Ga direct naar inhoud
    Navigeer voorwaarts om toegang te krijgen tot voorgestelde resultaten
    Wijsheid op je werk: een interview met Chip Conley

    Wijsheid op je werk: een interview met Chip Conley

    Een expert in de horecabranche bespreekt zijn nieuwe boek en waarom slim verhuren belangrijk is.
    Door Airbnb op 21 aug 2018
    4 min. leestijd

    We zijn blij dat Chip Conley zijn ideeën over de relatie tussen wijsheid en werk wil delen, en dat hij wil vertellen over de invloed die de community van Airbnb-hosts op zijn carrière heeft gehad. Chip zet zich in voor hosts en is naast een ervaren ondernemer in de horecabranche ook strategisch adviseur bij Airbnb én auteur. Met zijn diepgewortelde betrokkenheid bij de community van hosts heeft hij een belangrijk stempel gedrukt. In zijn nieuwe boek, Wisdom@Work: The Making of a Modern Elder, herformuleert hij het idee van ouder worden als een kans om kennis te delen en weer student te worden.

    V: Je hebt jarenlang veel tijd geïnvesteerd in gastvrijheid en in de community van Airbnb-hosts. Welke invloed heeft dat werk gehad op de wijsheid die je in je nieuwe boek deelt?
    Chip Conley:
    "Ten eerste mis ik onze community van hosts. Tijdens mijn vier jaar in een leidinggevende rol binnen het bedrijf vond ik het geweldig om de hele wereld over te reizen en van onze hosts te leren. Er is een oud gezegde: 'Kennis spreekt, maar wijsheid luistert'. Ik ontdekte dat de mensen binnen onze community van hosts bekwame luisteraars zijn, maar dat ze ook op bijzondere wijze bijdragen aan de gemeenschap in zijn geheel. Ik heb veel geleerd van de 'wijsheid van de menigte' (onze wereldwijde community van hosts) en hoop dat ze dit kunnen teruglezen in mijn nieuwe boek, waarin ik beschrijf waarom mensen meer waarde moeten hechten aan wijsheid in een wereld waarin technologie zo'n belangrijke rol speelt."

    V: Hoe kunnen hosts jouw visie op wijsheid gebruiken voor hun eigen verhuuractiviteiten?
    Conley:
    "Tijdens mijn vijfenhalf jaar bij Airbnb, waarvan de laatste anderhalf als adviseur, was het voor mij fascinerend om twee keer zou oud te zijn als de gemiddelde medewerker. Ik heb me altijd ingezet voor onze community van hosts, met name voor de wat oudere leden. Brian en zijn medeoprichters vinden het geweldig dat hosts van 50 jaar en ouder de hoogste gasttevredenheidsscores krijgen van alle leeftijdsgroepen. Daar kan een aantal redenen voor zijn: ze hebben meer tijd om zich te concentreren op hun verhuurvaardigheden, emotionele intelligentie (een belangrijk kenmerk van uitstekende hosts) neemt met de leeftijd toe en oudere hosts zien het verhuren wellicht als plan voor de lange termijn, bijvoorbeeld als extra inkomen tijdens hun pensioen. Ik denk niet dat één leeftijdsgroep een monopolie heeft op wijsheid, maar het is wel een kwaliteit die je niet helemaal los kan zien van leeftijd."

    V: In hoeverre is het concept van gastvrijheid voor jou veranderd, vergeleken met toen je 20, 30 of 40 was?
    Conley:
    "Toen ik als twintiger Joie de Vivre Hospitality oprichtte (1987), was het een van de eerste boetiekhotelondernemingen in de VS. Wij bewezen dat een groeiend aantal reizigers op zoek was naar hotels met een meer gepersonaliseerde aanpak om zo de lokale cultuur echt te ervaren. Interessant genoeg besloten we onze receptionisten niet meer 'medewerkers' te noemen, maar 'host'. Dat idee van verhuren zit dus al 32 jaar in mijn bloed. Tijdens de 24 jaar dat ik CEO was van dat bedrijf, creëerden we 52 boetiekhotels. Het werd duidelijk dat de grote, wereldwijde ketens ons voorbeeld wilden volgen, door meer aandacht te besteden aan inrichting, restaurants, bars en lokale ervaringen. Toen ik bij Airbnb aan de slag ging als Head of Global Hospitality and Strategy, zag ik de opkomst van het delen van woningen als een logisch vervolg op de innovatie die boetiekhotels hebben gebracht. Door technologie kon Airbnb dit soort lokale gastvrijheid wereldwijd beschikbaar maken. Toen Brian Chesky me vijfenhalf jaar geleden benaderde om bij het bedrijf te werken, vroeg hij me: 'Lijkt het je leuk om gastvrijheid te democratiseren?' Ik denk dat Airbnb en onze geweldige community van hosts dat inmiddels bereikt hebben."

    V: Welk advies zou jij willen meegeven aan nieuwe hosts?
    Conley:
    "Wereldwijd delen onze beste hosts een aantal eigenschappen. Ze zijn niet alleen goed georganiseerd, maar ook zeer gastvrij en empathisch. Sommige hosts zijn misschien beter in het ene dan het andere, maar als je al deze eigenschappen beheerst, heb je ongetwijfeld succes. Het kan ook dat een stel samen verhuurt en elkaars kwaliteiten aanvult.

    V: Wat nu, Chip? Wat hoop je dat het komende seizoen voor jou in petto heeft?
    Conley:
    "Ik blijf aan als strategisch adviseur van Brian en zijn seniorteam. Het schrijven van Wisdom@Work deed me beseffen hoeveel mensen van middelbare leeftijd en ouder hun leven en carrière willen evalueren, maar hoe weinig middelen we hebben om mensen daarbij te ondersteunen. Daarom ben ik 's werelds eerste wijsheidsschool voor deze doelgroep begonnen, de Modern Elder Academy, die een plek en hulpmiddelen biedt waarmee een student zijn levenservaring in een nieuw licht kan zien. De campus ligt aan het strand, een uur ten noorden van Cabo San Lucas in het zuiden van Baja, Mexico. Dus ik zit weer in de horecabranche. Er komen mensen van over de hele wereld."

    Wil je meer lezen over het boek van Chip en de Modern Elder Academy? Bezoek dan zijn website.

    De informatie in dit artikel kan sinds de publicatie gewijzigd zijn.

    Airbnb
    21 aug 2018
    Was dit nuttig?