Alles wat je moet weten over het verwelkomen van huisdieren
Veel gasten reizen met hun gezin en willen dan vaak ook huisdieren meenemen. We begrijpen dat niet iedere accommodatie geschikt is voor huisdieren. Als het wel lukt om je ruimte huisdiervriendelijk te maken, kun je een toeslag voor huisdieren toevoegen aan je nachttarief.
Toeslag voor huisdieren toevoegen
Gebruik de toeslag voor huisdieren voor schoonmaakkosten die je redelijkerwijs mag verwachten na het verblijf van een gast met een huisdier. Bijvoorbeeld om alle haren van meubels op te zuigen en om neus- of pootafdrukken van glazen schuifdeuren te poetsen.
Voeg je een toeslag voor huisdieren toe, dan wordt deze aan je nachttarief toegevoegd en verdeeld over de nachten van een boeking. Deze toeslag is opgenomen in de totaalprijs als een gast afrekent en wordt niet apart in rekening gebracht.
Een huisdiervriendelijke ruimte inrichten
Veel huisdieren zijn het gewend om met hun baasje op reis te gaan en hebben niet veel extra's nodig. Als je huisdieren in je ruimte toestaat, is het wel raadzaam om in de volgende dingen te voorzien:
- voer- en waterbakken
- huisdiervriendelijke meubelhoezen
- voldoende aparte handdoeken om bij binnenkomst pootjes mee af te vegen
- een krabpaal en kattenbak (een wegwerpkattenbak van karton volstaat)
- extra schoonmaakbenodigdheden
Je advertentie bijwerken
Gasten die hun huisdier meenemen, weten graag in hoeverre jouw ruimte daarvoor geschikt is, bijvoorbeeld of je een omheinde tuin of een eigen terras hebt. Vermeld daarom alle huisdiervriendelijke kenmerken en voorzieningen op je advertentie.
Andere dingen die je kunt doen om je accommodatie huisdiervriendelijk te maken:
- Werk je huisregels bij. Vertel gasten hoeveel huisdieren je per verblijf toestaat (minimaal één en maximaal vijf). Geef in je huisregels aan welk soort huisdieren welkom zijn, of gasten hun huisdier alleen mogen laten in je ruimte, in welke delen van je accommodatie geen huisdieren mogen komen, wanneer een huisdier aangelijnd moet worden en wat gasten met het afval van hun huisdier moeten doen.
- Werk je reisgids bij. Voeg aanbevelingen toe voor losloopgebieden, dierenartsen en dierenwinkels in de buurt. Je kunt dat lijstje eventueel nog uitbreiden met oppasdiensten voor huisdieren en kennels.
Vergoeding van schade door huisdieren
Schoonmaakkosten en toeslagen voor huisdieren zijn bedoeld om de kosten te dekken die je redelijkerwijs kunt verwachten. Toch zit een ongeluk nu eenmaal in een klein hoekje, ook al is het huisdier van een gast nog zo goed getraind of opgevoed.
Voor onverwachte kosten, bijvoorbeeld vanwege vlekken of krassen op bekleding, hebben we de Bescherming voor hosts bij materiële schade, die onderdeel is van AirCover voor hosts. Maak altijd foto's van schade en vraag via ons Resolutiecentrum een vergoeding aan.
Richtlijnen voor hulpdieren en dieren die mensen emotioneel ondersteunen
Een hulpdier is niet hetzelfde als een huisdier. Een hulpdier is meestal een hond die getraind is om werkzaamheden of taken te verrichten voor iemand met een beperking.
Dieren die mensen emotioneel ondersteunen helpen hun baasjes om bepaalde symptomen of effecten van hun beperking onder controle te houden. Meestal is dit een veelvoorkomend huisdier, zoals een hond of kat. In tegenstelling tot hulpdieren zijn dieren die mensen emotioneel ondersteunen niet per definitie getraind om werkzaamheden of taken te verrichten voor iemand met een beperking.
Zelfs als je geen huisdieren toestaat, moet je een hulpdier altijd tot je accommodatie toelaten (tenzij je in aanmerking komt voor een vrijstelling). Ook mag je voor een hulpdier geen toeslag voor huisdieren in rekening brengen.
Deze regels gelden ook voor gasten met een dier voor emotionele ondersteuning, mits de accommodatie in een jurisdictie ligt waar het verplicht is om dat soort dieren toe te staan. Geldt die verplichting voor jouw accommodatie niet, dan kun je de huisdierentoeslag in rekening brengen als gasten hun dier voor emotionele ondersteuning meebrengen, of aangeven dat huisdieren niet toegestaan zijn.
De Bescherming voor hosts bij materiële schade is geen verzekeringspolis en is onderworpen aan deze voorwaarden en beperkingen. Hosts die accommodaties aanbieden in Japan zijn er niet door beschermd. Voor hen is er het verzekeringsprogramma voor Japan. De bescherming is ook niet van toepassing op hosts die accommodaties aanbieden via Airbnb Travel LLC. Voor hosts die in Australië wonen of werken, zijn de voorwaarden van de Bescherming voor hosts bij materiële schade voor Australische gebruikers van toepassing op de Bescherming voor hosts bij materiële schade. Houd er rekening mee dat alle vergoedingslimieten in Amerikaanse dollars worden getoond.
Voor accommodaties in de staat Washington worden de contractuele verplichtingen van Airbnb in het kader van de Bescherming voor hosts bij materiële schade gedekt door een verzekering die door Airbnb is afgesloten. De Bescherming voor hosts bij materiële schade is niet gerelateerd aan de Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts. Dankzij de Bescherming voor hosts bij materiële schade wordt bepaalde schade van gasten aan je woning en bezittingen vergoed als de gast die schade niet betaalt.
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.