Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten

    Koppel uit Cancun worden ondernemers in de horecabranche

    Zo veranderden twee Airbnb-hosts de horecabranche in hun stad.
    Door Airbnb op 30 jul. 2019
    3 min. lezen
    Bijgewerkt op 21 apr. 2021

    In 2015 stelde Diego aan zijn vrouw voor om een kamer in hun huis op Airbnb te zetten om wat bij te verdienen terwijl hij in Cancún werk zocht als chef-kok. Mariana, die op dat moment in een hotel in de regio werkte, was hier sceptisch over. Ze maakte zich zorgen om haar privacy, maar wilde het toch wel proberen. Ze bleken de interactie met hun gasten erg leuk te vinden en hielpen hen met veel plezier wegwijs te maken in de stad. Ook waren de extra inkomsten meer dan welkom.

    “Het was geweldig om onze eerste gasten te ontvangen uit landen als Duitsland en Frankrijk", aldus Mariana. Het koppel genoot er zo van, dat ze ook anderen wilden helpen om hun woning te delen. “Dit zou een geweldige manier zijn om financieel onafhankelijker te zijn", zegt ze.

    Die eenpersoonskamer legde het fundament voor Seahorse Rentals, een bloeiend bedrijf voor woningbeheer dat het koppel bijna volledig aan de hand van Airbnb realiseerde. Het heeft Diego en Mariana de flexibiliteit gegeven die ze zochten bij het opvoeden van hun jonge kind (en de volgende is onderweg). Ze stopten kort na de start van het bedrijf met hun baan en werden fulltime ondernemer in de horecabranche.

    Seahorse beheert nu 37 advertenties, waaronder twee woningen die het stel heeft gekocht en ruimtes van vrienden en buren. Het koppel heeft drie mensen in dienst, allemaal mensen uit de omgeving, die hen helpen met het onderhoud en de communicatie met gasten. Ruim 90 procent van de werkzaamheden van Seahorse komt voort uit Airbnb. Diego en Mariana omarmden het platform vanaf het begin, omdat ze zo gasten konden aantrekken zonder nog ergens anders te adverteren. Dankzij hun consequent uitstekende gastenbeoordelingen bouwden Mariana en Diego snel een netwerk op van doorverwijzingen op Airbnb, zowel van potentiële gasten als van andere lokale woningeigenaren die een tussenpersoon zochten voor het verhuren van hun eigen woning.

    Mariana denkt dat ze op een ander platform niet zo snel succes hadden kunnen boeken. “Ik kreeg net weer een telefoontje van iemand bij wie wij aanbevolen waren om haar woning te beheren”, aldus Mariana. “We hebben nu zoveel doorverwijzingen dat ik haar moest vragen hoe ze aan ons nummer kwam.”

    Als Mariana en Diego een probleem hebben, weten ze dat de Verhuurdersgarantie van Airbnb hen helpt de volledige waarde terug te krijgen bij eventuele schade aan eigendommen. Ze kunnen er dus gerust op zijn dat hun onderneming blijft groeien.

    “De steun, service en veiligheid die ze ons bieden is ongelooflijk", zegt Mariana. “Telkens wanneer we overwegen om onze accommodaties ergens anders te adverteren, denken we: is het die stap wel waard?”

    Tussen 2016 en 2018 is de omzet van Seahorse Rentals bijna verdrievoudigd. In de piekmaand van december verdiende het koppel in zowel 2017 als 2018 bijna 500.000 Mexicaanse peso's (meer dan 23.000 euro). Seahorse werkt samen met lokale reisbureaus om gasten korting te kunnen geven. Daarnaast bieden ze een persoonlijke boodschappendienst en kan een chef-kok maaltijden verzorgen, mochten gasten dit willen. Volgens Mariana heeft Airbnb een rol gespeeld in het stimuleren van een nieuw soort toerisme in een regio van Mexico die vooral bekend stond om de all-inclusiveresorts.

    “We zien een enorme impact in de binnenstad”, aldus Mariana. “Veel restaurants konden het hoofd niet boven water houden, omdat de meeste hotels all-inclusive zijn.” Wanneer mensen bij een Airbnb-woning aankomen, voegt ze eraan toe, "leren ze echt de plek kennen die ze bezoeken.”

    Als het aan Mariana ligt, blijft Seahorse groeien met behulp van Airbnb, maar wel iets langzamer, omdat ze niet willen dat het ten koste gaat van hun persoonlijke benadering. Hun plan is om elk jaar niet meer dan drie accommodaties aan hun portefeuille toe te voegen. “Je moet aan elke woning veel aandacht besteden om er zeker van te zijn dat gasten goed voorzien zijn”, zegt Mariana.

    Die aandacht voor detail heeft zijn vruchten afgeworpen op onverwachte manieren. Mariana en Diego hebben met veel van hun terugkerende gasten een goed contact. Vorig jaar ging Mariana tijdens een reis naar Duitsland zelfs op bezoek bij hun eerste Airbnb-gast ooit. “We krijgen niet elke gast te zien, maar we ontwikkelen alleen al door de berichten die we elkaar sturen wel een soort band”, aldus Mariana. “En in de toekomst willen we de essentie van wat we doen niet verliezen.”

    Wil je meer weten? Klik hier voor meer informatie over professioneel verhuren op Airbnb.

    De informatie in dit artikel kan gewijzigd zijn sinds de publicatie ervan.

    Airbnb
    30 jul. 2019
    Was dit nuttig?