Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.
Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.

Hoe je Superhost wordt

Meer boekingen binnenhalen, zorgen dat je advertentie opvalt en vijf sterren scoren.
Door Airbnb op 6 jan 2025
Bijgewerkt op 19 mrt 2025

Het Superhost-programma van Airbnb zet de best beoordeelde en meest ervaren hosts op Airbnb in de schijnwerpers.

Voor hun uitzonderlijke gastvrijheid krijgen deze hosts een badge op hun advertentie, die tot meer boekingen kan leiden. 59% van de gasten zegt dat ze meer vertrouwen hebben in de kwaliteit van de accommodatie als de host de Superhost-status heeft, en superhosts verdienen 60% meer dan reguliere hosts.* Superhosts kunnen verder contact opnemen met een speciaal communityteam, worden uitgenodigd voor speciale evenementen, krijgen tegoedbonnen om zelf te reizen en staan hoger in de zoekresultaten.

Inmiddels zijn er al meer dan 1,3 miljoen Superhosts, en jij kunt die status ook bereiken. Hoe? Door voor een volgeboekte kalender te zorgen en een uitstekende gastvrijheid te bieden.** Je kalender een beetje aanpassen, je advertentie bijwerken en extra aandacht aan je communicatie besteden kunnen het verschil maken.

Aan de vereisten voldoen

Superhosts moeten de eigenaar van de accommodatie zijn, een goede reputatie hebben en in de afgelopen 365 dagen aan deze vier criteria hebben voldaan:

  • Voldoende boekingen. Je moet minimaal tien verblijven hebben afgerond, of drie verblijven die bij elkaar opgeteld minimaal 100 nachten hebben geduurd.
  • Zo min mogelijk annuleringen. Je hebt een annuleringspercentage van minder dan 1% nodig, waarbij annuleringen als gevolg van ingrijpende gebeurtenissen of andere geldige redenen niet meetellen.
  • Snelle reactie op berichten van gasten. Je responsgraad moet minimaal 90% zijn. Je responsgraad is het percentage nieuwe informatieverzoeken van gasten die je binnen 24 uur hebt beantwoord.
  • Maximale gastvrijheid. De algehele beoordeling moet minimaal 4,8 zijn.

Duidelijk en snel reageren, annuleringen vermijden en je gasten in de watten leggen zijn allemaal factoren die tot een betere positie in de zoekresultaten en meer inkomsten kunnen leiden.

Hieronder volgen een paar tips om aan deze criteria te voldoen, zodat je in het vervolg van alle voordelen van de Superhost-status profiteert.

Je kalender bijhouden

Wanneer je meer nachten op je kalender vrijgeeft, verschijnt je advertentie in meer zoekresultaten en is de kans groter dat je genoeg boekingen krijgt om aan de Superhost-criteria te voldoen.

Ga naar de kalender van je accommodatie en zoek naar geblokkeerde nachten. Deze zijn grijs. Maak alle geblokkeerde nachten waarop je kunt hosten beschikbaar.

Kortere verblijven toestaan is een andere manier om je advertentie in meer zoekresultaten te laten verschijnen. Je kunt de minimale verblijfsduur variëren per dag van de week. Als er in het weekend bijvoorbeeld meer vraag is, kun je boekingen van één overnachting toestaan voor alle dagen behalve vrijdag en zaterdag.

Een andere manier om meer boekingen te krijgen, is gasten de mogelijkheid geven om vlak van tevoren nog te boeken. Als de voorbereiding op nieuwe gasten niet veel tijd kost, zou je zelfs boekingen voor dezelfde dag kunnen toestaan.

Je kunt ook instellen dat gasten een boekingsaanvraag mogen sturen met een kortere kennisgeving vooraf. Dan kun je op het moment zelf beoordelen of zo'n aanvraag jou uitkomt.

Scherpe prijzen instellen

Accommodaties met een lagere prijs dan vergelijkbare accommodaties in de buurt staan meestal hoger in de zoekresultaten. Je zou ten opzichte van je concurrenten een iets lager nachttarief kunnen instellen, zodat je minimaal tien boekingen krijgt.

Voor de tarieven van de accommodaties in jouw omgeving ga je naar de kalender van je advertentie en selecteer je een datumbereik van maximaal 31 dagen.

Op een kaart van jouw regio zie je de gemiddelde prijs van vergelijkbare accommodaties. Aan de hand van de locatie, grootte, kenmerken, voorzieningen, beoordelingen, recensies en andere accommodaties waar gasten interesse in getoond hebben, bepalen we of een accommodatie vergelijkbaar is.

Als je momenteel voor elke nacht dezelfde prijs vraagt, zou je voor werkdagen en weekenden een ander tarief kunnen instellen om meer gasten aan te trekken. Wanneer je de prijs laat afhangen van de dag, kan dat tot een volgeboekte kalender en maximale inkomsten leiden.

Korting geven

Korting geven is een andere manier om op te vallen bij gasten. Je kunt inspelen op de wensen van tal van reizigers door het volgende aan te bieden:

  • Week- en maandkorting. Geef weekkorting op verblijven van minimaal zeven nachten en maandkorting op verblijven van minimaal 28 nachten. Zo kun je de gemiddelde verblijfsduur voor je accommodaties verlengen en hoef je deze minder vaak klaar te maken voor nieuwe gasten.
  • Vroegboekkorting. Voeg een korting toe voor boekingen van één tot 24 maanden voor aankomst, zodat je goed voorbereid bent op de drukte.

Bij een week- of maandkorting van 10% of meer en bij een vroegboekkorting van 3% of meer zien gasten een speciale vermelding in de zoekresultaten en op je advertentiepagina. Je kortingsprijs staat naast je oorspronkelijke prijs (die is doorgestreept).

De vroegboekkorting is niet beschikbaar als de optie Slimme Tarieven aanstaat. Bovendien moet de korting op de verblijfsduur voldoen aan de lokale wet- en regelgeving.

Voor een vijfsterrenverblijf zorgen

Gasten vinden het prettig als je snel reageert en duidelijk communiceert. Het criterium voor Superhosts is een responsgraad van minimaal 90%. Als je snelle reacties instelt, kun je in een handomdraai reageren op de berichten van je gasten.

Snelle reacties zijn sjablonen voor een kort bericht waarin je een veelgestelde vraag beantwoordt. Je kunt je snelle reacties van tevoren opstellen en/of aanpassen, zodat je ze meteen kunt versturen als een gast contact met je opneemt.

Streven naar vijfsterrenrecensies betekent ook anticiperen op wat je gasten nodig hebben en je uiterste best doen om aan al hun wensen te voldoen.

  • Zorg voor een kleine attentie. Als je bijvoorbeeld een pak koffie van je favoriete koffiezaak of een handgeschreven welkomstbriefje neerlegt, voelen je gasten zich echt gewaardeerd.
  • Zorg dat je gasten zich thuis voelen. Bekijk je ruimte en alles wat je aanbiedt eens door hun ogen. De mogelijkheid om vroeg aan te komen en dingen als een nette stapel met handdoeken kunnen het verschil maken tussen een goede en een geweldige algehele beoordeling.
  • Houd contact. Laat gasten weten dat ze jou of je co‑host altijd kunnen bereiken. Stel in dat je een melding krijgt als gasten je een bericht sturen.

De pluspunten van je accommodatie uitlichten

Wanneer je je advertentiepagina regelmatig vernieuwt, trek je gasten aan die perfect bij je ruimte passen.

Met goede foto's trek je de aandacht, schep je duidelijke verwachtingen en geef je gasten meer vertrouwen om je woning te boeken. Als je de Superhost-status wilt bereiken, zou je de foto's op je advertentie eens kunnen vernieuwen.

  • De juiste foto's. Gebruik foto's die de unieke details, populaire voorzieningen en toegankelijkheidsvoorzieningen van je woning laten zien. Bedenk hoe je elke kamer en ruimte vanuit verschillende hoeken in beeld kunt brengen.
  • Horizontale afbeeldingen in hoge resolutie. Het formaat van de foto's moet minimaal 800 x 1200 pixels zijn. Hoe groter de bestanden, hoe beter (tot ongeveer 10 MB).
  • Professionele aanpak. Je kunt bijvoorbeeld een professionele fotograaf inhuren om je hiermee te helpen. Airbnb kan je in bepaalde steden in contact brengen met een professional.
  • Fotorondleiding. De tool van Airbnb rangschikt je geüploade foto's automatisch per kamer, zodat gasten de indeling van je woning zien. Je kunt foto's verplaatsen, verwijderen en toevoegen, voor elke kamer extra informatie toevoegen en bij elke foto een bijschrift zetten.

Wat er op je advertentie staat, is net zo belangrijk als hoe die eruit ziet. Je titel, beschrijving en voorzieningen zijn allemaal kansen om gasten over de streep te trekken en duidelijke verwachtingen te scheppen.

  • Bedenk een korte, beschrijvende titel voor je advertentie. De titel moet iets unieks over je woning en de omgeving bevatten. 'Rustige studio nabij Uffizi' maakt bijvoorbeeld in een paar woorden duidelijk dat het om een rustig, centraal gelegen appartement in Florence gaat.
  • Een duidelijke en eerlijke beschrijving werkt meestal het best. Geef concrete informatie over wat gasten tijdens hun verblijf in jouw ruimte kunnen verwachten. Vermeld bijvoorbeeld dat de achtertuin omheind is en dat kinderen en huisdieren daar alle ruimte hebben om te spelen.
  • Voeg alle aanwezige voorzieningen toe. Kijk eens of er nog populaire voorzieningen zijn die je zou kunnen toevoegen of upgraden, zoals een sleutelkastje vervangen door een slim slot of de wifisnelheid verhogen. De belangrijkste voorzieningen waar gasten naar zoeken, zijn onder andere zelf inchecken, wifi, een wasmachine, een droger, een tv en een barbecue.***

*Op basis van de gemiddelde inkomsten van Superhosts en reguliere hosts van oktober 2023 tot oktober 2024.

**Op basis van interne gegevens van Airbnb vanaf 7 oktober 2024.

***Volgens gegevens van Airbnb over de voorzieningen waar wereldwijd het meest naar gezocht is tussen 1 januari en 30 juni 2024.

Je bepaalt altijd zelf je tarieven en andere instellingen. Je resultaten kunnen variëren.

Hosts zijn betaald voor deelname aan het interview.

Verhuurtips zijn onderhevig aan de plaatselijke wetgeving.

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

Airbnb
6 jan 2025
Was dit nuttig?