
Tips voor een betere positie in zoekresultaten
Airbnb gebruikt een algoritme om zoekresultaten te genereren die interessant zijn voor gasten. Allerlei factoren spelen een rol bij het bepalen van de zoekresultaten, de één meer dan de ander.
Prijs
Het algoritme geeft prioriteit aan de totaalprijs van een accommodatie exclusief eventuele belastingen (maar inclusief toeslagen en kortingen). Accommodaties met een lagere prijs dan die van andere vergelijkbare accommodaties staan vaak hoger in zoekresultaten. De positie van je accommodatie in de zoekresultaten kun je daarom rechtstreeks beïnvloeden door je prijs te wijzigen of korting te geven. Vergelijk je prijs met die van accommodaties in de buurt met onze handige prijstools of geef één van de onderstaande kortingen:
- Niet-restitueerbare optie met 10% korting. Je kortingstarief komt op je advertentie te staan, waardoor die mogelijk hoger in de zoekresultaten verschijnt.
- Week- en maandkortingen, vroegboek- en lastminutekortingen.
- Met de promotie voor nieuwe advertenties geef je 20% korting op het nachttarief van je eerste drie boekingen. Door deze speciale aanbieding trek je nieuwe gasten aan die jou mogelijk de drie recensies bezorgen voor een sterrenbeoordeling.
- Kortingen van 10% of meer worden in de zoekresultaten weergegeven. Meer informatie.
Beschikbaarheid
Meer beschikbaarheid kan ervoor zorgen dat een advertentie beter vindbaar is. Hoe meer datums er beschikbaar zijn voor een accommodatie, hoe groter de kans is dat deze past bij het verblijf dat een gast voor ogen heeft. Meer beschikbare datums toevoegen is dus een goede manier om de zichtbaarheid van een advertentie te verbeteren.
Verblijfsduur
Door flexibel te zijn met de verblijfsduur (dus niet of nauwelijks beperkingen qua minimale of maximale lengte), is er een grotere kans dat je accommodatie bij de plannen van je gasten aansluit. Het gevolg is dat die ook vaker in zoekresultaten verschijnt. De vraag naar langere verblijven is veelzeggend: in het derde kwartaal van 2023 waren verblijven van 28 dagen of langer goed voor 18% van alle geboekte nachten op Airbnb.*
Zeer gastvrij
Als je de juiste verwachtingen bij je gasten wekt en daar vervolgens volledig aan voldoet, pakt dat vrijwel altijd gunstig uit voor je positie in de zoekresultaten. Het algoritme houdt er ook rekening mee of je een Superhost bent of in hoeverre je aan die criteria voldoet. Vereisten voor het Superhost-programmaOm in aanmerking te komen, moet je account een goede reputatie hebben en aan de volgende criteria voldoen:
- Je hebt minstens tien keer gasten ontvangen of drie boekingen afgerond van in totaal minstens 100 nachten.
- Je hebt een annuleringsgraad van minder dan één procent, uitgezonderd annuleringen die onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden vallen.
- Je hebt een responsgraad van 90% of hoger weten te behouden.
- Je hebt een algehele beoordeling van 4,8 (een recensie telt mee voor de Superhost-status wanneer zowel de gast als de host een recensie hebben ingediend of wanneer de recensieperiode van 14 dagen verstreken is, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet).
Populariteit
Het algoritme beoordeelt de populariteit van een accommodatie op basis van interacties met gasten en andere factoren, zoals hoe vaak deze als favoriet opgeslagen is, de boekingsfrequentie en het aantal berichten aan de host. Zorg ook dat je actief bent op sociale media, want populaire advertenties staan vaak hoger in zoekresultaten.
Goede advertentiepagina
Zorg dat je titel, beschrijving, foto's, locatie, voorzieningen en prijs een goed beeld van je ruimte geven. Daarmee voorkom je klachten bij het communityteam, want die hebben een negatieve invloed op de positie van je advertentie.
Fotografie
In de zoekresultaten valt je omslagfoto vaak als eerste op bij gasten. Foto's behoren dan ook tot de drie belangrijkste redenen voor gasten om te boeken.** Maak voor elke kamer waar gasten mogen komen twee tot vier foto's van hoge kwaliteit (1024 x 683 pixels). Zorg ook voor pakkende bijschriften. Via het programma voor professionele fotografie kun je een professionele fotograaf inschakelen voor jouw ruimte. Nieuwe advertentiefoto's liggen binnen handbereik, zijn betaalbaar en worden verrekend met toekomstige inkomsten. Vooraf worden er dus geen kosten in rekening gebracht. Hosts met professionele foto's verdienen tot wel 20% meer dan andere hosts in hun omgeving.*** Lees hier meer over het programma.
Populaire voorzieningen
Gasten weten je beter te vinden als je gewilde voorzieningen toevoegt, zoals snelle wifi, zelf inchecken en gratis parkeerruimte.
Reageren
Het zoekalgoritme houdt rekening met hoe snel je op vragen van gasten reageert en hoe vaak je boekingsaanvragen afwijst. Accommodaties die direct geboekt mogen worden, staan daarom vaak hoger in de zoekresultaten. Streef naar een responsgraad van 90%. Daarmee verbeteren de prestaties van je advertenties op termijn. Het zoekalgoritme van Airbnb weerspiegelt aanpassingen binnen ons bedrijf en aan onze technologie, maar ook veranderingen in onze community en de rest van de wereld.
In het Helpcentrum staat uitgebreide informatie over hoe zoekresultaten werken. Lees meer in onze gids voor het maken van een succesvolle advertentie.
Je advertenties bijwerken* Aandeelhoudersbrief over het derde kwartaal van 2023** Wereldwijd onderzoek uit 2018 naar de visuele presentatie van woningen.*** Deze cijfers zijn gebaseerd op een analyse uit 2021 van de inkomsten, boekingen en kostendeclaraties voor professionele fotografie in een steekproef tussen september 2020 en oktober 2021 van 5000 accommodaties wereldwijd met professionele foto's. Deze resultaten zijn gebaseerd op accommodaties die acht weken voor en na het uploaden van professionele foto's consequent actief waren op het platform.