Een boodschap aan onze hosts van CEO Brian Chesky

Beste host,

We hebben allemaal een paar heftige maanden achter de rug. Net als jullie heb ik mijn vrienden en collega's al even niet meer gezien en vraag ik me elke ochtend weer af wat de dag gaat brengen. Mijn gedachten gaan uit naar alle landen, gemeenschappen en gezinnen die overweldigd worden door de omvang en gevolgen van deze crisis.

Te midden van dit alles is de wereldwijde reisindustrie tot stilstand gekomen. Luchtvaartmaatschappijen houden hun vliegtuigen aan de grond en grenzen zijn gesloten. De meesten van ons, onder wie onze gasten, hebben te maken met een lockdown door de overheid en kunnen hun huis niet uit. Reizen zoals we het kennen is bijna onmogelijk geworden.

Op 11 maart, toen de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) de crisis tot een pandemie uitriep, stonden we voor een dilemma. Als we gasten zouden toestaan om te annuleren met restitutie, wisten we dat dit grote gevolgen zou kunnen hebben voor jullie levensonderhoud. Maar we wilden ook niet dat gasten en hosts zich verplicht zouden voelen om zichzelf in onveilige situaties te brengen, wat de gezondheidssituatie wereldwijd alleen maar had verergerd. We besloten dat we gasten de kans moesten geven om te annuleren met volledige restitutie — inclusief al onze servicekosten. Dit was geen zakelijke beslissing, maar een beslissing voor de volksgezondheid.

Ik geloof dat we de juiste keuze hebben gemaakt door gezondheid en veiligheid prioriteit te geven, maar heb er spijt van dat we deze beslissing aan gasten kenbaar hebben gemaakt zonder jullie te vragen hoe jullie hier over dachten. Dat hoort wel zo bij een partnerschap. Jullie hebben aan de bel getrokken en we realiseren ons dat de samenwerking beter had kunnen verlopen.

Hoewel het misschien niet zo voelde, zijn we echt partners. Als jouw onderneming het moeilijk heeft, geldt dat ook voor ons. We weten dat velen van jullie het op dit moment zwaar hebben. Jullie hebben daden van ons nodig, niet alleen woorden.

Hier volgen enkele dingen die we ondernemen om jullie te helpen deze crisis te boven te komen.

We betalen hosts in totaal $ 250 miljoen USD om de kosten van COVID-19-annuleringen te dekken. Als een gast een reservering voor een accommodatie annuleert vanwege COVID-19, met een aankomstdatum tussen 14 maart en 31 mei, betalen we je 25% van wat je normaal gesproken onder je annuleringsvoorwaarden zou ontvangen. Dit geldt met terugwerkende kracht voor alle COVID-19-annuleringen gedurende deze periode. Deze kosten worden volledig gedekt door Airbnb. We beginnen in april met het overmaken van deze betalingen. Gasten met reserveringen die op of vóór 14 maart zijn gemaakt, kunnen nog steeds annuleren. Ze krijgen dan de gebruikelijke restitutie of reistegoed voor 100% van het betaalde bedrag. Ga naar airbnb.com/250Msupport voor meer informatie.

We zijn een hulpfonds voor Superhosts aan het opzetten van $ 10 miljoen USD. Dit fonds is in het leven geroepen voor Superhosts die hun eigen woning verhuren en hulp nodig hebben bij het betalen van hun huur of hypotheek, en voor onze trouwste hosts van ervaringen die moeite hebben om rond te komen. Onze medewerkers hebben dit fonds opgezet en samen de eerste $ 1 miljoen USD ingezameld. Joe, Nate en ik dragen persoonlijk de resterende $ 9 miljoen USD bij. Vanaf april kunnen hosts subsidies aanvragen voor maximaal $ 5000 USD, die niet terugbetaald hoeven te worden. Ga naar airbnb.com/superhostrelief voor meer informatie.

We maken het je eerdere gasten gemakkelijk om je financieel te steunen. Talloze gasten hebben hun dankbaarheid geuit voor de flexibiliteit van Airbnb-hosts en willen graag financiële steun geven. Ze hebben nu de kans om een bericht én een financiële bijdrage te sturen naar hosts bij wie ze eerder verbleven. We verwachten dat dit in april mogelijk wordt. We weten dat kleine beetjes helpen in deze uitdagende tijd.

Samen hebben we ons ingezet om hosts op te laten nemen in de COVID-19 Stimulus Bill van de Amerikaanse overheid. Dankzij deze wetgeving kunnen Amerikaanse hosts nu profiteren van tal van steunmaatregelen, waaronder subsidies voor kleine bedrijven, leningen voor kleine bedrijven en werkloosheidsuitkeringen. Heel erg bedankt voor de meer dan 105.000 telefoontjes en e-mails die jullie naar Congresleden hebben gemaakt en gestuurd.

We zijn ook bezig met andere initiatieven waar we in de komende weken meer over kunnen delen. Zo werken we onder andere samen met deskundigen en epidemiologen om standaarden voor het schoonmaken op te stellen voor de veiligheid van jou en je gasten. Daarnaast komt er een reisverzekering voor gasten en hosts en zijn we bezig met programma's die de vraag naar reizen en ervaringen moeten vergroten, zodat jij je onderneming weer kunt opbouwen.

Ik wil ons partnerschap ook weer opbouwen. Als we samen onze schouders ergens onder zetten, zijn we op ons best. Onze gezamenlijke inspanningen om huisvesting te bieden aan hulpverleners is daar een goed voorbeeld van. Samen helpen we meer dan 100.000 zorg- en hulpverleners aan onderdak — gratis of met subsidie. Meer dan 40.000 van jullie hebben al hulp aangeboden. Ga naar airbnb.com/covid19relief om je bij hen aan te sluiten.

Een goede samenwerking staat of valt met vertrouwen, en dat vertrouwen moet je opbouwen. We weten dat we er nog niet zijn, maar het is onze prioriteit om onze vertrouwensband te verbeteren en daar gaan we ons voor inzetten. Wanneer we weer kunnen reizen — en dat moment gaat echt komen — kijken we ernaar uit om samen weer miljoenen gasten te mogen ontvangen.

Brian Chesky

<spacing large>

Dit bericht is beschikbaar in de volgende talen:

Italiano | Français | Deutsch | Português | Español | Русский | 中文 | 日本語 | 한국어