Antwoord op vragen van hosts over COVID-19
Samenvatting
- Hosts moeten nog steeds het schoonmaakprotocol in vijf stappen volgen
Waar dit wettelijk is toegestaan, kunnen je huisregels van gasten eisen dat ze gevaccineerd zijn of onlangs een COVID-19-test hebben gedaan.
Hosts en gasten moeten de lokale richtlijnen voor mondkapjes en afstand houden volgen
Sinds de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) COVID-19 in maart 2020 als wereldwijde pandemie aanmerkte, heeft onze community ongekende uitdagingen en onzekere tijden doorgemaakt. We blijven ons best doen om jullie te steunen, onder meer door veelgestelde vragen van hosts over vaccins, COVID-19-varianten, schoonmaken en dergelijke te beantwoorden.
Welke richtlijnen hebben jullie voor hosts over lopende COVID-19-ontwikkelingen, zoals nieuwe varianten?
Tijdens de hele COVID-19-pandemie hebben we ons door vooraanstaande medisch deskundigen laten adviseren. Die adviezen hebben we meegenomen bij onze maatregelen.
"In de hele wereld steken nieuwe varianten de kop op. Daarom blijven we nauw samenwerken met Airbnb en stellen we onze aanbevelingen voor hun community bij zodra dat nodig is," aldus de medisch adviseur van Airbnb, dr. Megan Coffee, epidemioloog en onderzoeker die zich bezighoudt met infectieziekten.
"Airbnb vereist nog steeds dat alle hosts het verplichte schoonmaakprotocol in vijf stappen volgen en we dringen er bij hosts en gasten op aan om alle lokale gezondheids- en reisvereisten in acht te nemen."
Voor reizigers kan het lastig zijn om de steeds veranderende COVID-19-richtlijnen bij te houden. Om ze daarbij te helpen, hebben we de handen ineengeslagen met Sherpa, een online tool waarin reizigers alle actuele regels voor bestemmingen over de hele wereld kunnen opzoeken. Hosts en gasten kunnen via Sherpa te weten komen hoe het zit met testvereisten, quarantaineprotocollen en andere beperkingen.
Wat moet ik doen als ik vanwege COVID-19-beperkingen in mijn regio geen gasten kan ontvangen?
Je kunt via Sherpa te weten komen hoe het zit met testvereisten, quarantaineprotocollen en andere beperkingen in de buurt. Als je verwacht dat je een aankomende reservering moet annuleren vanwege opgelegde beperkingen door de overheid, neem dan zo snel mogelijk contact op met je gasten en laat ze weten dat hun reis mogelijk wordt beïnvloed.
Ervaren hosts raden gasten aan om hun reservering te verzetten en bieden soms extra dagen of andere kortingen aan om de kans te vergroten dat gasten dit doen.
Als je een reservering moet annuleren vanwege een opgelegde reis- of verhuurbeperking door de overheid, neem dan zo snel mogelijk contact op met ons communityteam voor hulp bij het beoordelen van je situatie. Als je annuleert krijg je geen uitbetaling. We kunnen we andere gevolgen, zoals voor je Superhost-status, misschien kwijtschelden, als je hiervoor in aanmerking komt.
Mag ik van mijn gasten eisen dat ze gevaccineerd zijn of van tevoren een COVID-19-test doen?
Hosts bepalen hun eigen Huisregels en daarin kunnen ze opnemen dat gasten gevaccineerd moeten zijn of een recente COVID-19-test moeten hebben gedaan, tenzij dit op grond van de toepasselijke lokale wet- en regelgeving verboden is.
Als je dus alleen gasten wilt ontvangen die gevaccineerd of recentelijk getest zijn, moet je dat duidelijk en prominent in je advertentiebeschrijving en je Huisregels vermelden, zodat potentiële gasten deze informatie niet over het hoofd zien.
Wat zijn de nieuwste richtlijnen voor schoonmaken, afstand houden en het dragen van een mondkapje?
We blijven ons best doen om onze community's te beschermen en de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. Daarom moeten hosts na elk verblijf het aangescherpte schoonmaakprotocol in vijf stappen volgen. Voor uitgebreide instructies en checklists, kun je onze schoonmaakhandleiding downloaden, die we in samenwerking met medisch deskundigen hebben ontwikkeld.
Omdat Airbnb over de hele wereld accommodaties aanbiedt en de COVID-19-maatregelen per regio verschillen, vragen we hosts en gasten om de lokale wet- en regelgeving voor het dragen van een mondkapje en het houden van afstand na te leven. Indien verplicht volgens de lokale wet- en regelgeving, moeten hosts en gasten ermee instemmen dat zij een mondkapje dragen en 1,5 meter afstand houden tijdens persoonlijk contact.
Wat houden de Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden in? Dekken deze nog steeds annuleringen in verband met COVID-19?
De Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden zijn van toepassing wanneer het onmogelijk of onwettig wordt om een reservering te voltooien door een onvoorziene gebeurtenis, zoals een natuurramp of noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid. Hosts en gasten die worden getroffen door een gebeurtenis die onder deze voorwaarden valt, kunnen hun reservering mogelijk sanctievrij annuleren.
De Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden zijn bedoeld om onvoorziene omstandigheden te dekken, maar COVID-19 is nu een bekend onderdeel van onze maatschappij. Daarom vallen COVID-19-gerelateerde omstandigheden niet meer onder onze voorwaarden als een reservering op of na 31 mei 2022 is gemaakt. Als gasten een reservering annuleren omdat ze COVID-19 hebben, krijgen ze alleen een volledige restitutie als je annuleringsvoorwaarden dit toestaan.
Bepaalde omstandigheden gerelateerd aan COVID-19 blijven wel gedekt voor reserveringen die vóór 31 mei 2022 zijn gemaakt en voor binnenlandse reserveringen in Zuid-Korea en op het Chinese vasteland.
Meer informatie over de verwijdering van COVID-19 als verzachtende omstandigheid
Wat gebeurt er als mijn gasten of ik COVID-19 krijgen?
Als een host of een gast in de afgelopen 14 dagen positief op COVID-19 is getest of aan COVID-19 is blootgesteld, of als ze symptomen van COVID-19 hebben, is het beleid van Airbnb dat gasten niet mogen inchecken en dat hosts hun ruimte niet mogen betreden en niet persoonlijk met gasten mogen communiceren.
Voor gasten die op of na 31 mei 2022 hebben gereserveerd en willen annuleren omdat ze COVID-19 hebben, zijn de annuleringsvoorwaarden van de host van toepassing.* Als een gast al is ingecheckt en een van jullie COVID-19 krijgt, neem dan contact op met Airbnb en laat het ons weten, zodat we kunnen helpen.
Heeft het invloed op mijn Superhost-status als ik een reservering annuleer omdat ik COVID-19 heb?
Als je een reservering moet annuleren omdat je ziek bent, neem dan zo snel mogelijk contact op met ons communityteam voor hulp bij het beoordelen van je situatie. Als je annuleert krijg je geen uitbetaling. We kunnen we andere gevolgen, zoals voor je Superhost-status, misschien kwijtschelden, als je hiervoor in aanmerking komt.
Wat moet ik nog meer weten over het behouden van mijn Superhost-status tijdens COVID-19?
Toen de COVID-19-pandemie in 2020 begon, hebben we tijdelijk afgezien van een aantal criteria voor bestaande Superhosts. De standaardvereisten voor Superhosts gelden weer. Dit betekent dat hosts aan alle vier de criteria moeten voldoen om de status van Superhost te krijgen of te behouden.
Meer informatie over updates voor de Superhost-evaluatie
Ik heb nog meer vragen. Met wie moet ik contact opnemen?
Als je meer wilt weten, kun je onze veiligheidsinformatie over COVID-19 lezen of het Helpcentrum raadplegen. Als je een dringende vraag hebt, neem dan contact op met ons communityteam.
*Voor reserveringen die vóór 31 mei 2022 zijn gemaakt en voor binnenlandse reserveringen in Zuid-Korea en op het Chinese vasteland, blijven bepaalde omstandigheden gerelateerd aan COVID-19 gedekt door onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden.
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.
Samenvatting
- Hosts moeten nog steeds het schoonmaakprotocol in vijf stappen volgen
Waar dit wettelijk is toegestaan, kunnen je huisregels van gasten eisen dat ze gevaccineerd zijn of onlangs een COVID-19-test hebben gedaan.
Hosts en gasten moeten de lokale richtlijnen voor mondkapjes en afstand houden volgen