Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten

    Een effectieve beschrijving van je ruimte

    Help gasten zich in te beelden in je ruimte met duidelijke, nauwkeurige informatie.
    Door Airbnb op 18 nov. 2020
    8 min. lezen
    Bijgewerkt op 11 okt. 2022

    Samenvatting

    Volgens Superhosts hoeft je ruimte echt niet perfect te zijn om veel gasten aan te trekken, maar je moet wel eerlijk zijn over waar gasten bij jou op mogen rekenen.

    Met een goede beschrijving van je accommodatie schep je de juiste verwachtingen en haal je reserveringen binnen. Hieronder lees je hoe je mensen enthousiast krijgt over je ruimte.

    Bedenk een pakkende titel

    Je advertentietitel (en ook je omslagfoto) springt als eerst in het oog bij gasten en die bepaalt of ze jouw advertentiepagina bezoeken. Gebruik deze dus om de sterke punten van je ruimte te benadrukken.

    Dit zijn een paar voorbeelden van pakkende titels:

    • Gezellig houten huisje met professionele keuken
    • Hondvriendelijke studio in de buurt van LAX
    • Villa aan het strand met kajaks

    Je hebt 32 tekens (inclusief spaties) om gasten over te halen meer over jouw ruimte te lezen. Waarom zo weinig? Kortere titels werken het beste op smartphones en tablets, die voor 75% van alle zoekopdrachten op Airbnb worden gebruikt.

    Vermijd emoji's of symbolen en gebruik alleen eigennamen (zoals Yellowstone) en standaard afkortingen (zoals LAX).

    Lees onze richtlijnen voor het schrijven van titels

    Benadruk speciale kenmerken

    Er staan miljoenen accommodaties op Airbnb. Neem dus even de tijd om na te denken over wat jouw accommodatie zo bijzonder maakt, zoals de locatie of voorzieningen.

    Afhankelijk van je situatie zou je het volgende kunnen vermelden:

    • "We zitten op tien minuten lopen van twee van de beste bierbrouwerijen in de stad."
    • "De beroemde mountainbikeroutes lopen op slechts een kwartiertje fietsen of vijf minuten rijden."

    Lees ter inspiratie de advertentiebeschrijvingen van andere hosts en lees hun recensies. Dat geeft je mogelijk inzicht in welke informatie en voorzieningen mensen zoeken.

    Vertel het verhaal van je ruimte

    Met je beschrijving maak je reclame voor je ruimte en bij marketing draait het om een goed verhaal. Je hoeft echt geen geweldige schrijver te zijn om een mooie beschrijving op papier te zetten. Veel belangrijker is het dat je verhaal kort maar krachtig is en mensen enthousiasmeert.

    Als je niet weet hoe je moet beginnen, vertel dan aan een vriend(in) hoe het is om in jouw ruimte te verblijven. Meestal komen de beste kenmerken uit zo'n gesprek naar voren, en nog op een begrijpelijke manier ook. Een echt gesprek is vaak een goede basis voor een sterke beschrijving.

    Het verhaal dat je vertelt kan gaan over de beleving die je gasten te wachten staat. Heb je een appartement op de bovenste verdieping met schaduwrijke bomen? "Het is net of je in een boomhut slaapt." Een kleine kamer in het centrum kan "de ideale uitvalsbasis om de stad te verkennen" zijn.

    Tereasa en David, Superhosts in Elkhorn, Wisconsin, raakten de juiste snaar bij hun gasten door de geschiedenis van hun accommodatie te delen. Ze raden aan om je te verdiepen in je gemeenschap, zodat je achterhaalt wat jouw woning of plaats zo interessant maakt. En dat kun je daarna verwerken in je verhaal.

    Houd het kort

    Gasten die een accommodatie zoeken, lezen niet elk woord van de advertentiebeschrijving, maar scannen vaak op bepaalde belangrijke kenmerken. Houd je advertentiebeschrijving daarom relatief kort met belangrijke informatie aan het begin, zodat je potentiële gasten daar niet lang naar hoeven te zoeken.

    Daar hoort ook bij dat je geen informatie herhaalt. De voorzieningen in je accommodatie, zoals wifi, parkeergelegenheid en airco, vink je bijvoorbeeld aan in de daarvoor bestemde lijst. Dit houdt je beschrijving beknopt en je advertentie verschijnt dan vanzelf als gasten hun zoekresultaten op die voorzieningen filteren.

    Wees eerlijk en jezelf

    Het overdreven aanprijzen van je accommodatie kan tot teleurstelling en negatieve recensies leiden. Door een realistisch beeld te scheppen, is het voor gasten beter in te schatten of jouw ruimte aan hun wensen voldoet.

    "Vermeld op je advertentie ook de eigenaardigheden van je accommodatie", zegt Nikki, een Superhost in San Francisco. "Leg deze duidelijk en eerlijk uit, zonder mensen af te schrikken. Door voldoende transparantie te geven, help je gasten de juiste accommodatie te kiezen."

    Het is met name belangrijke dat je toegankelijkheidsvoorzieningen toevoegt en benoemt wat voor sommige gasten een probleem kan zijn, zoals mensen met een beperkte mobiliteit, jonge kinderen of huisdieren. Onder 'Andere dingen waar je op moet letten' en 'De ruimte' kun je dit soort aanvullende informatie kwijt.

    De beste fotobijschriften

    Je foto's spelen een doorslaggevende rol in de beslissing van een gast om voor jouw accommodatie te gaan. In de bijschriften voor die foto's kun je iets kwijt over wat je gasten te wachten staat. Als je geen idee hebt wat je onder een foto moet zetten, ga dan na of je er iets aan kunt toevoegen dat de camera niet kan vastleggen.

    Staat er een slaapkamer op de foto, meld dan hoe groot het bed is en (indien relevant) wat voor matras erop ligt. Heb je een foto van een gezellig hoekje bij het raam gemaakt? Dan kun je bijvoorbeeld zeggen dat dit de perfecte plek is om een boek te lezen of van de zonsondergang te genieten.

    Bekijk ook de tips in onze gids voor het maken van een succesvolle advertentie

    De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

    Samenvatting

    Airbnb
    18 nov. 2020
    Was dit nuttig?