Met jouw advertentie de show stelen op sociale media

Lees hoe de aanwezigheid op sociale media kan zorgen voor meer reserveringen.
Door Airbnb op 22 mei 2019
9 min. lezen
Bijgewerkt op 14 mei 2021

Samenvatting

  • Kies een onvergetelijke en slimme naam als merk voor je ruimte

  • Deel mooie, kwalitatief hoogwaardige foto's om mensen te inspireren en je accommodatie aan te prijzen

  • Ga partnerschappen met lokale influencers aan en biedt hen verblijven met korting in ruil voor content

  • Bouw je aantal volgers op door een online ambassadeur van jouw omgeving te worden

  • Lees verder in onze complete handleiding over hoe je je gastvrijheid naar een hoger niveau tilt

Wanneer je navigeert in het sociale medialandschap, kan je soms het gevoel krijgen alsof je verdwaald bent in een bos. Waar begin je? Hoe maak je geweldige content? En hoe vertaalt het zich in meer reserveringen? Tom Feldman van Tye Haus in Skykomish, Washington, deelt zijn succesvolle (en verfrissend menselijke) aanpak om je aantal volgers op te bouwen en van je woning een absolute must-visit te maken.

Leer de successtrategieën voor sociale media met Superhost en expert Tom van de Tye River Cabin Co.

"Ons verhuurverhaal begon in 2012 toen we ons eerste huisje, Tye Haus, kochten. We knapten het op, plaatsten het op Airbnb en maakten een Instagram-account met foto's van ons huisje en prachtige locaties in de buurt — onze wandelingen, lokale bezienswaardigheden en andere in het oog springende dingen op het terrein. Al snel nam de populaire fotograaf Alex Strohl contact met ons op en stelde een samenwerking voor. We hebben hem twee maanden lang onderdak geboden als een soort creatieve retraite in ruil voor foto's op onze feed. Toen we de foto's van Alex begonnen te posten, nam onze populariteit een vlucht. Het was de eerste van vele samenwerkingen en wedstrijden.

“Samen met mijn familie beheer ik drie houten huisjes en we verwelkomen influencers van over de hele wereld. In ruil voor hun mooie content op onze kanalen bieden wij ze een plek waar ze op ontdekkingstocht kunnen, avonturen kunnen beleven en kunnen ontspannen. Dit is een van onze belangrijkste marketingtechnieken geworden. Onze bezettingsgraad steeg van 30% naar bijna 100% en we krijgen ook reserveringen voor werkdagen en het laagseizoen. Online hebben we nu bijna 115.000 volgers. Dit zijn onze tips om je woning op de kaart te zetten op sociale media.”

1. Geef je ruimte een naam

"De eerste stap om je woning te adverteren lijkt misschien klein, maar is heel belangrijk: geef je ruimte een naam. Je hebt een duidelijke en slimme naam nodig die je niet snel vergeet. Vervolgens kun je je woning in een merk veranderen en je gebruikersnaam registreren op Instagram.

“Deze vragen helpen je met het brainstormen over een naam:

  • Wat voor soort woning heb je? Is het een chalet of een woning aan het strand? Is het een woning in Tudorstijl of een loft?
  • Heeft je woning een thema? Heeft je interieur een bepaalde stijl? Draait alles bijvoorbeeld om piraten (dat komt écht voor)?
  • Heeft je woning een bepaald lijntje met je locatie, stad of dorp? Kun je dat in je naam verwerken?
  • is je woning van historische betekenis? De perfecte naam komt misschien wel ergens uit het verleden.

“Doe online onderzoek, ga na wat andere accommodaties doen en kijk welke namen er beschikbaar zijn op sociale media. Wij vernoemden ons eerste houten huisje naar een van de nabijgelegen rivieren: de Tye River. De spelling van de tweede helft van de naam, Haus, verwijst naar het nabijgelegen Beierse stadje Leavenworth. Samen vormde dat de naam Tye Haus".

2. Begin met mooie foto's

"Als je een naam hebt voor je accommodatie en op sociale media, begin dan meteen met prachtige foto's delen. Gebruik vooral geen waardeloze foto's, ik kan dat niet genoeg benadrukken. De afbeeldingen op je feed zijn het eerste wat mensen te zien krijgen. Je wilt dat ze geïnspireerd raken. De foto's gaan je accommodatie verkopen. Zorg ervoor dat je foto's:

  • Samenhangend: zorg voor een uniforme uitstraling en een esthetiek die mensen nastreven.
  • Hoogwaardige kwaliteit: deel scherpe, levendige foto's en video's met een hoge resolutie en vermijd korrelige of onscherpe foto's.
  • Kloppend: je content moet je woning goed weerspiegelen.

“Probeer vast te leggen wat jouw woning onderscheidt van anderen. Is dat het interieur, het karakter of de locatie? Ga op zoek naar wat jouw woning nou echt interessant maakt. Zorg dat je niet alleen je ruimte in beeld brengt, maar ook de ervaringen die mensen kunnen meemaken als ze langskomen: je locatie, de bezienswaardigheden en de activiteiten in de omgeving. Is foto's maken niet je sterkste kant, overweeg dan om een professionele fotograaf in te huren.”

3. Creatieve samenwerkingsverbanden creëren

"Een andere manier om geweldige content voor je feed te genereren is door samen te werken met influencers (bijvoorbeeld fotografen, bloggers en videografen) en verblijven met korting aan te bieden in ruil voor content. We raden je aan onderzoek te doen naar en contact op te nemen met lokale fotografen, bloggers, videografen en contentcreators in je regio.

“Dit is een van onze belangrijkste strategieën om bezoekers naar onze pagina te krijgen. Als influencers hun posts over je ruimte delen, ontdekken nieuwe gebruikers je woning.

“Als je influencers wilt benaderen met een voorstel is het belangrijk om:

  • Wees professioneel. Bereid je voor en verzamel genoeg informatie. Stel de juiste vragen om de samenwerking in de goede richting te stuwen.
  • Wees duidelijk. Het kan echt zo eenvoudig zijn als: "Hoi, ik vind je werk echt geweldig. Ik probeer mijn Airbnb van de grond te krijgen. Heb je interesse in een creatieve uitwisseling: een verblijf in ruil voor content of een recensie?"
  • Zet je verwachtingen op papier. Maak een wederzijdse overeenkomst voor beide partijen, zodat het duidelijk is wat jullie van elkaar verwachten en wat jullie krijgen. Dit moet informatie zoals leveringstermijnen, beeldrechten, tagging, aantal afbeeldingen/video's, bestandstypen, enz. bevatten.
  • Maak er een situatie van die voor iedereen voordelig is. Beschouw het als een samenwerking en doe je best om ervoor te zorgen dat het partnerschap voordelig is voor beide partijen.

Een andere gerelateerde tip is om nooit een lege inventaris te hebben. Als je lastminute nog openstaande datums hebt, profiteer dan van de rustige periode en gebruik die voor je marketingacties. Nodig een lokale influencer uit voor een verblijf en gebruik de tijd om extra content voor je feed te produceren.

4. Volgers krijgen

Zodra je online aanwezigheid een feit is en je feed vol geweldige foto's staat, is het tijd om jezelf bekend te maken. Dit kan op een aantal verschillende manieren:

  • Een lokale online ambassadeur te zijn in jouw omgeving. Te ontdekken welke online groepen relevant voor jou zijn en juist daar actief te zijn. Wij van Tye Haus houden graag de sociale media van lokale bedrijven in de gaten, net als locatietags bij ons in de buurt. We volgen bijvoorbeeld een nabijgelegen skioord en beantwoorden wel eens vragen die mensen op hun account stellen. Of we laten een opmerking achter zo van: 'Als je de volgende keer in de buurt bent, kun je ook bij ons verblijven."
  • Werk samen met merken om wedstrijden en weggeef-acties te houden. We organiseren ook wedstrijden en zetten promoties in om ons aantal volgers te laten stijgen. Kijk verder dan je neus langs is als je zoekt naar partners die bij jouw 'merk' passen. Wij werken onder andere samen met bedrijven die in dekens, beddengoed en bestek handelen. Zij promoten ons en wij promoten hen. We hebben deze bedrijven laten weten dat we influencers gingen uitnodigen die ook over hun producten konden praten en vroegen of ze interesse hadden in een samenwerking. Zo ja, dan mag je natuurlijk een keer gratis komen verblijven." Dit is direct ook een geweldige kans om een e-mailbestand aan te leggen.

5. Wees oprecht

Het is een vuistregel dat mensen over het algemeen afknappen op zelfpromotie, zowel online als persoonlijk. Het is dus belangrijk dat je in al je interacties authentiek bent. Reageer niet op alle posts van influencers met hetzelfde bericht, alleen maar om gezien te worden. Het is ook niet de bedoeling dat je spam stuurt naar elk account dat je tegenkomt. Het luistert erg nauw: mensen kunnen het voelen wanneer je alleen voor eigen gewin bezig bent. Wees oprecht in wat je zegt en je zult de juiste mensen aantrekken.

Het is mijn vuistregel om niet te overdrijven met hashtags. We taggen een paar relevante feeds in de foto en plaatsen slechts vijf tot tien hashtags per bericht. Sommige mensen gebruiken een hele hoop fototags en hashtags om gezien te worden, maar ik geef de voorkeur aan een meer subtiele, organische aanpak.

Het kost tijd om veel volgers te krijgen. Dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. Ik wil je aanmoedigen om deze tips te gebruiken en je creativiteit de vrije loop te laten. Dat is de beste manier om een grotere community op te bouwen op sociale media. Je bezettingsgraad zal er daardoor ook op vooruit gaan.

Veel plezier met verhuren!
Tom

Samenvatting

  • Kies een onvergetelijke en slimme naam als merk voor je ruimte

  • Deel mooie, kwalitatief hoogwaardige foto's om mensen te inspireren en je accommodatie aan te prijzen

  • Ga partnerschappen met lokale influencers aan en biedt hen verblijven met korting in ruil voor content

  • Bouw je aantal volgers op door een online ambassadeur van jouw omgeving te worden

  • Lees verder in onze complete handleiding over hoe je je gastvrijheid naar een hoger niveau tilt
Airbnb
22 mei 2019
Was dit nuttig?