Ga direct naar inhoud
Spring naar belangrijkste inhoud voor hulp

Wat als ik moet annuleren vanwege een noodgeval of onvermijdelijke omstandigheden?

We kunnen je wellicht een restitutie geven of afzien van annuleringssancties als je moet annuleren vanwege onvoorziene omstandigheden. Hieronder staat een lijst van omstandigheden die gedekt worden door onze Voorwaarden bij Verzachtende Omstandigheden. Kijk voordat je annuleert of je situatie op onderstaande lijst staat en of je de vereiste documentatie kan aanleveren.

Sanctievrije annuleringen zijn alleen beschikbaar bij verzachtende omstandigheden die zich voordoen vóór de officiële aankomstdatum van de reservering.

Situaties die documentatie vereisen

Overlijden van een verhuurder, gast, een mede-verhuurder, extra gast, direct familielid of zorgverlener. Je wordt gevraagd om een van de volgende documenten te verstrekken:

  • Overlijdensakte
  • Overlijdensbericht
  • Nieuwsartikel over de overledene
  • Politierapport

Onverwachte ernstige ziekte of letsel van een verhuurder of een lid van het reisgezelschap. Je wordt gevraagd om een doktersverklaring te verstrekken waarin staat dat de persoon niet in staat is om te verhuren of te reizen vanwege een onverwachte, ernstige ziekte of letsel. De verklaring moet gedateerd zijn na het moment dat de reservering is gemaakt en binnen 14 dagen na annulering worden verstrekt. Op dit moment vallen reeds bestaande aandoeningen die bij de gebruiker bekend waren op het moment van de reservering niet onder onze Voorwaarden bij verzachtende omstandigheden.

Overheidsverplichtingen zoals juryplicht, reisbeperkingen, verschijning voor de rechtbank of dienstplicht. Je wordt gevraagd om een kopie te verstrekken van de officiële kennisgeving die gedateerd is na het maken van de reservering, met vermelding van de naam van de persoon die aan de verplichting moet voldoen.

Onvoorziene schade aan de woning, onderhoud en problemen met voorzieningen die de woning onveilig maken voor gasten of waardoor gasten geen toegang hebben tot basisvoorzieningen zoals stromend water. Geplande renovaties vallen hier niet onder. Je wordt gevraagd om de volgende documenten te verstrekken:

  • Bewijs dat het probleem wordt opgelost.
  • Een schatting van wanneer het probleem opgelost is.
  • Een factuur voor de reparaties die worden uitgevoerd.
  • Foto's van de schade.

Vervoersstoringen zoals de afsluiting van wegen en geannuleerde vluchten die het onmogelijk maakten om naar de bestemming af te reizen. Dit omvat ook sluiting en annuleringen als gevolg van natuurrampen zoals aardbevingen of ernstige stormen. Je wordt gevraagd de kennisgeving van het sluiten van de weg of luchthaven te verstrekken, evenals het bewijs dat de vlucht geannuleerd was.

Annuleringen van trein, bus of veerboot zonder de mogelijkheid om dezelfde dag nog te reizen. Je wordt gevraagd documentatie te verstrekken waaruit duidelijk blijkt dat de luchtvaartmaatschappij op die dag niet actief was, zoals bijvoorbeeld een screenshot van de website van de maatschappij of een link naar een officiële verklaring van de luchtvaartmaatschappij.

Situaties die speciale beoordeling vereisen

Er is geen documentatie vereist voor deze omstandigheden, maar ons gespecialiseerde team controleert elke zaak om te bevestigen dat je rechtstreeks getroffen bent.

Reserveringen voor Open Homes die zijn geannuleerd. Meer informatie over Open Homes.

Natuurrampen, terroristische activiteiten en burgerlijke/politieke onrust waardoor gasten niet van of naar de bestemming kunnen reizen, of waardoor het onveilig is om gasten te ontvangen.

Infectieziektes die plotseling van invloed zijn op een hele regio of hele groep mensen. Bestaande ziektes die geassocieerd worden met een gebied vallen hier niet onder, zoals malaria in Thailand of knokkelkoorts in Hawaii.

Reisbeperkingen die zijn opgelegd door een overheid, wetshandhavingsinstantie of militaire organisatie en die reizen van of naar de accommodatie of ervaringslocatie beperken.

Adviezen over veiligheid en bedreigingen van de veiligheid die gelden voor de locatie van de accommodatie of ervaring, of de vertreklocatie van de gast(en).

Uitval van essentiële nutsvoorzieningen die van invloed zijn op de locatie van de accommodatie of ervaring.

Veranderingen aan de eisen voor een paspoort of visum waardoor het onmogelijk is om naar de bestemming af te reizen. Dit geldt niet voor verloren of verlopen reisdocumenten.

Hoe nu verder?

Heb je bevestigd dat je omstandigheden voldoen aan de hierboven omschreven voorwaarden, annuleer dan eerst je reservering en neem daarna contact met ons op om een claim in te dienen. We begeleiden je bij de volgende stappen, zoals het verstrekken van de vereiste documentatie en het wachten op de beoordeling van jouw zaak door ons team. Claims moeten binnen 14 dagen na het annuleren worden ingediend.