Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.
Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.

Alles over de kwaliteitsindicator voor topwoningen

Op de advertentiepagina van in aanmerking komende accommodaties komt een trofee te staan die gebaseerd is op de beoordelingen, de recensies en de betrouwbaarheid.
Door Airbnb op 12 nov 2025

Gasten vertrouwen op de host als ze een accommodatie boeken. Daarom is het belangrijk dat ze van tevoren al weten wat ze kunnen verwachten.

Met de kwaliteitsindicator worden de allerbeste accommodaties in de kijker gezet, zodat gasten nog gemakkelijker een geschikte ruimte kunnen kiezen.

Wat eruit springt

Wanneer een accommodatie in de kijker staat, is meteen duidelijk hoe die zich qua beoordelingen, recensies en betrouwbaarheid tot de rest verhoudt. Advertenties die in de afgelopen 2 jaar ten minste 5 recensies hebben gekregen, maken kans om in de kijker te worden gezet.

Op de advertentiepagina's van de beste 10% van alle in aanmerking komende accommodaties komt dit te staan:

  • een gouden trofee;
  • een gouden badge Favoriet van gasten;
  • een label dat aangeeft of de advertentie bij de top 1%, 5% of 10% zit.

Dat label verschijnt in de zoekresultaten, op de advertentiepagina en boven de recensies.

Wanneer een advertentie bij de onderste 10% zit, laten we dat ook zien. Het label voor de onderste 10% staat boven de recensies.

Of en hoe een advertentie in de kijker wordt gezet, hangt af van verschillende factoren:

  • algehele sterrenbeoordelingen, feedback in recensies van gasten en communicatie tussen gasten en hosts op het platform;
  • subcategoriebeoordelingen voor aankomst, netheid, nauwkeurigheid, communicatie, locatie en waar voor je geld;
  • annuleringspercentage van de host;
  • kwaliteitsproblemen die bij Airbnb Support zijn gemeld.

Je krijgt een melding als een gast je accommodatie beoordeelt of een kwaliteitsprobleem meldt. En je kunt een recensie melden als die volgens jou in strijd is met ons Recensiebeleid.

Op welke andere manieren kunnen woningen en hosts opvallen?

Accommodaties met een kwaliteitsindicator zijn niet de enige manier waarop gasten een geweldig verblijf kunnen vinden. Favorieten van gasten en het Superhost-programma zijn andere vormen van waardering voor uitblinkende accommodaties en voortreffelijke hosts.

  • Favorieten van gasten zijn de populairste woningen op Airbnb, gebaseerd op de feedback van gasten. Airbnb heeft die collectie gemaakt op basis van beoordelingen, recensies en betrouwbaarheidsgegevens van meer dan een half miljard reizen.
  • Superhosts staan bekend om hun uitstekende staat van dienst op het gebied van gastvrijheid. De Superhost-badge staat op hun advertenties en profiel.

Tips voor vijfsterrenverblijven

Er valt altijd nog wel iets te verbeteren.
Meer informatie

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

Airbnb
12 nov 2025
Was dit nuttig?