Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Wil je COVID-19-hulpverleners ontvangen? Zo doe je dat

    Wil je COVID-19-hulpverleners ontvangen? Zo doe je dat

    We beantwoorden de veelgestelde vragen over ons nieuwe Accommodatieprogramma voor hulpverleners.
    Door Airbnb op 26 mrt. 2020
    8 min. leestijd
    Bijgewerkt op 17 jul. 2020

    De COVID-19-pandemie verstoort het dagelijks leven over de hele wereld. Daarom zoekt onze veerkrachtige community van Airbnb-hosts naar manieren om betrokken te blijven. Onze hosts hebben ons geïnspireerd om het Accommodatieprogramma voor hulpverleners in het leven te roepen. Dit geeft hen de mogelijkheid om onderdak te bieden aan zorg- en hulpverleners die COVID-19 bestrijden. Zowel individuele COVID-19-hulpverleners als degenen die zijn aangesloten bij onze zakelijke, non-profit- en overheidspartners kunnen onmiddellijk accommodaties reserveren. We werken bovendien al samen met wereldwijde gezondheidsorganisaties aan nieuwe veiligheids- en schoonmaakprotocollen voor de hosts en gasten die deelnemen.

    Om onze community te steunen, beantwoorden we enkele van de meestvoorkomende vragen van hosts.

    Criteria voor het programma en hoe je kunt deelnemen

    Hoe kan ik helpen?
    Je kunt op twee manieren helpen:

    • Door te verhuren: je kunt een comfortabele, geschikte accommodatie bieden aan COVID-19-hulpverleners. Voordat je jouw ruimte aan hen beschikbaar stelt, vereisen we dat je een uitgebreide checklist voor schoonmaak en desinfectie naloopt. Daarmee voorkom je de verspreiding van COVID-19.
    • Door te doneren: je donaties gaan naar non-profitorganisaties die steun bieden aan COVID-19-hulpverleners die dicht bij een ziekenhuis of op veilige afstand van hun familie moeten verblijven.

    Je kunt je in beide gevallen aanmelden via Airbnb.com/COVID19relief.

    Komt mijn ruimte in aanmerking voor het programma?
    Om COVID-19-hulpverleners via Airbnb te ontvangen, moet je een gehele woning aanbieden waarin geen andere gasten aanwezig zijn. Er gelden mogelijk aanvullende eisen, afhankelijk van waar je verhuurt. Deze zijn te vinden op Airbnb.com/COVID19relief.

    Moet ik als host op de hoogte zijn van speciale regels?
    Hosts die deelnemen aan het programma (en eventuele gebouwbeheerders of professionele schoonmakers die hen ondersteunen), moeten de regels voor sociale onthouding in acht nemen. Dat betekent dat er bij aankomst van de gast zo min mogelijk persoonlijk contact is, dat hosts 1,5 meter afstand moeten houden van gasten als er wel persoonlijk contact is en dat hosts de accommodatie nooit mogen betreden als er gasten aanwezig zijn, tenzij dat noodzakelijk is. We raden je aan om waar mogelijk zelf inchecken aan te bieden. Hosts zijn ook verplicht om 72 uur te wachten tussen reserveringen om de ruimte goed schoon te maken, te desinfecteren en pas daarna over te dragen aan de volgende gast(en). Er gelden mogelijk aanvullende richtlijnen, afhankelijk van waar je verhuurt. Houd je daarom aan de regels van je lokale overheid en gezondheidsautoriteiten. Voor meer informatie ga je naar Airbnb.com/COVID19relief.

    Hoe moet ik mijn ruimte voor en na het verblijf van een COVID-19-hulpverlener schoonmaken?
    In juni hebben we het aangescherpte schoonmaakprotocol van Airbnb gelanceerd. Hiermee kunnen hosts zich voorbereiden op de behoeften van gasten tijdens de COVID-19-crisis en daarna. Het protocol is eerst aan hosts in de Verenigde Staten beschikbaar gesteld. Binnenkort volgen andere landen en regio's. Op Airbnb.com/cleaningresources vind je onder andere de meest recente richtlijnen voor een schone en ontsmette accommodatie en kun je instemmen met het schoonmaakprotocol. We adviseren alle hosts van accommodaties voor hulpverleners om zich aan de bijgewerkte normen te houden en gebruik te maken van de extra hulpmiddelen, zoals een handleiding met gedetailleerde checklists, zodat ze zich kunnen voorbereiden op gasten die COVID-19-hulpverlener zijn.

    Vanwege het verhoogde risico op blootstelling zijn hosts die deelnemen aan het Accommodatieprogramma voor hulpverleners verplicht om een voorbereidingstijd van 72 uur in acht te nemen voor reserveringen, zodat ze hun ruimte goed kunnen schoonmaken en ontsmetten.

    Ik verhuur in een stad waar je binnen moet blijven. Mag ik naar mijn ruimte gaan om schoon te maken?
    Vraag bij de lokale autoriteiten na wat wel en niet is toegestaan als je binnen moet blijven.

    Kan ik me afmelden als ik van gedachten verander?
    Ja. Je kunt je via je instellingen op elk gewenst moment afmelden voor het Accommodatieprogramma voor hulpverleners.

    Je advertentieprijs voor een accommodatie voor hulpverleners bepalen

    Hoeveel moet ik voor mijn ruimte vragen?
    Veel COVID-19-hulpverleners die zich via ons programma aanmelden, zijn op zoek naar een gratis of sterk afgeprijsde accommodatie omdat ze hun verblijf uit eigen zak moeten betalen. Als het enigszins mogelijk is, vragen we je om je woning gratis beschikbaar te stellen aan COVID-19-hulpverleners.

    Als je nog geen host bent op Airbnb maar je woning wel gratis beschikbaar wilt stellen aan COVID-19-hulpverleners, kun je je hier aanmelden voor het programma.

    Als je al host bent op Airbnb, kun je je hier aanmelden om COVID-19-hulpverleners te ontvangen. Je kunt je woning voor de volle prijs, met korting of gratis aanbieden.

    Hoe stel ik een kortingstarief in voor COVID-19-hulpverleners?
    Als host met een actieve advertentie op Airbnb kun je voor COVID-19-hulpverleners een korting instellen als je je aanmeldt om zorg- en hulpverleners te ontvangen. Als je nog geen advertentie hebt maar wel wilt helpen, maak je eerst een nieuwe Airbnb-advertentie aan. Vervolgens meld je je aan en kun je een kortingstarief instellen voor hulpverleners.

    Zodra je een korting hebt ingesteld, passen we deze automatisch toe op reserveringen van COVID-19-hulpverleners. Je krijgt een prijsoverzicht wanneer je een reserveringsaanvraag ontvangt of als er gebruik wordt gemaakt van Direct Reserveren. Houd er rekening mee dat het gereduceerde tarief voor COVID-19-hulpverleners niet op je kalender wordt weergegeven. Eventuele kortingen die je op een verblijf voor een hulpverlener geeft, worden niet gecombineerd met je andere kortingen.

    Brengt Airbnb servicekosten in rekening voor deze reserveringen?
    We willen dat elke euro naar de ondersteuning van hulpverleners en hun hosts gaat, dus zien we momenteel af van alle Airbnb-servicekosten voor de eerste 100.000 reserveringen voor COVID-19-hulpverleners via dit programma.

    Is een accommodatie voor hulpverleners vrijgesteld van verhuurbeperkingen van de overheid?
    Op sommige locaties gelden er geen aan COVID-19 gerelateerde verhuurbeperkingen voor een accommodatie voor hulpverleners. Lees hier meer over reisbeperkingen in jouw regio. Verblijven van hulpverleners (óók gratis verblijven) tellen nog steeds mee voor nachtlimieten en vallen onder dezelfde lokale wet- en regelgeving als andere Airbnb-reserveringen.

    Je kunt hier meer over wet- en regelgeving lezen. Hosts zijn verantwoordelijk voor het volgen van de lokale wet- en regelgeving.

    COVID-19-hulpverleners ontvangen

    Wie kan er via dit programma reserveren?
    Zorg- en hulpverleners moeten bij een partnerorganisatie aangesloten zijn óf door Airbnb doorgelicht zijn voordat ze inchecken. Deze procedure kan bestaan uit een controle van hun licentie of een verklaring van hun werkgever. Op die manier weten we zeker dat een hulpverlener bijdraagt aan de strijd tegen COVID-19. Als Airbnb niet vóór de aankomstdatum kan bevestigen wat voor werk de gast doet, wordt de reservering geannuleerd.

    Welke controle heb ik over wie mijn ruimte kan reserveren?
    Als je gratis verblijven aanbiedt, heb je net als bij een normale reserveringsaanvraag de mogelijkheid om een reservering te accepteren of te weigeren. Dat kan ongeacht of je Direct Reserveren ingeschakeld hebt staan — we willen dat hosts die ruimhartig genoeg zijn om hun accommodatie gratis aan te bieden deze extra controlemogelijkheid kunnen gebruiken.

    Als je je ruimte aanbiedt tegen de normale prijs of tegen een gereduceerd tarief en je hebt Direct Reserveren ingeschakeld, kunnen in aanmerking komende gasten reserveren zonder daarvoor goedkeuring te vragen. Als je liever meer controle hebt over wie je ruimte reserveert, kun je Direct Reserveren beter uitschakelen tijdens je deelname aan het programma. Houd zoals altijd rekening met ons Anti-discriminatiebeleid. Een verblijf van een hulpverlener weigeren heeft geen invloed op je Superhost-status, mits je binnen 24 uur op een reserveringsaanvraag reageert.

    Wat voor gasten kan ik verwachten als ik met dit programma meedoe?
    Tienduizenden COVID-19-hulpverleners over de hele wereld zijn nu op zoek naar tijdelijke huisvesting. Velen van hen zijn verpleegkundigen en artsen die naar getroffen gebieden reizen om lokaal ziekenhuispersoneel te ondersteunen, medisch personeel dat met langer woon-werkverkeer en dubbele diensten wordt belast, en hulpverleners die dagelijks aan patiënten worden blootgesteld en zich zorgen maken over de gezondheid van hun gezin — vooral mensen die thuis oudere ouders of baby's hebben.

    Hoe weet ik of het om een COVID-19-hulpverlener gaat?
    Op de reserveringsaanvragen en -bevestigingen van deze gasten staat een speciale COVID-19-aanduiding. Je ziet dus meteen of de reservering van een COVID-19-hulpverlener afkomstig is, ongeacht of je Direct Reserveren in- of uitgeschakeld hebt.

    Kan ik potentiële gasten een bericht sturen voordat ik een reservering accepteer, zodat ik kan vragen waarom ze een accommodatie voor hulpverleners nodig hebben?
    Airbnb of een van onze partnerorganisaties bevestigt voor aankomst dat elke gast daadwerkelijk een zorg- of hulpverlener is die helpt in de strijd tegen COVID-19. Wil je meer weten over de werkgever, het beroep en de huisvestingsbehoefte van je gast in verband met COVID-19, dan mag je dat gerust via de berichtenreeks vragen voordat je een reservering accepteert. Veel COVID-19-hulpverleners staan onder enorme druk, dus probeer empathie en begrip te tonen als je ze een berichtje stuurt. Houd ook rekening met ons Anti-discriminatiebeleid.

    Wat gebeurt er als bij de gast/hulpverlener tijdens het verblijf COVID-19 wordt vastgesteld en de reservering verlengd moet worden?
    Zorg- en hulpverleners werken elke dag hard aan de bestrijding van COVID-19 en brengen daarmee hun gezondheid in gevaar. Als ze het virus oplopen tijdens hun verblijf, willen we dat huisvesting het laatste is waar ze zich zorgen over moeten maken. Door je als host aan te melden voor het Accommodatieprogramma voor hulpverleners, ga je ermee akkoord dat gasten hun reservering mogen voltooien en/of zo lang mogen blijven als nodig is om te genezen of om de zelfisolatietermijn aan te houden (wat kan betekenen dat de gast het verblijf moet verlengen).

    Als je een gast langer moet laten blijven of als je al een andere reservering hebt, neem je contact op met ons communityteam. We zoeken dan samen met jou een oplossing.

    Komt het voor dat er meer dan één gast per reservering is?
    De meeste verblijven zijn voor één gast, maar in sommige gevallen moeten COVID-19-hulpverleners samen in één accommodatie verblijven. Bijvoorbeeld als meerdere hulpverleners de kosten willen delen of als een hulpverlener samen met het gezin een accommodatie nodig heeft, omdat ze geen onderdak meer hebben.

    Hoelang duurt het verblijf van een hulpverlener?
    Er is geen limiet vastgesteld voor een verblijf van een hulpverlener. Afhankelijk van hun werk hebben COVID-19-hulpverleners misschien een langer verblijf nodig. In de meeste gevallen wordt om een verblijf van enkele dagen tot een maand gevraagd. Als host bepaal je zelf hoeveel nachten je beschikbaar stelt. Als je een reserveringsaanvraag niet ziet zitten, mag je die weigeren. Dit heeft geen invloed op je Superhost-status.

    Is de Verhuurdersgarantie van Airbnb ook van toepassing op een verblijf van een hulpverlener?
    Hoewel deze verblijven onder de Host Protection Insurance en Verhuurdersgarantie van $ 1.000.000 USD vallen, gelden er beperkingen. Claims in verband met de overdracht van COVID-19 of COVID-19-maatregelen vallen bijvoorbeeld buiten de dekking. Meer informatie

    Moet ik mijn buren laten weten dat ik een COVID-19-hulpverlener te gast krijg?
    Het is vaak een goed idee om je buren te laten weten wat je van plan bent. Dit geeft ze de kans om hun zorgen of bedenkingen te uiten. Meer informatie over verantwoord verhuren

    We weten dat dit voor veel van jullie een moeilijke tijd is en waarderen alle manieren waarop jullie de hulpverleners steunen die de COVID-19-crisis bestrijden. Bedankt dat je deel uitmaakt van de Airbnb-community.

    Airbnb
    26 mrt. 2020
    Was dit nuttig?