AIRBNB + PICC (PEOPLE'S INSURANCE COMPANY OF CHINA)

Verzekeringsprogramma voor hosts in China

Op het Chinese vasteland stellen we hosts van accommodaties en ervaringen in staat om via ons platform op een efficiënte manier goede zaken te doen. Daarnaast bieden we deze hosts in samenwerking met de People's Insurance Company of China (PICC) een verzekeringspakket. Dit pakket omvat drie verzekeringen: [China Host Property Insurance] (#host_property_insurance), [**China Host Protection Insurance **] (#host_protection_insurance) en China Experience Protection Insurance. Daardoor kunnen verzekeringsclaims sneller en veiliger worden afgehandeld. Hieronder zie je om welke verzekerde bedragen het gaat.

Op het Chinese vasteland stellen we hosts van accommodaties en ervaringen in staat om via ons platform op een efficiënte manier goede zaken te doen. Daarnaast bieden we deze hosts in samenwerking met de People's Insurance Company of China (PICC) een verzekeringspakket. Dit pakket omvat drie verzekeringen: [China Host Property Insurance] (#host_property_insurance), [**China Host Protection Insurance **] (#host_protection_insurance) en China Experience Protection Insurance. Daardoor kunnen verzekeringsclaims sneller en veiliger worden afgehandeld. Hieronder zie je om welke verzekerde bedragen het gaat.

Wat zijn de voordelen?

Aan alle kanten gedekt

Bescherm je accommodatie en eigendommen, en zorg dat ook je gasten en derden goed beschermd zijn.

Maximumbedrag

  • China Host Property Insurance tot CNY 1.000.000
  • China Host Protection Insurance tot CNY 5.000.000
  • China Experience Protection Insurance tot CNY 5.000.000

Hulp van professionals

  • Het schadeclaim-team van PICC verleent samen met Cunningham Lindsey hun exclusieve diensten
  • Voor antwoord op je vragen en aanvullende dienstverlening kun je terecht bij het ondersteuningscentrum van Airbnb

Verzekering voor hosts in China

Dekking:

  • schade aan je ruimte die door gasten is veroorzaakt
  • schade aan je bezittingen die door gasten is veroorzaakt
  • schade aan je woning of eigendommen die door een (huis)dier van een gast is veroorzaakt (bijvoorbeeld een geleidehond)
  • omzetverlies door geannuleerde reserveringen als gevolg van een ongeval, tot een maximum van CNY 10.000

Uitgesloten van dekking

  • Diefstal van contant geld en waardepapieren (bijv. bankdeposito's of aandelen)
  • Normale slijtage
  • Lichamelijk letsel of materiële schade van gasten of derden (deze zijn wellicht gedekt door de verzekering voor hosts in China)
  • Vlekken, schimmel, enz. in de woning
  • Natuurrampen
  • Overig

Claimafhandeling

Claimafhandeling

1. Praat met je gast

Tijdens de onderhandelingsperiode (60 dagen) kun je als host eerst via het Resolutiecentrum contact opnemen met de gast om de veroorzaakte schade aan je ruimte te bespreken. Je kunt hier ook een claim tegen de gast indienen ter hoogte van het schadebedrag.

Voor claims waarbij de onderhandelingsperiode is verstreken, maar die nog wel binnen de wettelijke periode (twee jaar) vallen, kun je hier klikken om rechtstreeks bij PICC een claim in te dienen.

2. Dien een verzekeringsclaim in

Als de onderhandelingen op niets uitlopen, kan de host via de geschiedenis in het Resolutiecentrum een claim indienen bij PICC. Airbnb stuurt de claim vervolgens door naar PICC.

3. Sta PICC te woord

Zodra PICC de zaak heeft bekeken en een dossier heeft aangelegd, neemt een onafhankelijk extern schade-expertisebureau (Cunningham Lindsey) contact met de host op om de claimprocedure verder af te handelen.

Claims van vóór 1 augustus 2020 worden, als de onderhandeling mislukt, nog steeds verwerkt door het Airbnb-team en niet ingediend bij PICC.

Host Protection Insurance voor China

Dekking

  • Je wettelijke aansprakelijkheid voor lichamelijk letsel van gasten of derden
  • Je wettelijke aansprakelijkheid voor materiële schade van gasten of derden

Uitgesloten van dekking

  • opzettelijk veroorzaakte schade of opzettelijk veroorzaakt lichamelijk letsel (geen ongeluk)
  • schade aan je woning of eigendommen (valt mogelijk onder de China Host Property Insurance) ) - overig (ziektes zoals allergieën, eczeem, epilepsie, enz.)

Claimafhandeling

Claimafhandeling

1. Dien een verzekeringsclaim in

Vul een claimformulier in voor de werkelijk geleden schade (het incident moet op of na 1 augustus 2020 hebben plaatsgevonden). Airbnb registreert gelijk je claim en stuurt deze door naar PICC.

2. De claim verder afhandelen met een extern schade-expertisebureau (Cunningham Lindsey Adjusters)

Zodra PICC de zaak heeft bekeken en een dossier heeft aangelegd, neemt een onafhankelijk extern schade-expertisebureau (Cunningham Lindsey) contact met je op om de claimprocedure verder af te handelen.

China Experience Protection Insurance

Dekking

  • je wettelijke aansprakelijkheid voor lichamelijk letsel van deelnemers of derden
  • je wettelijke aansprakelijkheid voor materiële schade van deelnemers of derden

Uitgesloten van dekking

  • opzettelijk veroorzaakt letsel of opzettelijk veroorzaakte schade (geen ongeluk)
  • schade aan persoonlijke eigendommen van de host, vermiste of gestolen voorwerpen tijdens een ervaring
  • het deel van de ervaring met vliegtuigen en vervoer (dit deel is al verzekerd, bijvoorbeeld met een autoverzekering)
  • zware of extreme sporten, zoals rotsklimmen en bungeejumpen
  • overige

Claimafhandeling

Claimafhandeling

1. Dien een verzekeringsclaim in

Invullen en indienen van een claimformulier voor de werkelijke geleden schade (het incident moet op of na 1 augustus 2020 hebben plaatsgevonden). Airbnb registreert gelijk je claim en stuurt deze door naar PICC.

2. De claim verder afhandelen met een extern schade-expertisebureau (Cunningham Lindsey Adjusters)

Zodra PICC de zaak heeft bekeken en een dossier heeft aangelegd, neemt een onafhankelijk extern schade-expertisebureau (Cunningham Lindsey) contact met je op om de claimprocedure verder af te handelen.

Veelgestelde vragen

Waarom heeft Airbnb China het verzekeringsprogramma voor hosts opgezet?

We zijn een internationaal georiënteerd platform. Daarom vinden we het belangrijk dat gasten en hosts uit alle landen en regio's worden gehoord en dat iedereen een goede ervaring met ons platform heeft. Op het Chinese vasteland zijn honderdduizenden woningen te reserveren en worden duizenden ervaringen aangeboden. Het is dan ook onze plicht om de vele hosts in deze regio een goede, op hen toegespitste verzekering aan te bieden.

Wat valt er onder deze verzekering?

Het verzekeringsprogramma voor hosts van Airbnb China is van toepassing op reserveringen van accommodaties en ervaringen op het Chinese vasteland (met uitzondering van Hongkong (SAR), Macau (SAR) en Taiwan) die niet door de host zijn geannuleerd. Alle schade waarvoor een beroep op een schadeverzekering moet worden gedaan en die tijdens een reservering is veroorzaakt door een gast die in de accommodatie verbleef of aan een ervaring deelnam, is mogelijk door deze verzekering gedekt.

Hoe dien je als host van een accommodatie of ervaring een verzekeringsclaim in?
  1. Dien via het platform een claim in tegen je gast of dien een claim in bij PICC. Doe dit zo snel mogelijk na het ongeval. Vraag je gast of deelnemer meteen wat er precies is gebeurd.
  2. Als het interieur van je woning beschadigd is, laat de schade dan onmiddellijk opnemen.
  3. Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk zoveel mogelijk bewijsmateriaal verzamelt, zoals foto's of video's en het politierapport. Wanneer je je claim indient, moet je ook voldoende ondersteunende informatie aanleveren.
  4. Als er sprake is van een ongeval, moet je direct actie ondernemen: bel het alarmnummer 110, 120 of 119.
Wat moet je doen als je vragen over een verzekeringsclaim hebt?

Voor meer informatie over de dekking kun je per e-mail contact opnemen met het claimafhandelingsteam van Marsh CN.Airbnb@marsh.com of bellen met 400 622 8012. Dit team is op werkdagen tussen 9.30 en 17.30 uur bereikbaar. Of iets wel of niet kan worden verzekerd, wordt per geval professioneel beoordeeld door PICC. Het e-mailadres van PICC is airbnbclaim@piccsh.com. Het telefoonnummer is 021-95518 (kies buiten Shanghai eerst het netnummer 021 en vertel de medewerker altijd dat je een host of gast van Airbnb bent). Dit nummer is dag en nacht bereikbaar. Op feestdagen wordt het klantenservicedossier doorgestuurd naar een speciaal team dat direct reageert.

Wat voor soort verzekeringsmaatschappij is PICC?

PICC is de partner van het verzekeringsprogramma voor hosts in China. Deze Chinese schadeverzekeringsmaatschappij is een staatsbedrijf met een lange geschiedenis en een uitstekende reputatie. Onder de paraplu van deze maatschappij zijn verschillende verzekeraars actief die vooroplopen in de internationale verzekeringsmarkt.