Werking van het zoekalgoritme van Airbnb

Tips voor een hogere positie in de zoekresultaten.
Door Airbnb op 11 mei 2022
3 min. lezen
Bijgewerkt op 21 nov. 2022

Highlights

  • De prijs, kwaliteit en populariteit van je accommodatie zijn van invloed op de positie van je advertentie in de zoekresultaten.

  • Met meer beschikbare datums op je kalender is de kans groter dat je aan de zoekcriteria van gasten voldoet.

Je hebt een advertentie gemaakt en gepubliceerd, en nu wil je natuurlijk ook dat mensen die bekijken. Maar hoe vinden ze je advertentie? Hieronder volgen een paar tips om je positie in de zoekresultaten te verbeteren.

Inzicht in het algoritme

Het zoekalgoritme van Airbnb bepaalt op basis van een groot aantal factoren in welke volgorde de advertenties in de zoekresultaten worden weergegeven. Niet alle factoren wegen even zwaar. De prijs, kwaliteit en populariteit van een accommodatie hebben bijvoorbeeld grote invloed op de positie van de bijbehorende advertentie in de zoekresultaten.

Het algoritme kijkt eerst naar de totaalprijs van een accommodatie exclusief eventuele belastingen (maar inclusief toeslagen en kortingen) en de kwaliteit van die accommodatie ten opzichte van vergelijkbare accommodaties in de buurt. Voor het bepalen van de kwaliteit wordt soms ook gekeken naar de foto's, de recensies van gasten en andere kenmerkende factoren.

Wanneer je een concurrerend tarief instelt en de kwaliteit hoog houdt, kan dit gunstig uitpakken voor je positie in de zoekresultaten. Accommodaties met de beste prijs-kwaliteitsverhouding in de regio staan meestal hoger in de zoekresultaten.

Je populariteit telt mee

Het algoritme van Airbnb kijkt voor het bepalen van de populariteit van je geadverteerde accommodatie naar allerlei verschillende gegevens, zoals hoe vaak gasten je accommodatie reserveren, je advertentiepagina bezoeken en je advertentie aan hun favorieten toevoegen.

Populaire accommodaties staan meestal hoger in de zoekresultaten. Dit zijn een paar tips om je accommodatie bij meer gasten onder de aandacht te brengen:

  • Bied voorzieningen aan waar gasten behoefte aan hebben, zoals snelle wifi, zelf inchecken en gratis parkeergelegenheid.
  • Beschrijf de unieke kenmerken van je ruimte door heel specifieke informatie te geven, zodat gasten precies weten wat ze kunnen verwachten.
  • Zorg voor uitnodigende foto's van hoge kwaliteit. Hoogwaardige foto's kunnen de zichtbaarheid van je advertentie binnen een categorie vergroten.

Hoe meer beschikbare datums, hoe beter

De beschikbaarheid van je accommodatie, de snelheid waarmee je op informatieverzoeken reageert en hoe vaak je reserveringen accepteert zijn allemaal belangrijke factoren voor het algoritme van Airbnb. Hoe meer datums je beschikbaar stelt, hoe groter de kans dat je advertentie aan de zoekcriteria van een gast voldoet en in de zoekresultaten verschijnt.

Wat je kunt doen om de positie van je advertentie in de zoekresultaten te verbeteren:

  • Binnen 24 uur op reserveringsaanvragen reageren. Probeer zo min mogelijk reserveringsaanvragen te weigeren.
  • Direct Reserveren activeren, zodat gasten je advertentie zien wanneer ze hun zoekresultaten daarop filteren. Met deze functie kunnen gasten je ruimte direct reserveren, zonder dat je eerst hun aanvraag hoeft te accepteren. Dat komt je responstijd ten goede.
  • Zo min mogelijk beperkingen opleggen, zoals een minimale of maximale verblijfsduur.

Gastvrijheid is ook van belang

Als je in je advertentiebeschrijving de juiste verwachtingen bij je gasten wekt en daar vervolgens volledig aan voldoet, pakt dat na verloop van tijd vrijwel altijd gunstig uit voor je positie in de zoekresultaten.

Wanneer je precies aangeeft wat je ruimte allemaal te bieden heeft en ook nog eens duidelijk met je gasten communiceert, is de kans groter dat gasten hun verblijf bij jou een hoge beoordeling en een goede recensie geven. Bovendien loop je zo minder risico dat er bij de klantenservice een klacht binnenkomt. Klachten kunnen de positie van je advertentie in de zoekresultaten negatief beïnvloeden.

Het algoritme van Airbnb houdt er ook rekening mee of je een Superhost bent (de titel die is weggelegd voor ervaren hosts met een uitstekende beoordeling), of dat je aan een of meer van de vereisten voldoet om er een te worden. Onder die vereisten vallen dingen als een snelle responstijd en weinig tot geen annuleringen (door jou).

Gasten kunnen de zoekresultaten zodanig filteren dat ze alleen advertenties van Superhosts te zien krijgen.

Bekijk ook de tips in onze gids voor het maken van een succesvolle advertentie

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

Highlights

  • De prijs, kwaliteit en populariteit van je accommodatie zijn van invloed op de positie van je advertentie in de zoekresultaten.

  • Met meer beschikbare datums op je kalender is de kans groter dat je aan de zoekcriteria van gasten voldoet.

Airbnb
11 mei 2022
Was dit nuttig?