Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Beginnersgids voor het schrijven van een advertentie

    Beginnersgids voor het schrijven van een advertentie

    Gasten kunnen aan de hand van een eerlijke en gedetailleerde advertentie beter een voorstelling van jouw woning maken.
    Door Airbnb op 20 nov 2019
    8 min. leestijd

    Samenvatting

    • Belicht de unieke kwaliteiten van je ruimte

    • Houd het kort en bewaar de voorzieningen voor het gelijknamige gedeelte

    • Bedenk een beschrijving die aansluit op de wensen van je gasten

    • Wees eerlijk over je ruimte om de juiste verwachtingen te wekken

    • Laat je eigen persoonlijkheid doorschemeren, zodat je gasten een indruk van je verhuurstijl krijgen

    Met een goede beschrijving in je advertentie is de kans groter dat je reserveringen krijgt, en als je daarin de juiste verwachtingen weet te wekken, krijg je ook nog eens positieve beoordelingen. Hieronder lees je hoe je mensen enthousiast maakt over je ruimte.

    Wat maakt een advertentie echt goed?

    Op Airbnb staan miljoenen advertenties. Neem dus even de tijd om na te denken over wat jouw accommodatie zo bijzonder maakt. Dat kan de locatie zijn, maar bijvoorbeeld ook een unieke voorziening. "We zitten op vijf à tien minuten lopen van een paar uitstekende restaurants en brouwerijen", zeggen Superhosts Mike en Jill uit Bend in Oregon. "[Onze] hoog aangeschreven mountainbikeroutes liggen op slechts een kwartiertje fietsen of vijf minuten rijden."

    Bedenk een pakkende titel

    Gasten klikken vanwege de titel en de eerste foto op je advertentie. Daarin moet je dus de sterke punten van je ruimte belichten. Hieronder staan een paar voorbeelden van een goede titel:

    • Privé-oase op loopafstand van het strand
    • Appartement met open haard aan historisch stadsplein
    • Uitzicht op de oceaan en de Golden Gate Bridge

    Vertel het verhaal van je ruimte

    Via je advertentie maak je reclame voor je ruimte en bij marketing draait het om een goed verhaal. Vaak gaat dat over de beleving die je gasten te wachten staat, dus zorg dat ze het helemaal voor zich zien. Heb je een appartement op de bovenste verdieping met een boom voor het raam? “Het is net of je in een boomhut zit!” Zelfs een kleine kamer in het centrum van de stad kan 'de ideale uitvalsbasis om de stad te ontdekken' zijn. Lees de tips van Superhosts Tereasa en David voor inspiratie om je eigen verhaal goed over te brengen.

    Superhosts Tereasa en David delen hun tips om de meerwaarde van een verhaal te benutten.

    Beeld je in dat jij de reiziger bent

    Je hoeft echt geen topauteur te zijn om er een mooie beschrijving van te maken, maar let er wel op dat je er een beknopt en overtuigend verhaal van maakt. Bedenk eerst wat een reiziger wil weten: zet alle essentiële informatie aan het begin van je beschrijving en belicht daarbij de pluspunten.

    Als je niet weet hoe je moet beginnen, vertel dan aan een vriend hoe het is om in jouw ruimte te verblijven. Meestal noem je dan meteen alle pluspunten en gebruik je precies de goede woorden.

    Wees duidelijk en beschrijvend

    'Pal aan het strand en vanuit elke kamer een prachtig uitzicht op de oceaan'. Zo begint de advertentie van verhuurder Matthew in Nicaragua.

    Olga heeft voor haar accommodatie in Mammoth Lakes in Californië de ruime parkeergelegenheid naast de deur uitgelicht. Uit ervaring weet ze namelijk dat skiërs het fijn vinden als ze hun skispullen gemakkelijk mee naar binnen kunnen nemen. Ook is de open haard prominent in beeld, omdat ze weet dat haar gasten na een dag op de piste graag voor de open haard willen relaxen.

    Houd het kort

    Er zijn maar weinig mensen die de hele advertentiebeschrijving lezen. Meestal scannen ze de tekst even snel op de voorzieningen waar ze naar op zoek zijn. Als je een tekst voor het web schrijft, moet die altijd gemakkelijk te scannen zijn, dus houd het kort en bondig. Zet er dingen in die verder nergens op je advertentiepagina staan. De voorzieningen in je accommodatie, zoals wifi, parkeergelegenheid en airco, vink je aan in de daarvoor bestemde lijst. Je advertentie verschijnt dan vanzelf als gasten op die voorzieningen filteren.

    Wees eerlijk en authentiek

    Je wilt vast overbrengen waarom jouw ruimte zo bijzonder is, maar let erop dat je niet overdrijft. Als je duidelijk bent over zowel de unieke voordelen als de minder goede punten, kunnen gasten meteen beslissen of je ruimte iets voor hen is. Bovendien krijg je meer positieve beoordelingen als je van tevoren de juiste verwachtingen hebt gewekt.

    Het is vooral van belang dat je benoemt wat voor sommige gasten een probleem zou kunnen zijn. Moet je bijvoorbeeld eerst een aantal trappen op voordat je bij je ruimte bent? Heeft het balkon een lage reling die voor kleine kinderen een gevaar kan opleveren? Bij 'Andere dingen waar je op moet letten' en 'De ruimte' kun je dit soort aanvullende informatie kwijt.

    Laat zien wie je bent

    Gaat het om een privékamer in je eigen huis, waardoor je elkaar vaak tegenkomt? Je gasten willen van tevoren kunnen inschatten met wat voor iemand ze de ruimte delen, daarom zijn je persoonlijkheid en stijl net zo belangrijk als de ruimte zelf. Laat dus iets van jezelf zien.

    Bedenk bijschriften die iets toevoegen

    Of een gast voor jouw ruimte kiest, hangt voor een groot deel af van de foto's. In de bijschriften bij die foto's kun je iets kwijt over de ervaring die je gasten te wachten staat. Als je geen idee hebt wat je onder een foto moet zetten, ga dan na of je er iets aan kunt toevoegen dat de camera niet kan vastleggen.

    Als er een bed te zien is, vertel dan hoe groot het is en eventueel ook wat voor matras erop ligt. Heb je een foto van een gezellig hoekje bij het raam? Dan kun je bijvoorbeeld zeggen dat dit de perfecte plek is om je tegen zonsondergang terug te trekken met een boek.

    Doe inspiratie op bij andere advertenties

    Lees ter inspiratie de beschrijving van interessante accommodaties. Bekijk ook de recensies die andere hosts hebben gekregen om erachter te komen wat gasten een pluspunt vinden. Wat voor ruimte je ook hebt, je advertentie gaat leven als je iets weet te bedenken wat gasten echt op prijs stellen.

    Samenvatting

    • Belicht de unieke kwaliteiten van je ruimte

    • Houd het kort en bewaar de voorzieningen voor het gelijknamige gedeelte

    • Bedenk een beschrijving die aansluit op de wensen van je gasten

    • Wees eerlijk over je ruimte om de juiste verwachtingen te wekken

    • Laat je eigen persoonlijkheid doorschemeren, zodat je gasten een indruk van je verhuurstijl krijgen

    Airbnb
    20 nov 2019
    Was dit nuttig?