Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Een koppel zegt vaarwel tegen het kantoorleven en wordt ondernemer in de horecabranche

    Een koppel zegt vaarwel tegen het kantoorleven en wordt ondernemer in de horecabranche

    Na hun wereldreis keerde dit koppel terug naar huis om hosts op Airbnb te worden.
    Door Airbnb op 10 jan 2020
    4 min. leestijd

    Hojin Chang en zijn vrouw Sarah waren toe aan iets nieuws. Het was 2014 en ze werkten op dat moment allebei bij dezelfde elektronicafabrikant in Seoul. Hij werkte op de verkoopafdeling en zij onderhield de contacten met investeerders en grote klanten. Het waren banen waar elke jonge professional van droomt, maar de lange, stressvolle dagen begonnen hun tol te eisen.

    “We vertrokken vroeg naar ons werk en waren pas 's avonds laat weer thuis", vertelt Hojin. Daardoor bleef er weinig tijd over voor elkaar. “We besloten om ontslag te nemen en samen de wereld rond te reizen.”

    Een wereldreis om echte gastvrijheid te ervaren

    Wereldreis is een goede benaming voor de odyssee van het koppel: het stel heeft in 430 dagen tijd 30 landen op vijf continenten aangedaan. Waar ze zich ook bevonden, overnachten deden ze vooral in Airbnb's. Deze ervaring maakte hen duidelijk hoe belangrijk verbinding met andere mensen is in de horecabranche. “We hebben zoveel hosts ontmoet die zo geweldig waren", zegt Hojin.

    Eén van de hoogtepunten van hun reis was het verblijf in El Calafate, een stadje in het Argentijnse deel van Patagonië dat aan de voet van een aantal spectaculaire gletsjers ligt. Daar kregen ze de kans om zelf te ervaren hoe het is om gasten te hebben en begonnen ze zichzelf te beschouwen als mogelijke hosts en niet alleen als verwende gasten.

    Toen ze in het afgelegen stadje aankwamen, waren ze eigenlijk op doorreis. Maar ze raakten aan de praat met het Japans-Koreaanse stel dat Fuji Guest House runde, de plek waar ze een overnachting hadden geboekt. De eigenaren bleken op zoek te zijn naar een paar extra handen. Uit nieuwsgierigheid boden Hojin en Sarah hun hulp aan. In de twee weken die volgden, leerden ze onder meer hoe je bedden opmaakt, kamers schoonmaakt en de reserveringen bijhoudt. “We wilden weten hoe het is om dat soort werk te doen", vertelt Hojin.

    Op zoek naar een andere manier van leven

    Tijdens hun reis werd de band tussen Hojin en Sarah alleen maar hechter. Bovendien werd één ding al snel duidelijk: ze hadden geen zin meer in alle stress van hun vorige baan. Ze wilden graag kinderen, maar met een drukke baan in het bedrijfsleven konden ze het ouderschap niet invullen op de manier die ze zelf voor ogen hadden.

    Toen diende deze kans zich aan. Ze hoorden dat Airbnb wilde uitbreiden in Seoul, Zuid-Korea, en daarom een wedstrijd had uitgeschreven. De winnaars zouden hulp krijgen van Airbnb bij het inrichten van een gastenkamer in hun huis. Er waren 3000 deelnemers, en Hojin en Sarah behoorden tot de vier winnaars. "De mensen van Airbnb hebben in ons huis een kamer voor gasten ingericht", vertelt Hojin. “Ik wist toen dat ik een goede kans maakte om echt te beginnen met [verhuren op] Airbnb.”

    Wat eerst een sombere kamer was, bleek na het vertrek van de Airbnb-medewerkers een mooi verlichte, moderne en uitnodigende ruimte te zijn. Het stel verdiende vervolgens al snel wat geld en hoefde niet meer op zoek naar een hectische baan in het bedrijfsleven. Ze vonden het verhuren van hun ruimte erg leuk en dan vooral het contact met de gasten. Dat deed hen denken aan hun eigen wereldreis.

    Van een leuke bezigheid naar echte baan

    Toen Sarah zwanger werd, was er niet genoeg geld meer. Ze moesten óf meer gaan verhuren of op zoek gaan naar een andere baan. Dat was het beslissende moment dat Hojin House of Sarah oprichtte: een bedrijf dat verhuur- en beheerdiensten aanbiedt aan andere hosts die graag willen profiteren van de groeiende populariteit van Airbnb.

    Vier maanden nadat het koppel voor het eerst in hun huis verhuurde, vond het een oudere, maar verder perfecte woning met een ideale ligging in de buurt van alles wat Seoul te bieden heeft. Hojin moest de eigenaar alleen zover krijgen dat hij de woning mocht opknappen en er een goede accommodatie van mocht maken. Tegenwoordig beheert House of Sarah 20 woningen, zodat de eigenaren zich niet zelf met de verhuur bezig hoeven te houden. Naast Hojin werken er nog vier mensen bij het bedrijf: twee managers en twee onderhoudsmedewerkers.

    De ervaring die ze opdeden met hun werk in het Fuji Guest House, komt nu goed van pas bij hun werk in Seoul. Volgens Hojin hebben ze daar gezien waarom oog voor details heel belangrijk is als je in de horecabranche zit. Wanneer gasten zo ver van huis zijn, zijn het juist de kleine dingen waardoor ze zich in de watten gelegd voelen.

    Verhuren met een persoonlijk tintje

    “We weten uit eigen ervaring hoe belangrijk een goede accommodatie is voor reizigers. Daarom besteden we heel veel aandacht aan veiligheid en netheid in onze ruimtes”, zegt Hojin. "Bovendien wil ik onze Airbnb-gasten graag een net zo prettige plek [als Fuji] aanbieden." Seoul trekt veel bezoekers uit heel Azië, en gasten uit China, Maleisië en Japan hebben vaak hulp nodig met de taal en cultuur. Hojin vertelt ze altijd waar ze lekker en vertrouwd eten kunnen vinden en waar de nieuwste K-Pop-sensatie optreedt.

    “Wanneer ik nieuwe gasten verwelkom, laat ik ze de kamer en de rest van het huis zien en vertel ik hoe alles werkt", vertelt Hojin. "Dat is ook het moment dat ik zeg 'Laat het me vooral weten als je trek hebt in gefrituurde kip of Chinees eten: ik weet waar je dat kunt krijgen.'"

    Vier jaar na hun wereldreis hebben Hojin en Sarah naar eigen zeggen de balans gevonden waar ze naar op zoek waren toen ze ontslag namen. Dankzij House of Sarah hebben ze nu volop tijd voor elkaar en hun jonge zoontje. Hun bedrijf mag dan groeien, ze zijn erop gebrand om altijd dezelfde gastvrijheid te bieden die ze zelf in Patagonië hebben ervaren. Wanneer gasten bellen omdat ze iets nodig hebben, zegt Hojin dan ook: “We helpen ze altijd met alle plezier, want we weten precies hoe het is om in hun schoenen te staan.”

    Wil je meer weten? Bekijk onze tools voor professioneel verhuren.

    De informatie in dit artikel kan sinds publicatie gewijzigd zijn.

    Airbnb
    10 jan 2020
    Was dit nuttig?