Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Je succes als verhuurder staat of valt met je communicatie

    Je succes als verhuurder staat of valt met je communicatie

    Gasten vinden het prettig als je snel reageert en contact houdt.
    Door Airbnb op 14 feb 2020
    4 min. leestijd

    Samenvatting

    • Communiceer duidelijk, snel en vaak

    • Gebruik de tools van Airbnb: download de Airbnb-app, gebruik vooraf opgeslagen berichten, voeg incheckinstructies, een huishandleiding en een reisgids toe

    • Belangrijkste communicatiemomenten: 1. informatieverzoeken over reserveringen 2. na het reserveren 3. 24 uur voor aankomst 4. na aankomst 5. 24 uur na vertrek

    Goede communicatie zet de toon voor een positieve ervaring van de gasten. Als host kun je veel doen om gasten te laten genieten van een geweldig verblijf (en goede beoordelingen te bevorderen) door duidelijk en snel te communiceren vanaf het moment dat gasten interesse tonen in je ruimte tot na hun vertrek. Hier delen ervaren hosts hun strategieën voor succes.

    Tips voor geweldige communicatie:

    Wees eerlijk: Host Abhay uit San Francisco zegt dat hij altijd heel eerlijk is over zowel de voordelen als de eigenaardigheden van zijn ruimte, omdat hij weet dat noch hijzelf, noch zijn gasten op verrassingen gesteld zijn. Hij maakt bijvoorbeeld duidelijk dat hij een grote hond heeft die haar verliest en dat hij twee kamers in zijn huis verhuurt en er dus andere gasten in de buurt kunnen zijn. “Het is de bedoeling om de juiste verwachtingen te scheppen, zodat je voor een echt goede ervaring kunt zorgen.”

    Wees beschikbaar: Gasten willen graag weten of ze je kunnen bereiken als ze iets nodig hebben. Ervaren hosts houden tijdens het verblijf contact via de in-app-berichten van Airbnb. “Ik zorg dat ik beschikbaar ben om vragen onmiddellijk te beantwoorden", zegt host Chris uit Cleveland. Als er iets gerepareerd moet worden, pakken we het onmiddellijk aan.”

    Wees attent: Kleine daden van vriendelijkheid maken van het verblijf een betere ervaring voor jezelf en je gasten. “Het is plezierig om vriendelijk te zijn voor mensen — vreemden die je nog nooit hebt ontmoet — en om gewoon proberen in te spelen op een behoefte die ze hebben", zegt Abhay. Als er zich een probleem voordoet, zeggen gasten vaak dat de reactie van de host voor hen het belangrijkste is.

    Wees bij de pinken: Download de Airbnb-app om gemakkelijk te communiceren. Het bijhouden van je communicatie via de app helpt ook om je te beschermen: alle gesprekken worden vastgelegd voor het geval je ze ooit moet raadplegen voor klantenservice. Het is ook gemakkelijker om belangrijke informatie over gasten te vinden. Veel hosts en gasten waarderen ook het gemak van sms'en. Het is een geweldige manier om elkaar snel te bereiken, vooral in gebieden waar internetverbinding een probleem is.

    Belangrijke momenten om met gasten te communiceren

    Informatieverzoeken: Als gasten interesse tonen in je accommodatie, is het belangrijk om te reageren. “Ik probeer gasten de ervaring te geven die ik zelf zou willen op reis", zegt Abhay. “Dus ik probeer meteen te antwoorden.” Snel reageren is niet alleen belangrijk om gasten tevreden te houden, het is ook een van de criteria om Superhost te worden. Zorg er dus voor dat je binnen 24 uur reageert op alle informatieverzoeken van gasten door de reservering te accepteren of te weigeren of ze een bericht te sturen. Heb je het gevoel dat je dezelfde vragen beantwoordt voor alle informatieverzoeken van gasten? Bespaar tijd door berichtsjablonen met antwoorden op de belangrijkste vragen te maken en op te slaan.

    Kort na het reserveren: Gasten stellen het op prijs als hosts hen een berichtje sturen met 'bedankt voor het reserveren'. Dit is voor jou ook een kans om belangrijke vragen te stellen, zoals het doel van hun reis en wie ze met zich meebrengen.

    Het is de bedoeling om de juiste verwachtingen te scheppen, zodat je voor een echt goede ervaring kunt zorgen.
    Abhay,
    San Francisco

    Voor de aankomst: De bestemming bereiken is vaak het moeilijkste deel van de reis. Duidelijke incheckinstructies zijn dus onontbeerlijk om ervoor te zorgen dat gasten stressvrij aankomen. Je kunt de functie voor incheckinstructies van Airbnb gebruiken om je gasten alle nodige informatie over de toegang tot je ruimte te geven. Gasten ontvangen een paar dagen voor hun geplande aankomst automatisch je aankomstinstructies, dus je hoeft er niet aan te denken om voor elke afzonderlijke reservering dezelfde informatie te sturen.

    Bij de aankomst: Ervaren hosts nemen kort na aankomst contact op met de gasten om ervoor te zorgen dat ze zich thuis voelen en om hen te laten weten dat ze beschikbaar zijn indien ze hulp nodig hebben. Als je niet persoonlijk aanwezig bent om je gasten rond te leiden, zorg er dan voor dat ze een Huishandleiding kunnen raadplegen met informatie die uniek is voor je ruimte, bijvoorbeeld hoe ze het entertainmentsysteem, de airconditioning, de open haard of iets anders moeten bedienen, waardoor ze nog meer van hun verblijf gaan genieten.

    Na de eerste nacht: Veel hosts geven aan dat ze graag in contact blijven met gasten tijdens hun verblijf. Het is een goed idee om proactief te zijn en te vragen of alles in orde is.

    Voor het vertrek: Het is handig om gasten eraan te herinneren hoe laat ze moeten uitchecken, waar ze de sleutel kunnen achterlaten en alles wat ze in de ruimte moeten doen voordat ze vertrekken, zoals het afval buiten zetten. Om hun vertrek uit je ruimte soepel te laten verlopen, kun je gasten ook vragen of zij vragen hebben over vervoer naar hun volgende bestemming, bijvoorbeeld de beste manier om naar de luchthaven te gaan.

    Na vertrek: Sommige hosts sturen een berichtje om gasten te bedanken voor hun verblijf. Het is een goed idee om meteen een recensie te schrijven over je gasten. Dit spoort hen aan om ook over jou een recensie te schrijven, terwijl datgene wat hun verblijf geweldig maakte nog vers in het geheugen ligt.

    Samenvatting

    • Communiceer duidelijk, snel en vaak

    • Gebruik de tools van Airbnb: download de Airbnb-app, gebruik vooraf opgeslagen berichten, voeg incheckinstructies, een huishandleiding en een reisgids toe

    • Belangrijkste communicatiemomenten: 1. informatieverzoeken over reserveringen 2. na het reserveren 3. 24 uur voor aankomst 4. na aankomst 5. 24 uur na vertrek

    Airbnb
    14 feb 2020
    Was dit nuttig?