Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Tips om een uniek webadres voor je advertentie te maken

    Tips om een uniek webadres voor je advertentie te maken

    Kijk wat andere hosts hebben bedacht en doe je voordeel met hun tips.
    Door Airbnb op 3 mrt 2020
    5 min. leestijd

    Samenvatting

    • Maak je eigen webadres, zodat gasten sneller bij jouw advertentie uitkomen.

      • Bekijk de aangepaste links van andere Superhosts om ideeën op te doen.

        • Denk na over wat jouw accommodatie zo bijzonder maakt en probeer dat in je webadres te verwerken.

          Je weet zelf natuurlijk heel goed wat jouw ruimte zo bijzonder maakt. Maar om die te laten opvallen tussen alle andere ruimtes op Airbnb kan een uitdaging zijn. Gelukkig is er een simpele manier om mensen wat meer over je accommodatie te vertellen en je advertentie een persoonlijk tintje te geven: met een aangepaste link. Met dit unieke webadres kun je de essentie van je accommodatie weergeven en komen potentiële gasten sneller bij jou uit.

          Hieronder krijg je een aantal handige tips om zelf zo'n aangepaste link te maken en lees je hoe andere hosts op het idee voor hun leuke webadres zijn gekomen.

          Wie kan er allemaal een persoonlijk webadres maken?

          Alle Airbnb-hosts kunnen zelf een webadres voor hun advertentie maken. Eigen webadressen zijn in alle 62 door Airbnb aangeboden talen beschikbaar, maar voor de link zelf kun je alleen lettertekens uit het Engelse alfabet gebruiken.

          Mensen die je unieke link in de adresbalk van hun webbrowser typen, komen altijd bij je advertentie uit. Die link wordt alleen wel omgeleid naar de Airbnb-standaardlink met een paar getallen aan het einde. Je moet dus niet raar opkijken als je je persoonlijke webadres ziet veranderen nadat je het in de adresbalk hebt getypt.

          Hoe verzin ik een persoonlijk webadres?

          Je kunt aan je vrienden vragen wat ze het allerleukst aan je accommodatie vinden en dat als uitgangspunt nemen. "We hebben hier echt over gebrainstormd", vertelt Superhost Priscilla uit Atlanta, die voor elk van haar drie accommodaties een uniek webadres heeft bedacht: blue-atlanna, yellow-atlanna en visitatlanna (deze laatste is een Airbnb Plus-accommodatie).

          "In Atlanta zeggen mensen niet ‘Atlanta’, maar eerder iets als 'Atlanna' of 'Atlannuh'", legt Priscilla uit. "Mijn beste vriend Johnny en ik kwamen toen uit op 'Visit Atlanna', omdat het aan de ene kant letterlijk is wat je hier hoort en aan de andere kant net voldoende afwijkt om er een merk van te maken." Hetzelfde geldt voor haar andere twee kleurrijke appartementen in Midtown East, die hun naam alle eer aandoen.

          Hoe stel ik mijn unieke webadres in?

          Volg deze drie eenvoudige stappen:

          1. Ga naar Advertenties in de Airbnb-app of op de Airbnb-site.
          2. Klik op de advertentie waarvoor je je eigen webadres wilt instellen.
          3. Scrol naar beneden naar Aangepaste link, nog voorbij de secties met je foto's en locatie, en klik op de knop Aanpassen om je link in te stellen.

          Wat maakt een persoonlijk webadres goed?

          Je kunt bijvoorbeeld ook een link kiezen waarin je iets van je eigen persoonlijkheid laat doorschemeren en daardoor opvalt als host. Net als de titel van je Airbnb-advertentie moet je webadres kort en krachtig zijn: er geldt een beperking van 100 tekens, maar een kort adres is makkelijker te onthouden.

          We hebben een aantal Superhosts gevraagd hoe ze op hun pakkende webadres zijn gekomen. Hieronder vind je hun tips om zelf ook iets goeds te bedenken:

          • Zorg dat mensen je niet vergeten. "We wilden een aangepaste link die je niet snel vergeet en makkelijk aan iemand kunt vertellen", zegt Superhost Steve uit Winter Park, Colorado. Hij putte inspiratie uit een enorme sculptuur die recht tegenover zijn woning met vijf slaapkamers staat: een beer van zes meter hoog die uit een boomstam is gezaagd. "Ik heb zo snel mogelijk de link [bear-shadow] vastgelegd, voordat iemand anders op hetzelfde idee kwam", aldus Peter.
          • Laat zien wat jouw ruimte bijzonder maakt. Zo is alohamaui een Airbnb Plus-accommodatie aan de zuidkant van Maui, een van de eilanden van Hawaii. Het webadres vertelt gasten op welk eiland het appartement ligt en 'aloha', het Hawaiiaanse woord voor hallo (en voor liefde, vrede en compassie), geeft er een speelse draai aan.
          • Omarm je creatieve kant — je hoeft niet letterlijk te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar mojavemoon, een woning met twee slaapkamers in Yucca Valley, Californië, in de buurt van Joshua Tree National Park. Dit webadres verwijst naar de Mojavewoestijn, een plek waar je perfect naar de sterren kunt kijken.
          • Vertel je gasten wat ze kunnen verwachten met bijvoeglijke naamwoorden. In Londen vind je atmospheric-bloomsbury-flat, een appartement met één slaapkamer dat in het daglicht baadt en uitkijkt op een weelderig park in Bloomsbury. Vanwege de naam van de buurt en het sfeervolle woord 'atmospheric' in de link hebben potentiële gasten direct een goed beeld van wat ze kunnen verwachten.
          • Gebruik getallen spaarzaam. Alle zelfbedachte webadressen moeten uit minimaal één letter bestaan, maar omdat de standaardlink van een Airbnb-advertentie op een reeks getallen eindigt, kun je beter alleen woorden gebruiken. Als je het over het aantal slaapkamers of het bouwjaar van je woning hebt, kun je natuurlijk wel een paar getallen gebruiken.
          • Promoot je gepersonaliseerde webadres overal. Laat je eigen link op visitekaartjes drukken, zet deze in de handtekening onder je e-mail, vermeld je link op Instagram en andere social media en neem je link ook op in al het andere marketingmateriaal voor je accommodatie. Superhost Callie uit Duluth, Georgia, zegt dat haar unieke webadres (schoolhousecottage) het er een stuk eenvoudiger op heeft gemaakt. "Ik heb het op mijn Instagram staan", vertelt ze. "Deze link is gewoon veel handiger dan die lange."
          • Onderschat mond-tot-mondreclame niet. "Mijn moeder stuurt [elk jaar] met kerst een nieuwsbrief rond", vertelt Callie. "De afgelopen twee jaar wilde ze daarvoor het webadres van [mijn Airbnb-advertentie] hebben. Dit jaar kon ik mijn aangepaste link doorgeven: in alle opzichten een grote verbetering." En dat geldt niet alleen voor drukwerk: "Het is nu ook een stuk eenvoudiger om de link aan iemand te vertellen", aldus Callie.
          • Houd er rekening mee dat er een paar dingen zijn die je niet mag opnemen. Het volledige beleid vind je hier, maar dit zijn de belangrijkste regels: woorden als 'geverifieerd' en 'Airbnb' mag je niet gebruiken. Ook moeten je woorden minimaal drie letters bevatten en mogen ze geen symbolen of leestekens bevatten (met uitzondering van koppeltekens). En je mag wel algemene woningaanduidingen of plaatsnamen in je link opnemen, zoals appartement, vakantiehuisje, Parijs en Mexico, maar je moet ook andere woorden gebruiken. Bedenken wat je er nog meer over kunt zeggen, is nou juist het leukste onderdeel.

          Met een eigen webadres is je advertentie makkelijker te vinden en kun je als host goede sier maken. Of zoals Superhost John, de bedenker van alohamaui, het formuleert: "Het is heel praktisch om iemand een link te kunnen geven die je een stuk makkelijker onthoudt dan een hele reeks getallen."

          Klaar om je eigen webadres te maken? We zijn heel benieuwd waar je op uitkomt. En mocht je toch nog wat extra inspiratie willen opdoen, lees dan hoe een Superhost meer dan 100.000 volgers op Instagram kreeg, allemaal dankzij een handig gekozen naam en een slimme socialmediastrategie.

          De informatie in dit artikel kan sinds de publicatie gewijzigd zijn.

          Samenvatting

          • Maak je eigen webadres, zodat gasten sneller bij jouw advertentie uitkomen.

            • Bekijk de aangepaste links van andere Superhosts om ideeën op te doen.

              • Denk na over wat jouw accommodatie zo bijzonder maakt en probeer dat in je webadres te verwerken.

                Airbnb
                3 mrt 2020
                Was dit nuttig?