Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Van een bijbaantje tot een goedlopend horecabedrijf: de kracht van vriendschap

    Van een bijbaantje tot een goedlopend horecabedrijf: de kracht van vriendschap

    Door verbinding en community op de eerste plaats te zetten kon dit team hun bedrijf verder uitbreiden.
    Door Airbnb op 6 mrt 2020
    7 min. leestijd

    Samenvatting

    • Als je op zoek bent naar een zakenpartner, kies dan iemand met andere sterke punten

    • Duidelijke communicatie met gasten voor en na het reserveren, zorgt ervoor dat de aankomst soepel verloopt

    • Wees eerlijk over je grenzen (vooral tijdens het hoogseizoen) en huur extra medewerkers in

    Na een vlucht en een lange busrit over besneeuwde bergwegen, waarderen gasten het om begroet te worden door een vriendelijk gezicht, zelfs als ze je voor het eerst ontmoeten. Warmte en echte gastvrijheid zijn een belangrijk onderdeel van wat woningbeheerders Celine en Alison doen als hosts. Op die manier verwelkomen ze elke gast in Tignes, een skistad in de Franse Alpen.

    Alison gelooft dat de kleine dingen belangrijk zijn, zoals met de gasten meelopen bij aankomst, pantoffels voor ze klaarzetten bij de voordeur en zorgen dat ze zich op hun gemak voelen, "zodat hun vakantie echt kan beginnen". Alison en Celine wonen al bijna 20 jaar in Tignes en vinden het belangrijk om de liefde voor hun gemeenschap te delen met hun gasten.

    Een onderneming opgebouwd door een gemeenschap

    Het begon met een gunst voor vrienden. Toen de buren tijdens het skiseizoen vertrokken, verwelkomde Celine gasten in hun woningen en overhandigde ze de sleutels. Dat begon steeds meer van haar tijd in beslag te nemen, waardoor Celine een onverwachte kans zag. Ze kon gastvrijheid als bijbaantje blijven zien of een onderneming beginnen om anderen te helpen hun woningen te delen. De beslissing was snel gemaakt. Ze begon haar eigen onderneming voor woningbeheer en heeft haar portefeuille in de loop der jaren geleidelijk uitgebreid.

    Haar onderneming groeide, maar het was erg veel werk voor één persoon. "Ik was echt overal voor verantwoordelijk", herinnert Celine zich. "Ik beheerde de reserveringen, controleerde het appartement voordat de gasten arriveerden, maakte de bedden op, zwaaide de gasten uit en maakte daarna het appartement schoon."

    Alison zorgde voor de broodnodige hulp: een rustige Engelse vrouw die gemakkelijk in de omgang is en een mooie aanvulling bleek op de energieke Celine. Volgens Alison benaderde Celine haar en zei ze: "Mijn onderneming wordt steeds groter en drukker. Lijkt het je leuk om me te helpen?"

    Een samenwerking die echt werkt

    Omdat Celine de relaties met afzonderlijke huiseigenaren onderhoudt en Alison met gasten communiceert en voor ze zorgt, konden ze meer werk aannemen. Daarom besloot Alison een aantal van hun eigen ruimtes aan te bieden op Airbnb. Ze vertrouwden op elkaars sterke punten en bleven gefocust op het bieden van een geweldige ervaring voor elke gast en eigenaar. Hun reserveringen namen toe en al snel zorgde een groeiend aantal positieve recensies in het Engels, Frans, Spaans en Italiaans voor extra bekendheid en werd hun bereik nog groter.

    Een persoonlijk tintje mag niet ontbreken

    Het bieden van persoonlijke gastvrijheid op grote schaal is absoluut een uitdaging voor een klein team. Wat is hun geheim? Het is vrij eenvoudig: duidelijke communicatie met een persoonlijke touch.

    Alison gebruikt Airbnb om de juiste verwachtingen te scheppen met foto's en informatie over de aankomst. Ze communiceert vroeg en vaak met gasten en maakt zelfs tijd vrij om telefonisch vragen te beantwoorden en de toon te zetten voor een reis. Op die manier verloopt het inchecken soepel en komt de persoonlijke ontvangst het beste tot zijn recht. Dat lijken misschien kleine dingen, maar bij elkaar opgeteld levert het veel op.

    Elk seizoen nieuwe uitdagingen

    Het is veel werk om verschillende woningen te beheren en de bezettingsgraad hoog te houden, zelfs in het tussenseizoen. Volgens Alison kunnen de professionele verhuurtools van Airbnb uitkomst bieden: "Er zijn altijd nuttige tips en adviezen over het wijzigen van tarieven of andere dingen waar je misschien zelf niet aan denkt. Dat is erg nuttig."

    Als het druk wordt (écht druk zoals wanneer er net verse sneeuw is gevallen tijdens het hoogseizoen), dan is het advies van Alison om "eerlijk te zijn over je grenzen". Gedurende de jaren hebben zij en Celine geleerd wanneer ze extra hulp nodig hebben. Tijdens de winter hebben ze wel 18 mensen in dienst. De sleutel voor hen is om de mensen waarmee ze werken te trainen en te vertrouwen, of zoals Celine het stelt: "Als je binnen je onderneming waarde hecht aan een menselijk element, hoef je alleen maar [je personeel] te laten zien hoe jij het zou hebben gedaan. Je deelt de technieken, de kwaliteit die je verwacht en een bepaalde werkethiek."

    Kansen blijven groeien

    Ze hebben een indrukwekkende verzameling appartementen en daarnaast zijn Celine en Alison onlangs ook begonnen met het beheren van verschillende ruimtes in The Phoenix, een nieuw gebouw met een adembenemend uitzicht op de bergen. Steeds meer huiseigenaren vertrouwen op de goede reputatie van Celine en Alison, die binnenkort hun eerste chalet aanbieden — een skihut met ruimte voor het hele gezin (en nog veel meer mensen).

    Alles bij elkaar beheert het duo meer dan 110 accommodaties verspreid over de stad en geschikt voor verschillende budgetten. Hun onderneming groeit doordat ze verschillende soorten gasten kunnen onderbrengen in de bijzondere accommodaties die ze aanbieden. Celine en Alison hopen dat een verblijf in Tignes niet alleen een onvergetelijke ervaring is voor gasten, maar dat ze ook met veel plezier terugdenken aan de gemeenschap en wellicht ooit nog eens terugkomen.

    Wil je meer te weten komen? Klik hier voor meer informatie over professioneel verhuren met Airbnb.

    Samenvatting

    • Als je op zoek bent naar een zakenpartner, kies dan iemand met andere sterke punten

    • Duidelijke communicatie met gasten voor en na het reserveren, zorgt ervoor dat de aankomst soepel verloopt

    • Wees eerlijk over je grenzen (vooral tijdens het hoogseizoen) en huur extra medewerkers in

    Airbnb
    6 mrt 2020
    Was dit nuttig?