Opmerking: Dit artikel is relevant als je vóór 31 maart 2025 (voor klanten in Nederland), 17 april 2025 (voor klanten in Ierland, Italië, Oostenrijk, Spanje, Portugal en Duitsland) en 15 mei 2025 (voor klanten in het Verenigd Koninkrijk) een reisverzekering bij Europ Assistance hebt afgesloten. Als je vóór 17 april 2025 (voor klanten in Frankrijk) een boekingsverzekering bij Europ Assistance hebt afgesloten, lees dan dit artikel voor informatie over de dekking.
Per september 2022 kunnen gasten die in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Ierland, Nederland, Oostenrijk en Portugal wonen op de betaalpagina een reisverzekering afsluiten.
De reisverzekeringspolissen worden verzorgd door de Europ Assistance Group van Generali, die in de EU en het VK handelt onder de naam Europ Assistance.
Woon je niet in dit land of deze regio? Hier vind je meer informatie over waar de verzekering beschikbaar is. Gasten kunnen ook buiten Airbnb om een reisverzekering afsluiten op de website van een reisverzekeringsmaatschappij of een vergelijkingssite.
Wanneer je bij Airbnb boekt, kun je op de betaalpagina een reisverzekering afsluiten. Controleer voordat je dat doet de voorwaarden en de dekking van de aangeboden verzekeringspolis. Zo ben je er zeker van dat deze bij je past.
Kort nadat je boeking is bevestigd, ontvang je een e-mail met een bevestiging van je afgesloten polis met een kopie daarvan. In die e-mail staat ook een link naar de pagina met je polisgegevens. Hier kun je onder andere je polis opzeggen en een claim indienen.
Je reisverzekering wordt automatisch bijgewerkt als de datums van je boeking of het aantal gasten veranderen en er geen aanspraak wordt gemaakt op de bestaande polis. Als de wijziging de totaalprijs van je boeking beïnvloedt, krijg je een aangepast bedrag voor je reisverzekering in rekening gebracht of terugbetaald.
De reisverzekering van Europ Assistance dekt:
Hoewel reisverzekeringen normaal gesproken geen dekking bieden voor pandemieën, wordt COVID-19 in bepaalde gevallen wel gedekt omdat het wordt beschouwd als een ernstige ziekte. Bij onverwachte ziekte worden de kosten gedekt reisannulering, medische bijstand en inkorting van de reis. Je bent niet verzekerd wanneer je vanwege andere COVID-19-gerelateerde oorzaken niet kunt reizen, zoals grensafsluitingen of een quarantaineverplichting.
Als je een claim indient vanwege COVID-19, vragen we je om documentatie waaruit blijkt dat jij, een familielid (bijvoorbeeld je kind) of iemand die bij je in de Airbnb-accommodatie verblijft positief is getest onder toezicht van een erkende zorgverlener (op afstand of in persoon).
Elke polis is van toepassing op de persoon die deze heeft afgesloten, maar ook iedereen die met die persoon in de Airbnb-accommodatie verblijft. Deze personen hoef je dus niet aan de Airbnb-boeking toe te voegen of op de polis te vermelden en er zijn ook geen leeftijdsbeperkingen.
Inwoners van het Verenigd Koninkrijk kunnen hun polis binnen 14 dagen na aankoop annuleren tegen volledige restitutie van de premie. Je kunt je polis niet annuleren als je al op reis bent of een claim hebt ingediend, zelfs niet binnen de bedenktijd van 14 dagen.
Als je je polis wilt annuleren, ga je naar de pagina met de polisvoorwaarden en selecteer je Polis annuleren.
Claims worden van begin tot eind door Europ Assistance afgehandeld. Je kunt een claim indienen door rechtstreeks contact op te nemen met Europ Assistance of op de pagina met de polisvoorwaarden via de optie Een claim indienen.
Als je vragen hebt over je polis, hulp nodig hebt bij een claim of bij het reizen, kun je contact opnemen met Europ Assistance. Bel hiervoor naar +44 (0) 203 7888 656 of e-mail naar infoairbnb@roleurop.com.
Voor inwoners van het Verenigd Koninkrijk wordt de reisverzekering gewaarborgd door Europ Assistance S.A. in het Verenigd Koninkrijk.
Europ Assistance S.A. staat onder toezicht van de Franse toezichthoudende autoriteit (ACPR), 4 Place de Budapest, CS92459 - 75436 Parijs Cedex 09, Frankrijk. De vestiging van Europ Assistance S.A. in het Verenigd Koninkrijk is gemachtigd door de Prudential Regulation Authority. De regelgeving van de Financial Conduct Authority en beperkte regelgeving van de Prudential Regulation Authority zijn van toepassing. Informatie over de reikwijdte van onze regelgeving door de Prudential Regulation Authority is op aanvraag beschikbaar. Het FCA-registernummer van Europ Assistance S.A. in het Verenigd Koninkrijk is 203084.
Voor inwoners van het Verenigd Koninkrijk wordt deze reisverzekering geregeld door Airbnb UK Services Limited. Airbnb UK Services Limited is een aangestelde vertegenwoordiger van Aon UK Limited, die door de Financial Conduct Authority (FCA) wordt gewaarborgd en gereguleerd. Het FCA-registernummer van Aon UK Limited is 310451. Je kunt dit controleren in het Register voor financiële diensten | FCA of door te bellen naar 0800 111 6768. De reisverzekering is beschikbaar voor gasten van 18 jaar en ouder. De volledige algemene voorwaarden zijn van toepassing. De reisverzekering wordt gereguleerd door de Financial Conduct Authority. De overige producten en diensten zijn geen gereguleerde producten van Airbnb UK Services Limited. FP.AFF.343.LC
Wanneer je bij Airbnb boekt, kun je op de betaalpagina een reisverzekering afsluiten. Controleer voordat je dat doet de voorwaarden en dekking van de aangeboden verzekeringspolis. Zo ben je er zeker van dat deze bij je past.
Kort nadat je boeking is bevestigd, ontvang je een e-mail met een bevestiging van je afgesloten polis en een kopie daarvan. In die e-mail staat ook een link naar de pagina met je polisgegevens. Hier kun je onder andere je polis opzeggen en een claim indienen.
Je reisverzekering wordt automatisch bijgewerkt als de datums van je boeking of het aantal gasten veranderen en er geen aanspraak wordt gemaakt op de bestaande polis. Als de wijziging de totaalprijs van je boeking beïnvloedt, krijg je een aangepast bedrag voor je reisverzekering in rekening gebracht of terugbetaald.
De reisverzekering van Europ Assistance dekt:
Hoewel reisverzekeringen normaal gesproken geen dekking bieden voor pandemieën, wordt COVID-19 in bepaalde gevallen wel gedekt omdat het wordt beschouwd als een ernstige ziekte. Bij onverwachte ziekte worden de kosten gedekt in geval van reisannulering, medische bijstand en inkorting van de reis. Je bent niet gedekt voor reisonderbrekingen veroorzaakt door COVID-19, zoals grensafsluitingen en quarantaineverplichtingen.
Als je een claim indient vanwege COVID-19, vragen we je om documentatie waaruit blijkt dat jij, een familielid (bijvoorbeeld je kind) of iemand die bij je in de Airbnb-accommodatie verblijft positief is getest onder toezicht van een erkende zorgverlener (op afstand of in persoon).
Elke polis is van toepassing op de gast die deze heeft afgesloten, maar ook iedereen die met die persoon in de Airbnb-accommodatie verblijft. Deze personen hoef je dus niet aan de Airbnb-boeking toe te voegen of op de polis te vermelden en er zijn ook geen leeftijdsbeperkingen.
Inwoners van de EU (met uitzondering van Frankrijk) kunnen hun polis binnen 14 dagen na het afsluiten annuleren tegen volledige restitutie van de premie. Je kunt je polis niet annuleren als je al op reis bent of een claim hebt ingediend, zelfs niet binnen de bedenktijd van 14 dagen.
Als je je polis wilt annuleren, ga je naar de pagina met de polisvoorwaarden en selecteer je Polis annuleren.
Claims worden van begin tot eind door Europ Assistance afgehandeld. Je kunt een claim indienen door rechtstreeks contact op te nemen met Europ Assistance of op de pagina met de polisvoorwaarden via de optie Een claim indienen.
Als je vragen hebt over je polis, hulp nodig hebt bij een claim of bij het reizen:
De in dit artikel beschreven reisverzekering wordt gewaarborgd door Europ Assistance S.A.(EASA), handelend via haar Ierse filiaal, Europ Assistance S.A. (EAIB), gevestigd in Ground Floor, Block B, Riverside IV, SJRQ, Dublin 2, Ierland, DO2 RR77 en ingeschreven bij het Irish Companies Registration Office onder nummer 907089. EASA is gemachtigd door de Franse toezichthoudende autoriteit, Autorité de Contrôle Prudentiel et de Résolution, 4 Place de Budapest, CS92459 - 75436 Parijs Cedex 09, Frankrijk. EAIB wordt gereguleerd door de gedragsregels van de Central Bank of Ireland.
EU-ingezetenen die vóór 16 september 2025 een verzekering hebben afgesloten: de reisverzekering wordt aangeboden door de tussenpersoon Aon Iberia Correduria de Seguros y Reaseguros S.A.U., bijgestaan door externe partner Airbnb Marketing Services S.L.U. Aon is gevestigd op C/ Velázquez, 86D, 28006-Madrid, Spanje. Aon is ingeschreven in het handelsregister van Madrid op blad M-19857, deel 1577, bladzijde 122, fiscaal identificatienummer A-28109247. Het staat onder nummer J0107 ingeschreven in het register van het DGSFP, de Spaanse toezichthouder in de verzekerings- en pensioenindustrie. Aon is in overeenstemming met het Koninklijk Besluit 3/2020 van 4 februari 2020 een professionele verzekeraar en heeft de financiële draagkracht daarvoor. In het Besluit staan dringende maatregelen in het kader van Spaans recht die voortvloeien uit richtlijnen van de Europese Unie op het gebied van overheidsopdrachten in bepaalde sectoren, zoals particuliere verzekeringen, pensioenplannen en -fondsen, en belastingen en fiscale geschillen.
Na 16 september 2025 (na overdracht aan ASIASL/Europ Assistance): Je reisverzekering wordt beheerd door Airbnb Spain Insurance Agency, S.L.U. (ASIASL), een onafhankelijk verzekeringskantoor dat in Spanje is geregistreerd onder nummer AJ0364 in het administratieve register van het DGSFP. ASIASL is gevestigd op Calle Casanova, número 2-4, P.9, 08011, Barcelona, Spanje. Als je bezwaar hebt gemaakt tegen de overstap, wordt je reisverzekering beheerd door Europ Assistance S.A. in Ierland. De verzekeringsuitkeringen en -diensten worden algemeen beschreven en zijn onderworpen aan bepaalde voorwaarden en uitsluitingen.