Wat gebeurt er als gasten een reservering annuleren of wijzigen?

Dit gebeurt er met je uitbetaling wanneer reisplannen veranderen.
Door Airbnb op 19 jul. 2021
3 min. lezen
Bijgewerkt op 24 aug. 2022

Highlights

  • Als een gast een reservering annuleert, zijn je annuleringsvoorwaarden van toepassing.

  • Als je een wijziging in de reservering van een gast goedkeurt, word je 24 uur na de nieuwe aankomsttijd uitbetaald.

  • Kies de annuleringsvoorwaarden die voor jou het beste werken.

Het leven loopt niet altijd zoals we willen en gasten moeten hun reservering dan ook soms annuleren of wijzigen. Toch kun je dan nog steeds betaald krijgen (een uitbetaling ontvangen, noemen wij dat), zelfs als een gast annuleert. Dat hangt af van je annuleringsvoorwaarden en hoelang van tevoren de annulering plaatsvindt.

Hier leggen we uit wat je precies kunt verwachten als gasten hun reservering annuleren of wijzigen, of als ze een gedeeltelijke restitutie aanvragen.

Wanneer een gast de reservering annuleert

Als een gast de reservering annuleert, zijn je annuleringsvoorwaarden van toepassing. Als je een uitbetaling tegoed hebt, wordt het geld meestal 24 uur na de geplande aankomsttijd van je gast overgemaakt.

Als je bijvoorbeeld harde annuleringsvoorwaarden hebt en je gast minder dan zeven dagen voor aankomst annuleert, krijg je voor alle nachten 100% van je nachttarief uitbetaald, met aftrek van eventuele belastingen en toeslagen. We maken dit 24 uur na de geplande aankomsttijd van je gast over. Dit bedrag is exclusief eventuele schoonmaakkosten en toeslagen voor huisdieren/extra gasten, omdat de gast niet is ingecheckt.

Voor een overzicht van al je uitbetalingen of aanpassingen kun je altijd terecht in je transactiegeschiedenis.

Meer informatie over de manier waarop je wordt betaald

Als een gast de reservering wijzigt

Als een gast de reservering wijzigt, maken we de betaling meestal 24 uur na de nieuwe aankomsttijd over. Als je langetermijnverblijven aanbiedt, ontvang je een maandelijkse uitbetaling voor deze reserveringen.

Als je bijvoorbeeld een wijzigingsverzoek van een gast goedkeurt die tien dagen in augustus wil komen in plaats van tien dagen in juni én deze verandering vindt ruim op tijd plaats waardoor je annuleringsvoorwaarden niet van toepassing zijn, maken we je uitbetaling 24 uur na de nieuwe aankomsttijd van deze gast over.

Als een gast de reservering wijzigt terwijl die al in jouw ruimte is, kan dit gevolgen hebben voor je toekomstige uitbetalingen.

Als een gast bijvoorbeeld bij je incheckt voor een verblijf van twintig dagen, maken we je uitbetaling 24 uur na de aankomsttijd over. Wanneer deze gast echter moet annuleren en op de tiende dag vertrekt én je hebt flexibele annuleringsvoorwaarden, heb je recht op betaling voor elke nacht die de gast in jouw accommodatie heeft doorgebracht plus één extra nacht.

In dit voorbeeld had je al de volledige uitbetaling ontvangen. Daarom wordt de gedeeltelijke restitutie met je toekomstige uitbetalingen verrekend.

Wanneer een gast een restitutie aanvraagt

Als gasten bij aankomst ontdekken dat een bepaalde voorziening ontbreekt of kapot is terwijl ze daar wel op hadden gerekend, kunnen ze om een gedeeltelijke restitutie vragen. Stel bijvoorbeeld dat je bubbelbad ineens kapot is gegaan terwijl dat een van de pluspunten van je villa is. In dat geval kunnen gasten je om een gedeeltelijke restitutie vragen.

Als je (ook in dit voorbeeld) akkoord gaat met een gedeeltelijke restitutie, wordt dat bedrag op toekomstige uitbetalingen in mindering gebracht, omdat je dan al de volledige uitbetaling hebt ontvangen. Je kunt gasten ook via het Resolutiecentrum terugbetalen. Als je de betaling op die manier regelt, blijven je toekomstige uitbetalingen ongemoeid.

Jezelf tegen annuleringen beschermen

Je hebt zelf uiteraard niet in de hand wanneer een gast de reservering moet annuleren of wijzigen. Wat je wel in de hand hebt, zijn je eigen instellingen. Lees welke annuleringsvoorwaarden we voor gasten hanteren en kies de voorwaarden die jou het grootste gevoel van zekerheid geven.

Het is ook een goed idee om regelmatig onderhoud uit te voeren en op belangrijke momenten met gasten te communiceren. Dan weet je zeker dat je ruimte klaar is voor je gasten en dat je kunt helpen als er iets misgaat.

De informatie in dit artikel kan sinds publicatie gewijzigd zijn.

Highlights

  • Als een gast een reservering annuleert, zijn je annuleringsvoorwaarden van toepassing.

  • Als je een wijziging in de reservering van een gast goedkeurt, word je 24 uur na de nieuwe aankomsttijd uitbetaald.

  • Kies de annuleringsvoorwaarden die voor jou het beste werken.

Airbnb
19 jul. 2021
Was dit nuttig?