Richtlijnen voor handelsmerken
Airbnb voelt een grote verantwoordelijkheid richting haar community, zoals de hosts, gasten, partners en anderen die ons platform en onze diensten gebruiken. Onder die verantwoordelijkheid richting onze community valt ook het beschermen van onze handelsmerken en merknaam. We willen niet dat onze community of anderen gaan twijfelen of wij iets al dan niet aanbevelen, controleren of beheren. Deze richtlijnen zijn er ter bescherming van onze merknaam, maar ook zodat jij informatie over Airbnb op een verantwoordelijke manier deelt.
Deze richtlijnen maken deel uit van onze Gebruiksvoorwaarden. Door gebruik te maken van de diensten van Airbnb, ga je akkoord met deze richtlijnen, onze Gebruiksvoorwaarden en onze andere voorwaarden.
1. Handelsmerken van Airbnb
Onder de handelsmerken van Airbnb vallen de naam van Airbnb, het Airbnb-logo, het Bélo-logo, de Superhost-badge en Aircover, maar ook alle woorden, slogans, pictogrammen, logo's, afbeeldingen, ontwerpen en andere verwijzingen naar Airbnb of haar diensten. We doen er alles aan om jou hoogwaardige kwaliteit te leveren. Ons merk is een vertegenwoordiging van die inspanning. Daarom beschermen we onze merken uitvoerig door onze handelsmerken en merkuitstraling in de VS en de rest van de wereld te registreren. Je mag het Airbnb-logo, het Bélo-logo en handelsmerken of pictogrammen van Airbnb niet gebruiken, tenzij je schriftelijk toestemming hebt van Airbnb.
2. Gebruik van de Airbnb-naam
Hoewel je de handelsmerken van Airbnb niet zonder toestemming mag gebruiken, kun je over Airbnb praten of de Airbnb-naam gebruiken om je aanbod feitelijk te beschrijven. Als dit op jou van toepassing is, houd je dan aan de volgende richtlijnen:
Kies voor feitelijk en beschrijvend
Wel doen
- Je mag 'Airbnb' alleen vermelden op een manier die je relatie met Airbnb of je content eerlijk en nauwkeurig beschrijft.
- Gebruik 'Airbnb' alleen in hoofdtekst (en bijvoorbeeld niet in titels en koppen) in dezelfde grootte, type, kleur en stijl als de rest van de hoofdtekst.
Niet doen
- Verwijs niet naar 'Airbnb' op een manier die een samenwerking, sponsoring of aanbeveling suggereert.
- Gebruik het woord 'Airbnb' niet vaker dan nodig is om je relatie met Airbnb feitelijk te beschrijven. Als een uitdrukking of zin dezelfde betekenis heeft zonder het woord 'Airbnb', verwijder dit dan.
Voorbeelden
Feitelijk en beschrijvend | Problematisch, misleidend |
Wij zijn een vastgoedbeheerder die veel op Airbnb geadverteerde accommodatie beheert | Wij zijn een managementbedrijf van Airbnb |
We bieden professionele schoonmaakdiensten voor woningen die op Airbnb worden geadverteerd | Professionele Airbnb-schoonmaakdiensten |
We zijn gespecialiseerd in woningen die op Airbnb worden geadverteerd | Airbnb-specialisten |
Mijn tips om Airbnb-host te worden | Workshop voor Airbnb-hosts |
Voorkom verwarring
Wel doen
- Een naam, logo en merkidentiteit gebruiken (waaronder kleur en lettertype) die verschillen van de handelsmerken en merkelementen van Airbnb.
Niet doen
- Gebruik het Bélo-logo niet in welke vorm dan ook, ook niet afzonderlijk of in combinatie met een bedrijfsnaam, handelsmerk, socialmedia-accountnaam of algemene term.
- Gebruik geen 'Airbnb', 'Air', 'bnb' of soortgelijke termen in de naam van je website, bedrijfsnaam, productnaam, handelsmerken, domeinregistraties, socialmedia-accountnaam, merknamen, marketingmateriaal, enz.
- Gebruik de kenmerkende Rausch-kleur van Airbnb niet prominent in je content, ook niet in je handelsmerken, logo's, ontwerpen of andere merkelementen.
Voorbeelden
Ja! | Nee … |
Bob's beste vakantiewoning op een eiland | Airbnbike |
Red's woningschoonmaak | Sunbnb |
Anna's eilandparel | Sun BnB |
rentmyskihaus.com | Bikebandb of Bikeb&b |
Fiets- en accommodatieverhuur | nicebnb.com |
Beheerbedrijf voor kortetermijnaccommodaties | airwoning |
Voor vastgoedbeheerders
Wil je jouw bedrijf voor kortetermijnverhuur adverteren, dan gelden bovenstaande richtlijnen ook voor jou. Verwijs daarnaast niet naar jezelf als een 'Airbnb-vastgoedbedrijf'. Ook mag je niet suggereren dat je een 'exclusieve samenwerking' met Airbnb hebt, want gebruikers kunnen daardoor onterecht aannemen dat je aangesloten bent bij Airbnb. Je mag vermelden dat je woningen beheert die op Airbnb geadverteerd worden, maar Airbnb mag niet de focus van je website of ander reclamemateriaal zijn.
Heb je een website, dan moet daarop de volgende kennisgeving prominent staan: '[Naam van je bedrijf] is een onafhankelijke partij en wordt niet aanbevolen door Airbnb of haar dochterondernemingen. [Naam van je bedrijf] is ook niet aangesloten bij Airbnb of haar dochterondernemingen.' Als je een inkomstencalculator of contactformulier hebt, of op een andere manier gebruikersgegevens verzamelt, geef de disclaimer dan duidelijk weer onder de CTA-knop.
Voor partners
Partners moeten schriftelijk toestemming hebben voor het gebruik van onze handelsmerken. Als je toestemming hebt om onze handelsmerken te gebruiken, moet je je houden aan de meest recente merkrichtlijnen van je Airbnb-contactpersoon. Diegene kan ook vragen beantwoorden over deze of eventuele aanvullende richtlijnen.
Gerelateerde artikelen
- HostJe advertentie delen op social mediaOntdek hoe je je advertentie kunt delen op social media.
- HostAlles over zoekresultatenHet zoekalgoritme van Airbnb helpt gasten de perfecte reisbestemming te vinden — en helpt hosts aan gasten die perfect bij hun accommodatie …
- HostJe verhuurprestaties bijhoudenMet onze professionele verhuurtools kun je de historische, toekomstige en realtime prestaties van je advertenties bijhouden.