Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Een opgeruimde ruimte: wat je als host moet weten

    Een opgeruimde ruimte: wat je als host moet weten

    Opruimen met de behoeftes van gasten in gedachten.
    Door Airbnb op 10 feb 2020
    4 min. leestijd

    Samenvatting

    • Een opgeruimde ruimte is prettiger voor gasten en eenvoudiger schoon te houden tussen verblijven in

      • Gasten hebben ruimte nodig voor hun spullen in de slaapkamer, badkamer en keuken

        • Controleer regelmatig of gasten spullen hebben achtergelaten

          • Vind de juiste balans zodat je ruimte niet te steriel aanvoelt

            Hebben je gasten echt drie flesopeners nodig en waarom staan er zoveel spullen in de badkamer? De kans is groot dat jouw spullen alleen maar ruimte innemen. Hoewel opruimen tijdrovend, overweldigend en zelfs emotioneel kan zijn, maakt het je ruimte comfortabeler voor gasten en overzichtelijker voor jou.

            Of je nu gasten verwelkomt in een privékamer of in een gehele woning, laat je inspireren door deze opruimtips voor hosts.

            Een schonere ruimte dan ooit

            Ook als je in je privéleven niet bepaald een minimalist bent, is dit een goede aanpak als host. "Hoe opgeruimder een ruimte is, hoe schoner en netter deze eruit ziet", aldus host Kath uit Albany, Australië. Gasten hechten veel waarde aan netheid. Uit gegevens van Airbnb blijkt dat gebrek hieraan één van de meestvoorkomende redenen is voor een slechte recensie. Een opgeruimde ruimte is bovendien makkelijker schoon te maken, omdat er minder af te stoffen en op te ruimen valt.

            Ruimte voor de spullen van je gasten

            De meeste gasten willen graag hun kleren ophangen, hun toiletartikelen uitstallen en andere persoonlijke bezittingen opbergen. Hangt een deel van jouw garderobe in de slaapkamer van je gasten? Dan wordt het tijd om wat dingen weg te doen. "Heb ik iets één of twee jaar niet gebruikt of gedragen, dan doe ik het weg", zegt host Sarah uit Sayulita, Mexico. Als je net als host Jessica uit Seoel, Zuid-Korea, vaak gasten krijgt voor langere verblijven, kan het handig zijn om nog meer ruimte vrij te maken. "Gasten hebben vaak hun eigen boeken, souvenirs, foto's en spullen die ze op hun nachtkastje, bureau of plank kwijt willen", zegt zij.

            Orde in de keuken en badkamer

            Keukens en badkamers moeten functioneel zijn, maar toch zijn dit vaak de ruimtes waar de meeste overbodige spullen staan. Host Alexandra uit Lincoln, Californië, zegt hierover: "Ik vind het zelf niet fijn als alles in de keuken van een rommelmarkt lijkt te komen of uit afdankertjes bestaat." Denk na over wat gasten echt nodig hebben in die ruimtes en haal de rest weg. Bijna iedereen ziet het nut in van een flesopener, maar bijna niemand heeft een bananensnijder nodig. Het is fijn als er conditioner in de badkamer staat, maar gasten hoeven niet zo nodig uit vier verschillende merken te kunnen kiezen.

            Achtergebleven spullen opsporen

            Soms laten gasten bruikbare spullen achter (zoals plastic tasjes, blikken met eten of sauzen). Het is verleidelijk om deze te laten staan (zeker als ze nog dicht zijn), maar het is niet gezegd dat toekomstige gasten het prettig vinden om deze spullen te gebruiken. Host Michelle uit Chicago bewaart alleen ongeopend eten en drinken dat nog in de originele verpakkingen zit, zoals "flesjes water, frisdranken, kleine zakjes ketchup, etc." Door dingen samen te voegen, voelt je ruimte minder rommelig. Verzamel plastic tassen op één plek en vul met meerdere open verpakkingen één zoutvaatje.

            Opgeruimde voorzieningen binnen handbereik

            Het zou zonde zijn als gasten jouw zorgvuldig uitgekozen voorzieningen niet gebruiken omdat ze deze niet kunnen vinden. "Bepaal op basis van de ruimte wat je aanbiedt", zegt host Kelly uit Austin, Texas. "Als op een plank maar vijf handdoeken passen, waarom zou je dan zes handdoeken kopen?" Controleer regelmatig je linnengoed en andere benodigdheden. Alles wat er niet meer tiptop uitziet, kun je doneren of weggooien. Zodra je hier een selectie in hebt gemaakt, ga je nadenken over hoe je spullen wilt klaarzetten. Host Chantal uit Yvignac-la-Tour, Frankrijk, heeft een voorraadkast speciaal voor gasten: "Alles zit daarin, van waterflesjes tot toiletpapier, gerangschikt per plank en met een apart mandje voor elke categorie."

            De balans tussen gezellig en opgeruimd

            "Alles in de ruimte moet functioneel zijn: overbodige spullen en tierelantijntjes zijn uit den boze”, aldus host Kelly uit Austin, Texas, "maar dat betekent natuurlijk niet dat de kamer niet stijlvol mag zijn of geen warme, gezellige uitstraling mag hebben." Natuurlijk is er geen universele aanpak. De juiste balans is afhankelijk van jouw ruimte, het woningtype en jouw eigen stijl. We hebben echter wel een paar richtlijnen:

            • Maak het niet te persoonlijk. Zorg dat er geen familiefoto's, tekeningen van kinderen of andere persoonlijke bezittingen in ruimtes voor gasten te vinden zijn.
            • Een beetje karakter is daarentegen wél welkom. Lokale kunstwerken, een eigenzinnig meubelstuk of een unieke spiegel kunnen ervoor zorgen dat je ruimte opvalt.
            • Voeg decoratieve spullen toe, maar niet te veel. Of het nu planten, kussens of beeldjes zijn, driedimensionale objecten zorgen voor een gezellig gevoel in je ruimte. Het is de kunst om hier spaarzaam mee om te gaan en goed na te denken over waar je iets neerzet.
            • Laat je inspireren door Airbnb Plus-hosts wiens ruimtes geroemd worden om hun inrichting en karakter. Bekijk hun accommodaties of de instructievideo's die we met hun hulp hebben gemaakt.

            Met deze tips zorg jij ook voor een nette, gezellige ruimte die bij gasten in de smaak valt. Veel plezier met opruimen.

            Samenvatting

            • Een opgeruimde ruimte is prettiger voor gasten en eenvoudiger schoon te houden tussen verblijven in

              • Gasten hebben ruimte nodig voor hun spullen in de slaapkamer, badkamer en keuken

                • Controleer regelmatig of gasten spullen hebben achtergelaten

                  • Vind de juiste balans zodat je ruimte niet te steriel aanvoelt

                    Airbnb
                    10 feb 2020
                    Was dit nuttig?