Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Tips van hosts met een verhuurbedrijf om ook nu gasten te trekken

    Tips van hosts met een verhuurbedrijf om ook nu gasten te trekken

    Ervaren hosts hebben in een serie luistersessies verteld hoe zij het aanpakken.
    Door Airbnb op 24 apr 2020
    5 min. leestijd
    Bijgewerkt op 30 apr 2020

    Samenvatting

    • Gebouwbeheerders hebben ons laten weten wat er op dit moment het beste werkt

      • Pas de titel en beschrijving van je advertentie aan, zodat gasten meteen zien welke voorzieningen en verblijfsmogelijkheden je biedt

      • Duidelijk vermelden welke strenge schoonmaakrichtlijnen je volgt, kan potentiële gasten die zich zorgen maken over de streep trekken

      De afgelopen weken hebben we ons uiterste best gedaan om de hosts die getroffen zijn door COVID-19 zo goed mogelijk te helpen. Zo hebben we onder meer onze voorwaarden aangepast, informatie over nieuwe programma's en tools verstrekt en de huidige reistrends op Airbnb onder de aandacht gebracht. Het leek ons daarnaast een goed idee om hosts zelf te laten vertellen hoe ze er in deze lastige tijd toch in slagen om gasten te trekken.

      Deze maand hebben we luistersessies gehouden om van hosts met een eigen verhuurbedrijf te horen welke impact COVID-19 heeft. Daarbij kwamen allerlei nuttige tips langs om op dit moment toch gasten te trekken. Hieronder lees je hoe sommige van hen omgaan met de teruglopende vraag en wat ze doen om toch te kunnen blijven verhuren.

      Verleng de gebruikelijke reserveringsperiode. "We hebben het seizoen verlengd," vertelt een van de hosts. "Normaal gesproken gaan we begin september dicht, op de dag na Labor Day. Maar dit jaar zijn we tot en met 15 oktober geopend." Als je in de positie verkeert om je ruimtes langer te verhuren, trek je mogelijk gasten die willen reserveren voor datums die buiten je gebruikelijke verhuurseizoen vallen.

      Stel je gasten nieuwe reserveringsdatums voor, eventueel met een of meer dagen gratis verlenging of een andere korting. "Ik probeer mijn gasten zover te krijgen dat ze hun reservering naar een latere datum omboeken in plaats van te annuleren", vertelt een van de hosts. "Ik heb ze als bonus ook een gratis verblijf van een week in mijn laagseizoen gegeven. Dat vonden ze een geweldig idee. Ze hoeven voor die week alleen de schoonmaakkosten te betalen."

      Pas de titel en beschrijving van je advertentie aan, om duidelijk te maken dat een langer verblijf tot de mogelijkheden behoort. Op dit moment zijn veel scholen dicht en werken er ook veel mensen thuis. Dat betekent dat degenen die er nu even tussenuit willen, waarschijnlijk eerder op zoek gaan naar een plek voor het hele gezin waar ze ook kunnen werken. "Ik heb de titel van al onze advertenties aangepast, want we hebben veel accommodaties met een eigen tuin. Die zijn interessant voor gasten met huisdieren en/of kinderen die een plek voor zichzelf willen hebben", vertelt een van de hosts.

      "Een van de eerste dingen die ik heb gedaan, is de advertentietitel veranderen in 'Privéplek met omheinde tuin'. Dat heeft volgens mij enorm geholpen", aldus deze host. "Zorg ook dat je in jouw titel alle voorzieningen vermeldt die handig zijn voor thuiswerkende mensen." Een andere host is het daarmee eens: "De meeste reserveringen die nu binnenkomen, zijn voor een langer verblijf."

      Vermeld je aangescherpte schoonmaakprocedure. Als je extra maatregelen hebt genomen om je ruimte schoon te maken en te desinfecteren, is het een goed idee om dat in de beschrijving van je advertentie te vermelden. "We proberen op alle mogelijke manieren duidelijk te maken dat onze appartementen schoon en gedesinfecteerd zijn", zegt een van de hosts. "Laat potentiële reizigers weten dat je appartementen of accommodaties brandschoon zijn, zodat ze weten dat ze daar zorgeloos kunnen verblijven."

      Richt je op mensen die momenteel niet met hun gezin in één huis kunnen wonen. "We stellen onze ruimtes momenteel beschikbaar aan mensen uit de buurt die zich van hun gezin moeten afzonderen", vertelt een van de hosts. "Dat pakt voor ons heel goed uit." Je kunt bijvoorbeeld denken aan het verwelkomen van COVID-19-hulpverleners via ons Accommodatieprogramma voor hulpverleners of het openstellen van je accommodaties voor mensen die tijdelijk niet met oudere gezinsleden in één huis kunnen wonen. Kortom, mogelijkheden genoeg om andere mensen te helpen.

      Neem je marketingstrategie onder de loep en pas je tarieven aan. Een van de hosts vertelde dat ze haar tarieven tijdelijk heeft verlaagd om het hoofd boven water te houden. "We hebben onze marketingstrategie volledig omgegooid", vertelt ze. "Het komt erop neer dat we tijdelijk tegen kostprijs verhuren en daar soms zelfs onder zitten. We zijn op dit moment voor ongeveer 80% bezet tegen kostprijs. Daar ben ik heel blij mee."

      Daar is een andere host het volledig mee eens: "Pas je tarieven aan", luidt haar advies. "Sommige mensen hebben te kampen met een lekkende waterleiding, andere mensen hebben gewoon te weinig ruimte om vanaf huis te werken terwijl de kinderen thuis zijn. Ik heb een paar van mijn accommodaties aan dit soort gasten weten te verhuren, maar dan wel tegen een veel lager tarief. Zij kennen de markt immers ook."

      Communiceer met je gasten. Dit is een uitgelezen moment om het gesprek met je gasten aan te gaan en te bekijken wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. "We bespreken met alle gasten afzonderlijk hoe we de restitutie regelen", zegt een van de hosts. Als je via Airbnb contact houdt met je gasten, is de kans groter dat ze aan jou denken wanneer ze weer iets kunnen gaan reserveren.

      Gebruik deze periode om je woning te renoveren. "Ik heb de huiseigenaren voor wie ik ruimtes beheer aangeraden om nu de klussen te doen waar je normaal gesproken je kalender voor moet blokkeren, zoals het leggen van een nieuwe vloer of iets anders groots", zegt een van hosts. Dit is een goed moment om eindelijk eens al die dingen aan te pakken waarmee je je ruimte opwaardeert, zoals de boel opnieuw schilderen of het terras gezellig aankleden.

      Blijf positief en bedenk dat er altijd mensen zijn die tijdelijk onderdak nodig hebben. "Ik heb momenteel een piloot te gast die eerst twee weken in zelfisolatie wil zitten voordat hij naar huis gaat, voor het geval hij onderweg besmet is geraakt," aldus een van de hosts. "Ik verhuur een van mijn ruimtes aan iemand die in scheiding ligt en zo snel mogelijk een eigen plek nodig had. Mensen zoeken op dit moment om allerlei verschillende redenen een gemeubileerde accommodatie waar ze tijdelijk terechtkunnen."

      Overweeg bij twijfel om je annuleringsvoorwaarden te herzien. Het aanbieden van flexibele annuleringen kan gasten meer vertrouwen geven om je ruimte te reserveren. Meer informatie

      Samenvatting

      • Gebouwbeheerders hebben ons laten weten wat er op dit moment het beste werkt

        • Pas de titel en beschrijving van je advertentie aan, zodat gasten meteen zien welke voorzieningen en verblijfsmogelijkheden je biedt

        • Duidelijk vermelden welke strenge schoonmaakrichtlijnen je volgt, kan potentiële gasten die zich zorgen maken over de streep trekken

        Airbnb
        24 apr 2020
        Was dit nuttig?