bericht ontvangen, bijvoorbeeld 5 minuten nadat een gast heeft geboekt of 2 uur nadat de service is afgelopen.

In je gesprek met de gast verschijnt een herinnering wanneer een ingeplande snelle reactie bijna wordt verstuurd. Dat geeft jou de kans om het geplande bericht aan te passen of niet meer te verzenden, zodat je niet onnodig informatie herhaalt.

Snelle reacties kun je maken, aanpassen en opslaan in je berichtinstellingen.

Tips voor snelle reacties

Een snelle reactie werkt het best als deze kort en bondig is en maar over één onderwerp gaat. Je kunt bijvoorbeeld uitleggen hoe gasten meer gasten toevoegen, hoe je aan speciale verzoeken voldoet en hoe je voorbereid bent op noodgevallen.

Plan snelle reacties in voor belangrijke momenten zoals:

Boekingsbevestiging

Stel jezelf voor en vraag naar de wensen van je gasten, zodat je daarop kunt inspelen. Een fotograaf kan bijvoorbeeld vragen:

  • Wat is de gelegenheid voor de fotoshoot? 
  • Welke foto's wil je zeker dat ik maak?

Als een co‑host de service levert of een assistent je bijstaat, stel deze dan voor en deel de kwalificaties.

Voor de service

Herinner gasten aan de aankomsttijd en ontmoetingslocatie en geef tips om het meeste uit de service te halen. Een personal trainer kan bijvoorbeeld een lijstje opnemen met kleding die handig is voor buitenactiviteiten en wisselende weersomstandigheden.

Na de service

Bedankt bijvoorbeeld gasten voor hun boeking. Als je hen aanmoedigt om een openbare recensie achter te laten, kunnen anderen beter bepalen of de service aan hun behoeften voldoet. Vraag om feedback, zoals wat je had kunnen doen om de service nog beter te maken.

Met foto's of video's in snelle reacties kun je jezelf voorstellen, een service op maat aanbieden en onvergetelijke momenten met gasten delen. Een kok kan bijvoorbeeld een foto van een voorbeeldmenu sturen.

Je kunt bestanden toevoegen aan berichten zodra boekingen bevestigd zijn. Stuur foto's in PNG- of JPG-formaat (maximaal 50 MB) en video's in MP4- of MOV-formaat (maximaal 100 MB en 60 seconden).

De gebruikerservaring kan variëren per locatie. De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

Airbnb
22 sep 2025
Was dit nuttig?