Tips om gasten met toegankelijkheidsbehoeften te ontvangen

Voeg de specifieke voorzieningen van je woning toe, zodat gasten vol vertrouwen kunnen boeken.
Door Airbnb op 7 apr 2021
Bijgewerkt op 2 dec 2024

Gasten met toegankelijkheidsbehoeften willen weten of een ruimte voor hen geschikt is voordat ze boeken. Ze kunnen de zoekresultaten van Airbnb filteren op specifieke voorzieningen, zoals drempelvrije toegang en een parkeerplaats voor personen met een beperking.

Woningen waarvan is bevestigd dat ze geschikt zijn voor rolstoelgebruikers, worden ook gemarkeerd in de categorie Aangepast. Om in aanmerking te komen, moet je ruimte drempelvrije toegang hebben tot een ingang, ten minste één slaapkamer en een badkamer met aanpassingen zoals handgrepen of een douchestoel.

Het is essentieel om duidelijke en nauwkeurige informatie over je woning te geven. Met deze tips creëer je een uitnodigende ruimte die geschikt is voor gasten met toegankelijkheidsbehoeften.

Toegankelijkheidsvoorzieningen aan je advertentie toevoegen

Voorbeelden van voorzieningen waarmee je ruimte opvalt bij gasten:

  • parkeerplek voor personen met een beperking
  • verlicht pad naar de ingang voor gasten
  • drempelvrije toegang tot de ingang voor gasten
  • drempelvrije toegang tot kamers
  • ingangen breder dan 81 centimeter
  • drempelvrije douche
  • handgrepen in de douche en/of het toilet
  • douche- of badstoel
  • plafond- of mobiele tillift
  • tillift voor zwembad of bubbelbad

Alle toegankelijkheidsvoorzieningen worden beoordeeld volgens de toegankelijkheidsrichtlijnen van Airbnb voordat ze op je advertentie worden gepubliceerd. Voldoet een voorziening niet aan de richtlijnen of staat deze niet duidelijk op een foto? Dan vragen we je wellicht om een andere foto te uploaden of om de voorziening van je advertentie te verwijderen.

Door meerdere foto's van elke kamer te delen, kunnen gasten bepalen of je woning aan hun behoeften voldoet.

  • Schrijf bijschriften voor elke afbeelding. Het bijschrift bij een foto van de badkamer kan bijvoorbeeld details vermelden: "Dit is de enige badkamer in de woning met drempelvrije toegang. Aan de wand van het toilet en de douche hangen handgrepen."

  • Maak foto's vanuit meerdere hoeken. Foto's van de badkamer kunnen bijvoorbeeld de locatie van elke handgreep tonen en ook de brede, vlakke vloer naar het toilet en de douche toe.

Meer informatie over foto's van toegankelijkheidsvoorzieningen

Zorgen dat gasten zich welkom voelen

Houd contact met gasten wanneer ze je een bericht sturen over de toegankelijkheidsvoorzieningen van je woning. Een paar vragen stellen en beantwoorden kan een wereld van verschil maken.

Dit zijn een paar voorbeelden om het gesprek op gang te brengen:

  • Heb je specifieke vragen over de woning?
  • Wat kan ik doen om je verblijf nog comfortabeler te maken?

Probeer aan redelijke verzoeken te voldoen, bijvoorbeeld om meubilair te verplaatsen. Kleine aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat gasten zich welkom voelen. Een paar ideeën:

  • Verplaats meubilair voor meer bewegingsvrijheid in kamers en ruimtes.
  • Plaats huishoudelijke artikelen, zoals handdoeken en borden, op makkelijk te bereiken plekken.
  • Verwijder obstakels naar stopcontacten.

Niet elke accommodatie is geschikt voor elke gast, ook los van eventuele toegankelijkheidsbehoeften. Je mag een boeking echter niet weigeren omdat iemand een beperking heeft, zoals vermeld in ons Anti-discriminatiebeleid. Je kunt ook geen toeslag vragen voor hulpdieren die niet als huisdier worden beschouwd.

Een inclusieve reisgids maken

Met je reisgids kun je lokale tips delen over alles wat je stad te bieden heeft. Je kunt aanbevelingen doen voor restaurants, bezienswaardigheden en activiteiten in de buitenlucht.

Als je je reisgids maakt, houd dan rekening met wat reizigers met toegankelijkheidsbehoeften zoeken. Je kunt bijvoorbeeld restaurants met hellingen, wandelpaden met verharde paden en attracties met toegankelijke zitplaatsen vermelden. Je kunt ook informatie over het openbaar vervoer delen.

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

Airbnb
7 apr 2021
Was dit nuttig?