Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.
Communitybeleid

Toegankelijkheidsbeleid

Onze community is gebouwd op inclusiviteit en iedereen moet zich volledig thuis en gerespecteerd voelen, wat ook inhoudt dat we mensen met een beperking verwelkomen en ondersteunen. Gasten die redelijke aanpassingen en diensten nodig hebben, mogen tijdens het gebruik van Airbnb dan ook niet worden gediscrimineerd of geweigerd.

De redelijke aanpassingen waarin een host moet voorzien, zijn vanwege regelgeving in sommige rechtsgebieden uitgebreider of beperkter. Zowel hosts als gasten moeten aan deze wettelijke vereisten voldoen.

Hulpdieren en dieren die mensen emotioneel ondersteunen

Hulpdier: bijvoorbeeld een hond of minipaard speciaal getraind om werkzaamheden of taken uit te voeren voor mensen met een beperking.

  • Wat we toestaan:
    • Gasten mogen tijdens een verblijf of ervaring een hulpdier meenemen en hoeven de aanwezigheid van een hulpdier niet vóór het boeken te melden. Een host kan in bepaalde omstandigheden in aanmerking komen voor vrijstelling, bijvoorbeeld als het hulpdier een gezondheids- of veiligheidsrisico voor de host vormt.
    • Hosts mogen alleen het volgende vragen over waarom een gast een hulpdier meeneemt:
      • Of de gast zijn hulpdier nodig heeft vanwege een beperking.
      • Voor welk werk of welke taak het hulpdier getraind is.
    • Hosts en gasten zijn zelf verantwoordelijk voor het begrijpen van en voldoen aan alle toepasselijke nationale en lokale wet- en regelgeving.
  • Wat we niet toestaan:
    • Wanneer een gast een hulpdier meeneemt, is het niet toegestaan voor hosts om:
      • een boeking te weigeren
      • een toeslag voor huisdieren of andere extra kosten in rekening brengen
      • de gast anders te behandelen
      • discriminerende taal te gebruiken
      • andere regels te hanteren voor de gast
    • Het hulpdier van een gast mag niet:
      • onhandelbaar zijn
      • niet zindelijk zijn
      • alleen gelaten worden in de ruimte zonder voorafgaande toestemming
      • ruimtes betreden waar de gast ook niet mag komen
      • in een gemeenschappelijke ruimte zijn zonder riem en zonder toezicht van de gast

Dieren die mensen emotioneel ondersteunen: dit soort dieren dienen als gezelschap en kunnen eenzaamheid, depressies, angst of fobieën verlichten. Ze zijn niet per se speciaal getraind om taken voor mensen met een beperking uit te voeren.

  • Wat we toestaan:
    • Tenzij de boeking in New York of Californië (VS) is of een andere locatie waar de toepasselijke wetgeving dit verbiedt:
      • Hosts kunnen een toeslag voor huisdieren in rekening brengen wanneer de gast een hulpdier voor emotionele ondersteuning meebrengt.
      • Hosts mogen dieren voor emotionele ondersteuning weigeren in hun accommodatie of tijdens een ervaring.
  • Wat we niet toestaan:
    • In rechtsgebieden waar hosts verplicht zijn om hulpdieren voor emotionele ondersteuning te accepteren (tenzij de host een vrijstelling heeft), mag een host:
      • geen toeslag voor huisdieren in rekening brengen, andere regels hanteren, of een gast weigeren of anders behandelen wanneer die een hulpdier voor emotionele ondersteuning meebrengt.
      • niet vragen om informatie of documentatie over het hulpdier voor emotionele ondersteuning, behalve zoals hierboven omschreven
    • In rechtsgebieden waar hosts verplicht zijn om hulpdieren voor emotionele ondersteuning te accepteren, mag het dier van een gast niet:
      • onhandelbaar zijn
      • niet zindelijk zijn
      • alleen gelaten worden in de ruimte zonder voorafgaande toestemming
      • ruimtes betreden waar de gast ook niet mag komen
      • in een gemeenschappelijke ruimte zijn zonder riem en zonder toezicht van de gast

Redelijke aanpassingen

We adviseren hosts en gasten om voor een boeking eventuele redelijke aanpassingen te bespreken. Hosts moeten proberen tegemoet te komen aan de redelijke toegankelijkheidsbehoeften van een gast.

  • Wat we toestaan:
    • Gasten mogen voor een accommodatie of ervaring om redelijke aanpassingen vragen als een accommodatie/ervaring daardoor toegankelijker voor hen wordt, maar bijvoorbeeld ook als dit bijdraagt aan de communicatie tijdens een verblijf of de kans op deelname aan de ervaring vergroot. Hosts mogen een redelijk tegenbod doen op het oorspronkelijke verzoek van een gast om redelijke aanpassingen.
    • Hosts mogen bepaalde onredelijke of onmogelijke verzoeken weigeren wanneer:
      • er sprake is van een verhoogd veiligheidsrisico voor de host of anderen
      • de aard van de ervaring fundamenteel verandert of dit andere gasten nadelig beïnvloedt
      • vereisen dat een gebouw of accommodatie verbouwd moet worden
      • de host extra taken op zich moet nemen die tijdrovend zijn of een significante fysieke of financiële last met zich meebrengen
      • van hosts vragen om lokale wetten of regels van de VvE of het gebouw te overtreden
  • Wat we niet toestaan:
    • Hosts mogen het verzoek van een gast om redelijke aanpassingen niet weigeren wanneer het verzoek specifiek is, duidelijk geformuleerd is en ruim op tijd ingediend is. Uitzonderingen gelden voor verzoeken die onredelijk of onmogelijk zijn (zoals aangegeven in onze lijst hierboven).
    • Hosts mogen niet instemmingen met redelijke aanpassingen om die vervolgens tijdens de boeking niet na te komen.
  • Om verder rekening mee te houden:
    • Een host krijgt geen sancties opgelegd als die de redelijke aanpassingen door overmacht niet kon uitvoeren of als de host heeft aangetoond waarom het verzoek onredelijk of onmogelijk is.

Wat gebeurt er als een host of gast zich niet aan ons beleid houdt?

We vragen onze community om samen Airbnb zo toegankelijk mogelijk te maken. Airbnb kan een host of gast schorsen of van het platform verwijderen als die zich niet aan ons beleid houdt.

Had je iets aan dit artikel?

Gerelateerde artikelen

Hulp met je boekingen, account en nog veel meer.
Inloggen of aanmelden