Een samenwerkingsverband opzetten
Voordat je aanvragen krijgt via het Netwerk van co‑hosts, is het goed om alvast na te denken over de onderwerpen die je tijdens het eerste contact met een host wilt bespreken. Als je meteen vanaf het begin de juiste verwachtingen schept, weet je sneller of je met die host wilt samenwerken. En je legt ook meteen een basis voor een goede samenwerking.
De belangrijkste gesprekspunten
Je kunt de host eerst wat vragen stellen over zichzelf en de ruimte en ook iets over jezelf vertellen. Bijvoorbeeld:
- waar de host hulp bij nodig heeft en wat jij kunt betekenen;
- wat je tarieven zijn en hoe je betaald wilt worden;
- wat de host denkt te gaan verdienen;
- hoe je wilt communiceren.
Check of jij en de host op dezelfde manier werken. Co‑host John uit Scottsdale, Arizona, stuurt zijn potentiële partners bijvoorbeeld voor elke kamer een checklist voor het meubilair, het beddengoed en de artikelen die aanwezig moeten zijn.
Communicatie met gasten
Een van de belangrijkste aspecten van hosting is tijdig en duidelijk met gasten communiceren. Bespreek van tevoren wie verantwoordelijk is voor het volgende:
- reageren op boekingsaanvragen als een accommodatie niet direct geboekt kan worden;
- dagelijkse berichten, vragen beantwoorden en gasten helpen;
- contact onderhouden met schoonmakers, mensen die het onderhoud doen en andere co‑hosts;
- vergoedingsverzoeken indienen;
- contact opnemen met Airbnb Support als je hulp nodig hebt.
Het vervolg
Als jullie hebben besloten om met elkaar in zee te gaan, is het verstandig om alle aspecten van jullie samenwerkingsverband formeel vast te leggen.
Een host kan je uitnodigen om co‑host te worden en je daarvoor de benodigde rechten geven, zodat jullie op Airbnb kunnen samenwerken. Je ontvangt de uitnodiging per e‑mail of sms. Je hebt 14 dagen de tijd om die te accepteren of af te slaan.
Wanneer je de uitnodiging accepteert, kan de host ervoor kiezen om je rechtstreeks via Airbnb een deel van elke boeking te betalen.*In deze Helpcentrum-artikelen vind je meer informatie over de tools en rechten voor co‑hosts:
*Er zijn beperkingen, afhankelijk van de locatie van de host, de co‑host en de accommodatie.
Het Netwerk van co‑hosts is momenteel beschikbaar in Australië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Mexico, Zuid-Korea, Spanje en het Verenigd Koninkrijk (mogelijk gemaakt door Airbnb Global Services), Canada, de Verenigde Staten (mogelijk gemaakt door Airbnb Living LLC) en Brazilië (mogelijk gemaakt door Airbnb Plataforma Digital Ltda).
Co‑hosts met volledige toegang kunnen namens de host aanvragen voor beschadigde of ontbrekende eigendommen indienen, beheren of oplossen in het Resolutiecentrum of vergoedingsverzoeken indienen, beheren of oplossen in het kader van de Bescherming voor hosts bij materiële schade.
De Bescherming voor hosts bij materiële schade is geen verzekering. Hosts die accommodaties aanbieden in Japan zijn er niet door beschermd. Voor hen is er het verzekeringsprogramma voor Japan. Houd er rekening mee dat alle vergoedingslimieten in Amerikaanse dollars worden getoond.
Voor accommodaties in de staat Washington worden de contractuele verplichtingen van Airbnb in het kader van de Bescherming voor hosts bij materiële schade gedekt door een verzekering die door Airbnb is afgesloten.
Op de Bescherming voor hosts bij materiële schade zijn voorwaarden en beperkingen van toepassing, behalve voor hosts die in Australië wonen of werken. Voor die hosts gelden deze voorwaarden en beperkingen.
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.