Bij het typen van de zoektermen krijg je suggesties. Om deze te bekijken, gebruik je de pijltjestoetsen omhoog en omlaag. Met enter maak je een keuze. Als de selectie een zin is, wordt die zin als zoekopdracht gebruikt. Als de suggestie een link is, wordt de pagina geopend in de browser.
Zo werkt het

Je identiteit verifiëren

Ons streven is dat gasten en hosts op Airbnb elkaar kunnen vertrouwen.

Hoewel geen enkel identificatieproces waterdicht is en we nooit 100% garantie kunnen geven, ondernemen we stappen om iedereen het vertrouwen te geven dat de identiteit van gasten en hosts op Airbnb daadwerkelijk klopt. Daarom hebben we procedures ingesteld waarmee we de identiteit van onze gebruikers verifiëren.

We eisen van hosts, nieuwe co-hosts en boekende gasten dat ze hun identiteit verifiëren. Als mensen een verblijf boeken of host willen worden, is het soms nodig om bepaalde persoonlijke gegevens te verifiëren, zoals iemands wettelijke naam, adres en telefoonnummer. 

Kunnen we met die gegevens je identiteit niet verifiëren, dan vragen we mogelijk om een foto van je legitimatiebewijs en een selfie. In bepaalde landen is verificatie met behulp van je persoonlijke gegevens wellicht niet beschikbaar en/of effectief. Soms detecteren we ook onregelmatigheden op het platform. In deze gevallen vragen we om een foto van je officiële legitimatiebewijs en/of een selfie. Daarnaast moet je voor bepaalde ervaringen je identiteit bevestigen.

Raadpleeg ons Privacybeleid en de informatie over vertrouwen en veiligheid op Airbnb.

OPMERKING

Als iemands identiteit geverifieerd is of diegene een badge voor identiteitsverificatie heeft, betekent dit alleen dat die persoon informatie heeft verstrekt die bevestigd is. Deze procedure is gewaarborgd, maar biedt geen garantie dat iemand is wie diegene beweert te zijn.

Waarom we je identiteit verifiëren

Het verifiëren van de identiteit van gasten en hosts stelt ons in staat om:

  • frauduleus gedrag tot een minimum te beperken;
  • achtergrondcontroles uit te voeren waar toegestaan onder de toepasselijke wetgeving;
  • de toepasselijke wetgeving na te leven, waaronder de betalings- en belastingwetgeving;
  • veiligheids- en beveiligingskwesties te onderzoeken, zoals mishandeling en diefstal.

De procedure

In het kader van ons identiteitsverificatieproces kunnen we je om het volgende vragen:

  • Je officiële naam, adres en/of andere persoonlijke gegevens: in sommige gevallen is dat voor ons voldoende om je identiteit te verifiëren. In bepaalde landen is verificatie met behulp van je persoonlijke gegevens niet beschikbaar en/of effectief. In dat geval vragen we om een foto van je legitimatiebewijs en/of een selfie.
  • Een foto van een officieel legitimatiebewijs: dit kan een rijbewijs, paspoort of identiteitskaart zijn. Hier vind je meer informatie over welke legitimatiebewijzen we accepteren en welke informatie onleesbaar gemaakt mag worden.
  • Een selfie: Soms vragen we naast je legitimatiebewijs ook om een foto. Als je geen selfie kunt maken die we aan je legitimatiebewijs kunnen koppelen, neem je contact met ons op voor een alternatieve verificatiemethode.

Opmerking: Als je als ondernemer verhuurt, kan het zijn dat je extra informatie voor je account en eventuele gekoppelde accounts moet verifiëren. Meer informatie.

Verdien je geld met het verhuren van accommodaties, organiseren van ervaringen of als co-host? En woon je in de EU of is het inkomen afkomstig van een accommodatie in de EU? Dan moet er extra informatie voor je account geverifieerd worden. Meer informatie.

Hoelang duurt het om je identiteit te verifiëren

Nadat je gegevens zijn ingediend, duurt het even om je identiteit te bevestigen. Zorg dat je gegevens geldig, nauwkeurig en actueel zijn, zodat de procedure niet langer duurt dan noodzakelijk.

Je identiteit verifiëren via je accountinstellingen

Je kunt je identiteit via je accountinstellingen verifiëren door een foto van je legitimatiebewijs in te dienen. Dit doe je tijdens het instellen van een account of wanneer je je accountgegevens bijwerkt.

Lukt het niet?

  • Controleer je berichten: Mogelijk heb je per sms, e-mail of telefonisch aanvullende informatie ontvangen. Denk je dat je geen e-mail hebt gekregen? Hier lees je wat er dan aan de hand is.
  • Geef toestemming om je camera te gebruiken: Mogelijk heeft de Airbnb-app of je browser momenteel geen toegang tot de camera. Lukt het nog steeds niet? Open de app opnieuw of vernieuw de pagina.
  • Kies foto's van hoge kwaliteit: Maak de foto in een goedverlichte ruimte, controleer of je gezicht in beeld is en zorg dat alles binnen de witte lijntjes valt. Met de auto-modus kan de app automatisch foto’s van hoge kwaliteit maken. Je kunt altijd terugschakelen naar de handmatige modus. Religieuze hoofdbedekking is prima, zolang we je ogen, neus en mond maar kunnen zien.
  • Upload alleen foto's van een origineel, onbeschadigd en geldig legitimatiebewijs (dus niet van een fotokopie): We accepteren geen fotokopie, pdf of andere digitale kopie van het legitimatiebewijs. Zorg dat de pasfoto duidelijk is en dat er geen vlekken op zitten. Heeft je legitimatiebewijs een voor- en achterkant, zoals een rijbewijs of identiteitskaart? Upload dan van beide kanten een foto. Meer informatie over het uploaden van je legitimatiebewijs, waaronder eventuele instructies per land, vind je hier.
  • Maak een foto van het officiële legitimatiebewijs: We accepteren geen foto van het scherm van een mobiele telefoon of computer met daarop het officiële legitimatiebewijs.

Wanneer we je identiteit verifiëren

Als gast moet je je identiteit verifiëren om een accommodatie te boeken. In sommige gevallen vereist een host dit ook bij het boeken van een ervaring. Als host moet je je identiteit laten verifiëren wanneer je voor het eerst een accommodatie of ervaring adverteert, of als je bent uitgenodigd als co-host van een accommodatie. 

Hosts kunnen vanwege wettelijke nalevingsdoeleinden worden gevraagd om periodiek hun identiteit te verifiëren. Als hosts de identiteitsverificatie niet afronden wanneer daarom gevraagd wordt, ontvangen ze mogelijk geen boekingen totdat deze stap is afgerond.

Boekingen

Als gast moet je je identiteit verifiëren wanneer je een accommodatie boekt. Boek je een ervaring? Dan bepaalt de host of je je identiteit moet bevestigen. 

Als we je identiteit niet kunnen verifiëren met behulp van de gegevens die je bij het boeken verstrekt, vragen we je om je identiteit op een andere manier te verifiëren, bijvoorbeeld met je wettelijke naam, adres of contactgegevens. Lukt het daarmee nog steeds niet, dan vragen we mogelijk om een foto van een legitimatiebewijs en een selfie. 

In bepaalde landen is verificatie met behulp van je persoonlijke gegevens mogelijk niet beschikbaar en/of effectief. In deze gevallen vragen we om een foto van je officiële legitimatiebewijs.

Zorg dat je gegevens geldig, nauwkeurig en actueel zijn, zodat de procedure niet langer duurt dan noodzakelijk. Hoe sneller je deze informatie verstrekt, hoe sneller we je boeking bevestigen en je op weg kunnen helpen.

OPMERKING

Stuur ons vóór de deadline de gevraagde gegevens als je een accommodatie wilt boeken.

Je boeking kan namelijk niet bevestigd worden als we je identiteit niet voor de opgegeven deadline verifiëren.

Accommodaties

Adverteer je als nieuwe host voor het eerst een accommodatie of ervaring, dan moet je je identiteit verifiëren met behulp van de gegevens die je bij het aanmelden verstrekt hebt.

Is verificatie met behulp van je persoonlijke gegevens niet beschikbaar en/of effectief in jouw land, of lukt het niet om met deze methode je identiteit te verifiëren, dan vragen we om een foto van je legitimatiebewijs. Je advertentie wordt pas gepubliceerd wanneer je deze stap hebt voltooid.

Als je bent uitgenodigd om co-host van een accommodatie te worden, kun je de uitnodiging pas accepteren nadat je je identiteit hebt geverifieerd.

Ben je al actief als host, ben je een co-host die als hoofdhost staat vermeld of organiseer je een of meer ervaringen? Verifieer je identiteit dan zo snel mogelijk. Doe je dit niet, dan kan dat onder andere leiden tot blokkering van je kalender.

Ben je al actief als host, ben je een co-host die als hoofdhost staat vermeld of organiseer je een of meer ervaringen? Verifieer je identiteit dan zo snel mogelijk. Doe je dit niet, dan kan dat onder andere leiden tot blokkering van je kalender.

Is je kalender geblokkeerd omdat je identiteitsverificatie nog niet is voltooid? Dan kun je geen nieuwe boekingen krijgen totdat je deze stap hebt afgerond.

Ga naar onze pagina voor identiteitsverificatie om je identiteit als host te verifiëren. Hier kun je:

  • een reeds bestaande foto van je legitimatiebewijs uploaden
  • met je webcam een foto van je identiteitsbewijs maken

Verificatiebadge

Je herkent accounts die de identiteitsverificatieprocedure hebben voltooid aan de badge 'Identiteit geverifieerd'. Zodra je de verificatiebadge hebt, geldt deze voor jou als gast en als host.

Als je identiteit eenmaal geverifieerd is en je wijzigt je persoonsgegevens (zoals je naam), of je verwijdert je officiële legitimatiebewijs van je profiel, dan kan het zijn dat je je verificatiebadge verliest. Je moet je dan misschien opnieuw laten verifiëren om te kunnen boeken of om advertenties te accepteren.

Opmerking: Sommige bedrijven maken meerdere hostaccounts aan om al hun advertenties te beheren. In deze gevallen is het mogelijk dat er bij de gekoppelde hostaccounts niet altijd een badge staat met 'identiteit geverifieerd', ook al is het bedrijf dat het account beheert geverifieerd. Meer informatie over bedrijfsverificatie.

De status van je identiteitsverificatie

De status van je identiteitsverificatie wordt weergegeven via het label ‘Identiteit geverifieerd’ op je advertentie of aan de hand van een rode badge met een vinkje naast je profielfoto op Airbnb. Ook op je profiel vind je de status van je identiteitsverificatie terug. Deze staat in het gedeelte Bevestigde informatie van [je naam].

Wat we delen

Je identificatiegegevens verwerken we in overeenstemming met ons Privacybeleid en delen we niet met je host of gasten.

Mogelijk delen we je identificatiegegevens met externe dienstverleners die bevoegd zijn om ons te helpen met het identiteitsverificatieproces. Denk hierbij aan het verifiëren van je identiteit, controleren van identificatiedocumenten en uitvoeren van antecedentenonderzoeken (indien toegestaan onder de toepasselijke wetgeving).

Hoe we je gegevens beheren

Alleen bevoegde Airbnb-medewerkers en bevoegde externe dienstverleners hebben toegang tot de informatie die je indient. Alle informatie wordt veilig opgeslagen en verzonden met behulp van beveiligde versleuteling.

We verwerken gegevens voor de doeleinden waarvoor deze verzameld zijn, zoals uiteengezet in ons Privacybeleid. Het gaat onder andere om het volgende:

  • Persoonlijke gegevens die je aan ons verstrekt hebt, zoals je wettelijke naam, adres en geboortedatum:
    • voor ons identiteitsverificatieproces zoals hierboven beschreven
    • om veiligheidskwesties te onderzoeken ter bescherming van Airbnb-gebruikers en de samenleving
    • ter handhaving van de communityrichtlijnen van Airbnb
    • voor naleving van de toepasselijke wetgeving, waaronder de betalings- en belastingwetgeving
    • om frauduleus gedrag te detecteren
    • om antecendentonderzoeken uit te voeren waar toegestaan onder de toepasselijke wetgeving
  • Je officiële legitimatiebewijs:
    • voor ons identiteitsverificatieproces zoals hierboven beschreven
    • om veiligheidskwesties te onderzoeken ter bescherming van gebruikers van ons platform en de samenleving
    • ter ondersteuning van eventueel politieonderzoek
    • voor naleving van de toepasselijke wetgeving, waaronder de betalings- en belastingwetgeving

We verwijderen officiële legitimatiebewijzen na de voorgeschreven bewaartermijn. Deze termijn is afhankelijk van de bovenstaande doeleinden, behoudens eventuele bewaring voor wettelijke nalevingsdoeleinden. Nadat je legitimatiebewijs verwijderd is, bewaren we gegevens van je legitimatiebewijs voor het beheer van je account, maar ook voor wettelijke nalevings- en algemene veiligheidsdoeleinden.

Waar een host naar mag vragen

Na het boeken mag de host om een legitimatiebewijs vragen, op voorwaarde dat dit tijdens het boeken in de Huisregels stond of als de host dit wettelijk of contractueel verplicht is.

In sommige regio’s zijn gasten wettelijk verplicht om zich bij de plaatselijke autoriteiten te registreren. Dit kan rechtstreeks via de autoriteiten of via de host van de accommodatie, die in dat geval namens de autoriteiten de registratie regelt. Als dit van toepassing is, kan het registratieverzoek afkomstig zijn van de host van een bed & breakfast, hostel, hotelkamer, appartement of andere accommodatie die op Airbnb staat.

Had je iets aan dit artikel?

Gerelateerde artikelen

Hulp met je boekingen, account en nog veel meer.
Inloggen of aanmelden