Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.
Zo werkt het

Je identiteit op Airbnb laten verifiëren

Vertrouwen is het fundament van de Airbnb-community. Over de hele wereld vertrouwen miljoenen mensen op elkaar als ze op reis gaan of services, activiteiten of woningen hosten.

Vertrouwen in elkaar opbouwen

Een belangrijke bouwsteen van dit vertrouwen is de verificatie van de identiteit van onze gebruikers. Onze identiteitsverificatie bestaat uit een reeks stappen waarmee we bevestigen dat gebruikers in onze community te vertrouwen zijn, zodat iedereen Airbnb met nog meer gemoedsrust kan gebruiken. Elke host, elke nieuwe co-host en elke boekende gast moet diens identiteit laten verifiëren om ons platform te kunnen gebruiken.

Hoewel geen enkel proces waterdicht is, hopen we zo frauduleus gedrag tot een minimum te beperken, de veiligheid te verbeteren en echte persoonlijke interacties binnen onze community mogelijk te maken.

Opmerking: met identiteitsverificatie controleren we iemands gegevens aan de hand van vertrouwde externe bronnen of een legitimatiebewijs. We hebben voorzorgsmaatregelen genomen, maar we kunnen nooit volledig garanderen dat iemand is wie die zegt te zijn.

Waarom we je identiteit verifiëren

Door de identiteit te verifiëren van gasten en hosts kunnen we:

  • vertrouwen tussen gasten en hosts bevorderen;
  • de communityrichtlijnen van Airbnb handhaven;
  • frauduleus gedrag terugdringen;
  • antecedentenonderzoeken uitvoeren (voor zover wettelijk toegestaan);
  • veiligheids- en beveiligingskwesties opvolgen, ondersteunen en onderzoeken;
  • de toepasselijke wet- en regelgeving naleven, waaronder de betalings- en belastingwetgeving.

Zo werkt identiteitsverificatie

We eisen van alle hoofdhosts, nieuwe co‑hosts en gasten dat zij hun identiteit laten verifiëren voor alle verblijven, services en activiteiten op Airbnb.

Bij het verifiëren van je identiteit controleren we bepaalde persoonlijke gegevens, zoals je officiële naam, adres, telefoonnummer en andere contactgegevens aan de hand van vertrouwde externe bronnen of je legitimatiebewijs. In sommige gevallen kunnen we dit doen zonder dat we aanvullende informatie van jou nodig hebben. In andere gevallen hebben we meer informatie nodig, zoals hieronder beschreven.

Sommige gebruikers hebben de optie om hun identiteit aan de hand van (gezichtsherkenning) te laten verifiëren.

Methoden voor identiteitsverificatie kunnen per regio verschillen. Gebruikers in Zuid-Korea mogen bijvoorbeeld hun identiteit laten verifiëren met een certificaat van een derde.

Geen zorgen, je identiteitsgegevens worden niet gedeeld met hosts of gasten op Airbnb. Bovendien worden ze in overeenstemming met ons Privacybeleid verwerkt.

Welke gegevens we vragen

  • Je officiële naam, adres en/of andere persoonlijke gegevens: in sommige gevallen volstaan je persoonlijke gegevens om je identiteit te verifiëren, maar dat hangt af van een paar factoren, waaronder het land waarin je woont of eventuele afwijkingen die we op ons platform ontdekken. We vragen tijdens de aanmelding of verificatie om je officiële naam, maar je kunt altijd een gewenste voornaam toevoegen die zichtbaar is voor hosts en gasten.
  • Foto van je legitimatiebewijs: als we je identiteit niet kunnen verifiëren met bovenstaande gegevens of als een bepaalde verificatiemethode niet beschikbaar of geldig is in jouw land, kunnen we je vragen om een foto van je legitimatiebewijs. Dit kan een rijbewijs, een paspoort of een identiteitskaart zijn. Hier vind je meer informatie over de toegestane legitimatiebewijzen en de richtlijnen voor jouw land.
  • Selfie: soms vragen we je naast de foto van je legitimatiebewijs ook om een foto van jezelf. Deze selfie komt niet in je profiel en is niet zichtbaar voor andere gebruikers. Als je geen selfie kunt maken die we aan je legitimatiebewijs kunnen koppelen, neem je contact met ons op voor een andere verificatiemethode.

Als we je aan de hand van deze informatie niet kunnen verifiëren, mag je in bepaalde omstandigheden eventueel een ander document verstrekken om te bewijzen wie je bent, zoals een huwelijksakte of een gerechtelijk bevel.

    Opmerking: hosts die verhuren als bedrijf moeten mogelijk extra gegevens laten verifiëren, zoals huisadres, nationaliteit en andere gegevens. Als je in de EU woont en inkomsten ontvangt uit de verhuur van accommodaties, het organiseren van activiteiten of als co‑host, of als je inkomsten ontvangt uit een accommodatie in de EU, moet je aanvullende belastinggegevens laten verifiëren.

    Wanneer vereisen we verificatie?

    Gasten

    Gasten moeten hun identiteit laten verifiëren wanneer ze een accommodatie, service of activiteit boeken. De meeste gebruikers hoeven dit maar één keer te doen en wij begeleiden je bij alle stappen.

    Meestal gebeurt de verificatie wanneer je afrekent. Je krijgt hier dan een specifieke deadline voor. Tot dat moment is de boeking in behandeling en kunnen anderen je datums niet boeken. We sturen je ook meldingen, zoals e-mails, sms'jes en pushherinneringen, afhankelijk van je voorkeuren, om je aan de deadline te herinneren. Als je het proces niet op tijd afrondt, wordt je boeking niet bevestigd.

    Mogelijk moet je je identiteit opnieuw laten verifiëren als je je officiële naam in je account aanpast, je andere accountgegevens bijwerkt of om andere redenen, bijvoorbeeld wanneer we iets verdachts opmerken.

    Als je je identiteit opnieuw moet laten verifiëren kunnen we dit wellicht meteen doen met de gegevens die je ons eerder hebt verstrekt, zoals je naam en contactgegevens. Mogelijk vragen we je ook om andere verificatiestappen te voltooien. Dit heeft geen invloed op reizen die al geboekt zijn, maar je kunt pas weer boeken nadat we de wijziging geverifieerd hebben.

    Opmerking: als je probeert te boeken, moet je de informatie die we nodig hebben zo snel mogelijk sturen. Als je aankomst binnen 12 uur moet plaatsvinden, dan heb je één uur de tijd om je gegevens te laten verifiëren. Anders heb je 12 uur de tijd nadat je geboekt hebt. Je boeking blijft in behandeling en wordt pas bevestigd als je de gegevens laat verifiëren vóór de deadline die we je hebben gegeven.

    Hosts

    Als host moet je je identiteit laten verifiëren wanneer je voor het eerst een advertentie voor een accommodatie, service of activiteit maakt, of als je bent uitgenodigd als nieuwe co‑host van een advertentie. Hoewel er geen tijdslimiet is voor hosts om de verificatie af te ronden, wordt je advertentie pas gepubliceerd als je klaar bent. Je kunt dus pas boekingen accepteren nadat je identiteit geverifieerd is. Als nieuwe co‑host moet je de verificatie afronden voordat je de uitnodiging kunt accepteren.

    Als (co‑)host moet je mogelijk je identiteit opnieuw laten verifiëren als je je officiële naam in je account aanpast, je andere accountgegevens bijwerkt of om andere redenen, bijvoorbeeld wanneer we iets verdachts opmerken.

    Als je als hoofdhost opnieuw je identiteit moet laten verifiëren, heeft dit geen invloed op bestaande boekingen. Je kalender blijft wel geblokkeerd totdat je de verificatie hebt afgerond. Co‑hosts die geen hoofdhost van een advertentie zijn, kunnen van advertenties worden verwijderd als zij hun identiteit niet laten verifiëren wanneer dat nodig is.

    Hoelang de verificatie duurt

    Nadat je je gegevens hebt ingediend, verifiëren we je identiteit meestal binnen een uur. Dit hangt af van het land waarin je woont en welke gegevens je indient.

    Zorg ervoor dat de gegevens die je verstrekt geldig, nauwkeurig en actueel zijn. Anders kan de verificatie langer duren of moeten we misschien contact met je opnemen voor aanvullende gegevens.

    Als je boekt als gast moet je de verificatie voltooien vóór de deadline. Tot dat moment is de boeking in behandeling en kunnen anderen je datums niet boeken. We herinneren je ook aan de deadline, bijvoorbeeld via e-mails, sms'jes en pushmeldingen.

    Tips voor als het niet lukt

    • Controleer je berichten: mogelijk heb je aanvullende informatie ontvangen via sms, e-mail of telefonisch. Als je denkt dat je een bericht van ons hebt gemist, volg dan deze instructies.
    • Gebruik je officiële voor- en achternaam: zorg ervoor dat de opgegeven naam overeenkomt met die in openbare registers of op je legitimatiebewijs. Als je officiële naam anders is, bijvoorbeeld na een huwelijk of officiële wijziging van je geslacht, kun je contact opnemen met Airbnb Support om een andere officiële naam te laten verifiëren met een door de overheid uitgegeven document, zoals een huwelijksakte of een gerechtelijk bevel. Hoewel je voor de verificatie een officiële naam moet gebruiken, kun je in plaats daarvan ook een gewenste voornaam toevoegen die zichtbaar is voor andere gasten en hosts.
    • Geef toestemming om je camera te gebruiken: mogelijk heeft de Airbnb-app of je browser momenteel geen toegang tot de camera. Meestal vind je in de instellingen van je browser of app instructies over hoe je deze toestemmingen aan Airbnb kunt toekennen. Als je deze machtigingen bijwerkt en het lukt nog steeds niet, sluit en open onze app opnieuw of vernieuw de webpagina.
    • Gebruik foto's van hoge kwaliteit: maak foto's in een goedverlichte ruimte, controleer of de foto's duidelijk zijn, of alles in beeld is en of alles binnen de witte lijntjes valt. Religieuze hoofdbedekking bij selfies is prima, maar zorg er wel voor dat je ogen, neus en mond zichtbaar zijn. Maak je geen zorgen, je selfie is niet zichtbaar voor andere gebruikers van Airbnb of in je profiel.
    • Maak de foto op het moment van vragen: als we vragen om een selfie moet je die op dat moment maken. Het mag geen oudere foto zijn. Maak je geen zorgen, de foto is niet zichtbaar op je profiel of voor andere gebruikers van Airbnb.
    • Gebruik een geldig, origineel legitimatiebewijs: zorg ervoor dat je legitimatiebewijs niet verlopen is en maak een foto van het origineel. Het mag geen fotokopie, pdf of andere digitale kopie zijn. Als het legitimatiebewijs twee kanten heeft, zoals een rijbewijs of een identiteitskaart, stuur dan foto's van zowel de voor- als achterkant. Afhankelijk van waar je woont, moet je mogelijk ook landspecifieke richtlijnen volgen.

      Waar je badge voor geverifieerde identiteit staat

      Zodra je identiteit geverifieerd is, krijg je een badge. Als je identiteit geverifieerd is zie je dat aan een rode badge met een vinkje naast je profielfoto op Airbnb. Je geverifieerde status wordt weergegeven via de link Geverifieerde identiteit op je profiel. Als host zie je je badge voor geverifieerde identiteit en de link Geverifieerde identiteit ook in het hostgedeelte van je advertentie. Als je tikt op de profielkaart of de link Geverifieerde identiteit van de gebruiker kun je de maand en het jaar zien waarin de gebruiker voor het eerst de identiteitsverificatie op Airbnb heeft voltooid. Houd er rekening mee dat de verificatiestatus van sommige gebruikers mogelijk tijdelijk is ingetrokken of dat sommige gebruikers sinds die datum opnieuw zijn geverifieerd.

      Heb je een groot bedrijf, dan gebruik je mogelijk meerdere hostaccounts om alle advertenties te beheren. In dat geval wordt niet altijd een badge voor Geverifieerde identiteit weergegeven op de gekoppelde hostaccounts, ook al wordt het account beheerd door een geverifieerd bedrijf.

      Je badge voor geverifieerde identiteit is ingetrokken

      Als je je persoonsgegevens wijzigt (zoals je officiële naam) of je legitimatiebewijs van je account verwijdert, kunnen we je verificatiebadge intrekken. Dan moet je je identiteit opnieuw laten verifiëren om weer te kunnen boeken of gasten te ontvangen.

        Identiteitsgegevens waar je host om kan vragen

        Airbnb deelt je legitimatiebewijs niet met hosts wanneer je boekt. Hosts kunnen na een boeking wel om een legitimatiebewijs vragen als er op het moment van boeken in de advertentiebeschrijving informatie staat over de vereisten en de reden ervoor. Dat mag ook alleen als een legitimatiebewijs vereist is om juridische of nalevingsredenen, zoals uiteengezet in het Airbnb-beleid voor activiteiten buiten het platform.

        In sommige regio's zijn gasten wettelijk verplicht om zich bij de plaatselijke autoriteiten te registreren. Dit kan rechtstreeks via de plaatselijke autoriteiten of via de host van de accommodatie, die in dat geval namens de autoriteiten de registratie regelt. Als je een verblijf hebt geboekt in een regio waar dit moet, kan een host van een bed & breakfast, hostel, hotel of andere accommodatie op Airbnb je om deze registratie vragen.

        Hoe we je gegevens delen en beheren

        Onze community is gebouwd op vertrouwen. Om dit vertrouwen te winnen, moeten we duidelijk zijn over hoe we je gegevens gebruiken.

        Alleen bevoegde Airbnb-medewerkers en bevoegde externe dienstverleners hebben toegang tot de gegevens die je indient. Alle gegevens worden beveiligd opgeslagen en verzonden. Het kan zijn dat we je identificatiegegevens delen met externe dienstverleners die bevoegd zijn om ons te helpen met de verificatie. Denk hierbij aan de verificatie van je identiteit, controle van identificatiedocumenten en antecedentenonderzoeken (indien toegestaan onder de toepasselijke wetgeving).

        We verwijderen je legitimatiebewijs na de voorgeschreven bewaartermijn die afhankelijk is van het doel waarvoor het werd opgevraagd, tenzij we wettelijk verplicht zijn het te bewaren. Nadat je legitimatiebewijs verwijderd is, bewaren we bepaalde gegevens (zoals je geboortedatum) voor het beheren van je account, wettelijke naleving en algemene beveiligingsdoeleinden.

        We gebruiken de gegevens die we tijdens de identiteitsverificatie verzamelen voor de doeleinden die in ons Privacybeleid staan. Hieronder staan voorbeelden van de gegevens die we verzamelen en waarvoor we deze kunnen gebruiken.

        • Persoonlijke gegevens die je aan ons verstrekt hebt, zoals je officiële naam, adres en geboortedatum:
          • voor de verificatie van je identiteit zoals hierboven beschreven;
          • om veiligheidskwesties te onderzoeken ter bescherming van Airbnb-gebruikers en de samenleving;
          • ter ondersteuning van eventuele politieonderzoeken en bij informatieverzoeken van overheidsinstanties;
          • ter handhaving van de communityrichtlijnen van Airbnb;
          • voor de naleving van toepasselijke wetgeving, waaronder de betalings- en belastingwetgeving;
          • om frauduleus gedrag te detecteren;
          • voor antecendentonderzoeken, waar toegestaan onder de toepasselijke wetgeving.
        • Je officiële legitimatiebewijs of andere identiteitsdocumenten die je hebt verstrekt:
          • voor de verificatie van je identiteit zoals hierboven beschreven;
          • om veiligheidskwesties te onderzoeken ter bescherming van gebruikers van ons platform en de samenleving;
          • ter ondersteuning van eventuele politieonderzoeken;
          • voor de naleving van toepasselijke wetgeving, waaronder de betalings- en belastingwetgeving;

        Had je iets aan dit artikel?

        Gerelateerde artikelen

        • Zo werkt het

          Een legitimatiebewijs indienen voor verificatie

          Je officiële naam en adres en/of andere persoonlijke gegevens zijn voor ons meestal voldoende om je identiteit te verifiëren. We kunnen je ook vragen om een kopie van je officiële legitimatiebewijs met een foto van jou.
        • Juridische voorwaarden

          Airbnb Privacy

          Ons Privacybeleid beschrijft welke persoonlijke gegevens we verzamelen, hoe we deze gebruiken en delen, en welke privacyrechten er gelden.
        • Zo werkt het

          Overzicht van je profiel

          Hosts en gasten kunnen je aan de hand van je profiel beter leren kennen. Dit geeft hosts bij wie je misschien wilt verblijven vertrouwen, maar ook gasten die bij jou willen boeken.
        Hulp met je boekingen, account en nog veel meer.
        Inloggen of aanmelden