Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten

    Wat zijn de responsgraad en de responstijd en hoe worden die berekend?

    Je responsgraad en responstijd meten hoe snel en consequent je op informatieverzoeken en reserveringsaanvragen reageert. Je vindt je responsgraad op je Dashboard onder Statistieken. Als je de professionele verhuurtools gebruikt, vind je de responsgraad onder Aanvragen.

    Zorg vooral dat je responsgraad op peil blijft, want die is van invloed op je Superhost-status en je positie in de zoekresultaten. Je responstijd geeft gasten een indicatie van hoe snel ze iets van je horen, maar heeft minder invloed op je status.

    Responsgraad

    Je responsgraad is het percentage nieuwe informatieverzoeken en reserveringsaanvragen waar je de afgelopen 30 dagen binnen 24 uur op hebt gereageerd (door ze te accepteren, vooraf goed te keuren of af te wijzen).

    Als een gast je via Contact met host een informatieverzoek stuurt, zoals een vraag of een ander bericht dan een reserveringsaanvraag, moet je binnen 24 uur op het informatieverzoek reageren om je responsgraad op peil te houden. Als een gast je een reserveringsaanvraag stuurt, moet je die binnen 24 uur accepteren of weigeren om je responsgraad op peil te houden.

    De responsgraad om de status van Superhost te bepalen wordt anders berekend en is gebaseerd op je reacties in de afgelopen 365 dagen.

    De responsgraad verbeteren

    Als je je responsgraad en responstijd wilt verbeteren, zorg je dat je zo snel mogelijk binnen 24 uur na ontvangst van een informatieverzoek of reserveringsaanvraag een van de volgende dingen doet:

    • reserveringsaanvragen accepteren of weigeren
    • reisverzoeken vooraf goedkeuren of afwijzen
    • op nieuwe informatieverzoeken van gasten reageren

    Reacties na 24 uur tellen als een te late reactie, waardoor je responsgraad daalt en je responstijd stijgt. Je responsgraad kan de positie van je advertentie in de zoekresultaten beïnvloeden.

    Je responsgraad wordt niet beïnvloed door vervolgberichten tussen jou en je gasten. Voor het op peil houden van je responsgraad is het niet nodig dat jij het laatste bericht in een gesprek stuurt.

    Responstijd

    Je responstijd is de gemiddelde hoeveelheid tijd die je nodig had om op alle nieuwe berichten van de afgelopen 30 dagen te reageren.

    Je responstijd verbeteren

    Als je je responsgraad en responstijd wilt verbeteren, zorg je dat je zo snel mogelijk binnen 24 uur na ontvangst van een informatieverzoek of reserveringsaanvraag een van de volgende dingen doet:

    • reserveringsaanvragen accepteren of weigeren
    • reisverzoeken vooraf goedkeuren of afwijzen
    • op nieuwe informatieverzoeken van gasten reageren

    Reacties na 24 uur tellen als een te late reactie, waardoor je responstijd stijgt.

    Je responstijd wordt niet beïnvloed door vervolgberichten tussen jou en je gasten. Voor het op peil houden van je responsgraad is het niet nodig dat jij het laatste bericht in een gesprek stuurt.

    Meer informatie

    Als je in de afgelopen 30 dagen minder dan tien nieuwe berichtenreeksen hebt ontvangen, worden je responsgraad en responstijd gebaseerd op de tien meest recente berichtenreeksen van de afgelopen 90 dagen.

    In het Informatiecentrum staat informatie over je responsgraad, waarom die belangrijk is en hoe je deze kunt verbeteren.

    Heb je de hulp gekregen die je nodig had?
    Gerelateerde artikelen