Wat zijn de responsgraad en de responstijd en hoe worden die berekend?
Je responsgraad en responstijd meten hoe snel en consequent je op informatieverzoeken en reserveringsaanvragen reageert. Je vindt je responsgraad op je Dashboard onder Statistieken. Als je de professionele verhuurtools gebruikt, vind je de responsgraad onder Aanvragen.
Zorg vooral dat je responsgraad op peil blijft, want die is van invloed op je Superhost-status en je positie in de zoekresultaten. Je responstijd geeft gasten een indicatie van hoe snel ze iets van je horen, maar heeft minder invloed op je status.
Responsgraad
Je responsgraad is het percentage nieuwe informatieverzoeken en reserveringsaanvragen waar je de afgelopen 30 dagen binnen 24 uur op hebt gereageerd (door ze te accepteren, vooraf goed te keuren of af te wijzen).
Als een gast je via Contact met host een informatieverzoek stuurt, zoals een vraag of een ander bericht dan een reserveringsaanvraag, moet je binnen 24 uur op het informatieverzoek reageren om je responsgraad op peil te houden. Als een gast je een reserveringsaanvraag stuurt, moet je die binnen 24 uur accepteren of weigeren om je responsgraad op peil te houden.
De responsgraad om de status van Superhost te bepalen wordt anders berekend en is gebaseerd op je reacties in de afgelopen 365 dagen.
De responsgraad verbeteren
Als je je responsgraad en responstijd wilt verbeteren, zorg je dat je zo snel mogelijk binnen 24 uur na ontvangst van een informatieverzoek of reserveringsaanvraag een van de volgende dingen doet:
- reserveringsaanvragen accepteren of weigeren
- reisverzoeken vooraf goedkeuren of afwijzen
- op nieuwe informatieverzoeken van gasten reageren
Reacties na 24 uur tellen als een te late reactie, waardoor je responsgraad daalt en je responstijd stijgt. Je responsgraad kan de positie van je advertentie in de zoekresultaten beïnvloeden.
Je responsgraad wordt niet beïnvloed door vervolgberichten tussen jou en je gasten. Voor het op peil houden van je responsgraad is het niet nodig dat jij het laatste bericht in een gesprek stuurt.
Responstijd
Je responstijd is de gemiddelde hoeveelheid tijd die je nodig had om op alle nieuwe berichten van de afgelopen 30 dagen te reageren.
Je responstijd verbeteren
Als je je responsgraad en responstijd wilt verbeteren, zorg je dat je zo snel mogelijk binnen 24 uur na ontvangst van een informatieverzoek of reserveringsaanvraag een van de volgende dingen doet:
- reserveringsaanvragen accepteren of weigeren
- reisverzoeken vooraf goedkeuren of afwijzen
- op nieuwe informatieverzoeken van gasten reageren
Reacties na 24 uur tellen als een te late reactie, waardoor je responstijd stijgt.
Je responstijd wordt niet beïnvloed door vervolgberichten tussen jou en je gasten. Voor het op peil houden van je responsgraad is het niet nodig dat jij het laatste bericht in een gesprek stuurt.
Meer informatie
Als je in de afgelopen 30 dagen minder dan tien nieuwe berichtenreeksen hebt ontvangen, worden je responsgraad en responstijd gebaseerd op de tien meest recente berichtenreeksen van de afgelopen 90 dagen.
In het Informatiecentrum staat informatie over je responsgraad, waarom die belangrijk is en hoe je deze kunt verbeteren.
Gerelateerde artikelen
- Host
Je Superhost-status volgen
Wil je weten in hoeverre jij aan de Superhost-vereisten voldoet? Ga naar je dashboard voor hosts. - Host
Een vooraf-goedkeuring voor een gast intrekken
Je kunt de goedkeuring vooraf zonder gevolgen intrekken, mits de gast je ruimte nog niet heeft geboekt. - Host
Een reserveringsaanvraag weigeren
Informatieverzoeken of reserveringsaanvragen die je niet kunt aannemen, mag je weigeren. Dit moet je echter wel binnen 24 uur doen.