Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten

    Omgaan met het onverwachte

    Zo kun je anticiperen en je voorbereiden op uitdagingen bij het verhuren.
    Door Airbnb op 20 nov 2019
    3 min. leestijd

    Samenvatting

    • Anticipeer op de behoeften van gasten om veelvoorkomende pijnpunten zoals problemen bij aankomst en reisvertragingen te elimineren

    • Wanneer er zich problemen voordoen, blijft jouw communicatiestijl de gasten het meest bij

    • Beperk de huishoudelijke problemen tot een minimum door regelmatig onderhoud aan het huis uit te voeren en ondersteuning (zoals een loodgieter en reparateur) in de aanslag te hebben

    Soms doen er zich problemen voor ondanks al je inspanningen. Misschien kunnen gasten de sleutel niet vinden of raakt het sanitair verstopt. Hoewel grote problemen zich echt zelden voordoen, bereiden succesvolle hosts zich voor op onverwachte gebeurtenissen. Als je goed voorbereid bent, kan een probleem een kans voor communicatie worden in plaats van een crisis. Hier volgen enkele tips over het omgaan met uitdagende momenten tijdens het verhuren.

    Wees beschikbaar en reageer

    Zorg ervoor dat je beschikbaar bent om te communiceren wanneer je gasten daar de behoefte aan hebben. Gasten begrijpen dat dingen gebeuren. Het is echter de manier waarop je reageert die je gastvrijheid zal tekenen en het best in het geheugen blijft hangen. Wees beschikbaar om snel te reageren op berichten van gasten via de Airbnb-app en misschien ook per sms als dat past bij je verhuurstijl. Als je ver weg van je woning bent, kan het ook handig zijn om te kunnen rekenen op een ​lokaal contactpersoon zoals een buurman, vriend of huisgenoot die indien nodig persoonlijk kan helpen.

    Zorg voor een ondersteuningsteam en houd hun nummers bij de hand

    Veel van de meest voorkomende problemen die hosts ervaren hebben te maken met het onderhoud van hun woning: van verstopte toiletten en lekkende daken tot slecht functionerende apparaten. Denk dus op voorhand aan enkele namen van herstellers die je misschien bij de hand zult moeten hebben in je contacten. Regelmatig onderhoud aan je woning kan ook onverwachte reparaties helpen voorkomen.

    Problemen van gasten oplossen

    Je communicatiestijl is erg belangrijk wanneer de interactie met gasten moeizaam verloopt en je tot een oplossing probeert te komen. Blijf kalm, gebruik je beste luistervaardigheden en probeer met respect en begrip te reageren. Wanneer je een probleem hebt met een gast dat je niet zelf kunt oplossen, kun je beroep doen op het Resolutiecentrum van Airbnb voor hulp bij conflicten.

    Hieronder volgt een aantal veelvoorkomende pijnpunten van gasten en suggesties om hier op een elegante manier mee op te gaan:

    Je accommodatie bereiken
    Reisplannen kunnen veranderen en gasten kunnen meestal niet zoveel doen aan vertragingen. Je kunt stress en tegenvallers minimaliseren door contact te houden, incheckinstructies toe te voegen aan je advertentie en een sleutelkastje of slim slot te regelen voor je ruimte.

    Aankomst
    Gasten zijn vaak moe wanneer ze aankomen. Zorg voor een geschreven Huishandleiding met eenvoudige instructies voor toegang tot basisvoorzieningen als wifi, zodat ze zich gemakkelijk kunnen installeren in je ruimte.

    Schoonmaak en de wisseling van gasten
    Gasten die vroeg aankomen of laat uitchecken en problemen met de schoonmaak kunnen allemaal voor uitdagingen zorgen. Hier volgen een paar ideeën om deze binnen de perken te houden:

    • Om vroege aankomsten te voorkomen, vraag je van tevoren om de reisinformatie van je gasten en deel je je inchecktijd samen met je motivatie daarvoor ('Inchecken is mogelijk vanaf 15.00 uur, zodat de schoonmaakploeg tijd heeft om je kamer voor te bereiden). Als je weet dat je gasten met een vroege vlucht aankomen, kun je aangeven dat ze hun bagage vast af kunnen zetten en hen een aantal tips voor bezienswaardigheden geven om ze bezig te houden tot ze kunnen inchecken.
    • Geef je gasten een duidelijke uitchecktijd met een motivatie, bijvoorbeeld omdat je tijd nodig hebt om schoon te maken voor de volgende gasten.
    • Als je je zorgen maakt dat de tijd tussen gasten te kort is, stel dan je reserveringsvoorkeuren anders in om ruimte in je kalender te laten voor de schoonmaak tussen elk verblijf.
    • Maak voor jezelf of je schoonmaker een checklist met schoonmaaktaken om ervoor te zorgen dat er niets over het hoofd wordt gezien. Problemen met netheid zijn vaak een reden voor een slechte recensies.

    Neem veiligheidsmaatregelen

    Slimme hosts rusten hun ruimtes uit met veiligheidsvoorzieningen als een rook- en koolmonoxidemelder, brandblusser en EHBO-doos. Veel reizigers filteren op deze functies bij het zoeken naar accommodaties, dus zorg ervoor dat je deze toevoegt aan de checklist met voorzieningen op je advertentie.

    Het is een goed idee om een noodplan samen te stellen dat alle gasten gemakkelijk kunnen inzien (je kunt dit opnemen in je Huishandleiding). Je plan moet twee manieren bevatten om weg te komen uit elke kamer van je huis, evenals de contactgegevens van lokale hulpdiensten. Kies een verzamelplek op een veilige afstand van je woning, waar gasten terecht kunnen in het geval van een brand of een natuurramp.

    Ga naar de pagina Vertrouwen en veiligheid van Airbnb voor meer veiligheidsadvies voor woningen.

    Samenvatting

    • Anticipeer op de behoeften van gasten om veelvoorkomende pijnpunten zoals problemen bij aankomst en reisvertragingen te elimineren

    • Wanneer er zich problemen voordoen, blijft jouw communicatiestijl de gasten het meest bij

    • Beperk de huishoudelijke problemen tot een minimum door regelmatig onderhoud aan het huis uit te voeren en ondersteuning (zoals een loodgieter en reparateur) in de aanslag te hebben

    Airbnb
    20 nov 2019
    Was dit nuttig?